• Anonym (Nyfiken)

Kan man sätta in en större summa pengar på banken utan "problem"?

Har för ett tag sen fått barn och lever dessvärre på soc. 

P.g.a diverse problem så lär jag nog gå på soc säkerligen ett bra tag till och kan därmed inte öppna ett sparkonto till mitt barn för då räknas ju det som en inkomst!

Så därför spar jag alla pengar hemma i ett kuvert väl undangömt.
    Varje månad spar jag en summa, sen lär ju barnet få pengar vid dop, jul, födelsedag osv osv.

Så säg då efter ett x antal månader/år så har jag sparat ihop en hel del och när den dagen jag slipper soc så kommer jag ju givetvis sätta in det på ett konto som ej får röras på ett xx antal år.

Men vad säger banken om jag kommer in med en större summa?
    Kan jag bli anmäld eller så? Det är ju inga svarta pengar utan enbart pengar som blivit sparade under en väldigt lång tid.           

• Svar på tråden Kan man sätta in en större summa pengar på banken utan "problem"?
  • Harmagedon

Jag tror att banken måste fråga varifrån pengarna kommer vid ganska låga belopp nuförtiden ( typ 5000). Men att de frågar betyder ju inte att det är svårt att sätta in dem. Du har ju ett svar: det är mitt barns födelsedagspengar som jag sparat hemma tills nu. (Skippa biten om att du velat gömma dem för soc om de nu är nitiska på banken)

• Frontline

På Swedbank finns det insättningsautomater och på dom kan man sätta in max 10000:- i veckan vet dock inte hur det ser ut på andra banker..
    Så har du Swedbank så öppnar du ett konto till barnen och sen efter det sätter du in på dom kontona 1 gång i veckan...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Chianti

Äsch, säg som det är (nästan), du har tömt barnens spargrisar som fyllts på under några år.
    Alltså skulle du komma med en halv miljon så får du problem, men de frågar bara för att de måste, inte för att de är så himla intresserade av svaret.

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Kjell2

Vid större insättning få man fylla i en blankett eller motsvarande varifrån pengarna kommit. Den information vidarebefordrar sen banken till finansinspektion, tror jag det var.

Det är alltså helt ok att sätta in stora belopp

• Anonym (.!.)

Vid insättning på över 10000kr måste man kunna bevisa varifrån pengarna kommer !

• mjukis74

Jag satte in 13' kontant på Skandiabanken för två år sedan...inga frågor på det. Använde i och för sig insättningsautomat men det ska ju inte vara någon skillnad. Det skiljer sig säkert från bank till bank när dom frågar.

• LonelyWolf
    Anonym (.!.) skrev 2013-11-24 18:01:12 följande:
    Vid insättning på över 10000kr måste man kunna bevisa varifrån pengarna kommer !
    Är det verkligen så att man måste bevisa? Jag tror att det räcker med att berätta.
  • Anonym (.!.)

Det har ju med ökat pengatvätt att göra , automaterna ska vara spärrade på 10000kr i veckan till samma konto men alla banker kanske inte följer det

• Anonym (nej)

Jag har två banker - Ica banken och handelsbanken.

Behövde sätta in 15.ooo i förra veckan, på Ica banken får du sätta in 8000 på en 30 dagars period. På Handelsbanken fick jag sätta in max 10.ooo men hade jag ett kvitto eller "intyg" var jag hade fått pengarna ifrån gick det bra att sätta in större belopp. 

• Anonym (.!.)
    LonelyWolf skrev 2013-11-24 18:18:20 följande:
    Är det verkligen så att man måste bevisa? Jag tror att det räcker med att berätta.
    Dom kan kräva bevis
Svar på tråden Kan man sätta in en större summa pengar på banken utan "problem"?