• Johanna6

Min man sover naken!!

Wondering skrev 2013-11-25 10:31:02 följande:
    Min man har alltid sovit naken. Inga problem med det ;)

Men nu har vår två-åriga dotter börjat sova mer och mer i vår säng - och då tycker jag inte att han ska sova naken.... tog upp det med honom och han blev sur, tyckte att det är ju det mest naturliga som finns?

Vad tycker ni? Vet inte riktigt hur jag ska ta upp det med honom igen...
    Vad är problemet, han kan väl bara dra på sig en kalsong.
  • Johanna6
    Wondering skrev 2013-11-25 10:31:02 följande:
    Min man har alltid sovit naken. Inga problem med det ;)

Men nu har vår två-åriga dotter börjat sova mer och mer i vår säng - och då tycker jag inte att han ska sova naken.... tog upp det med honom och han blev sur, tyckte att det är ju det mest naturliga som finns?

Vad tycker ni? Vet inte riktigt hur jag ska ta upp det med honom igen...
    Jag tyckte det var jätteobehagligt om min pappa eller mamma var nakna när jag var liten så tycker allt man kan täcka den lilla delen på kroppen som trots allt är sexuell.
  • Johanna6
    Papricorn skrev 2013-11-25 21:43:33 följande:

Men för barn är inte varken bröst eller kön sexuella saker!
    Jo, det är det faktiskt. Barn upptäcker sexualitet tidigt, många redan som ett-tvååringar och många barn börjar redan då utforska och onanera. De förstår mer än vi tror.
  • Johanna6
    Lufsan skrev 2013-11-26 19:21:28 följande:
    Fast de ser inte sin mammas bröst eller pappan snopp som sexuella saker. Även om man börjar utförska betyder inte det att man vill ligga med sin pappa eller mamma. 
    Inte bysten kanske men könsorganen, jo. Varför tom små barn kan tycka det känns obehagligt.
  • Johanna6
    jag är den jag är skrev 2013-11-26 19:26:20 följande:

Fast det där råder det delade meningar om.

Att barn utforskar sin kropp, och att de börjar med det i varierande ålder, det är det inga tvivel om.
    Men många menar att deras utforskande egentligen inte handlar om sexualitet utan om ren och skär nyfikenhet och "upptäckarlust". De menar att det sexuella kommer in först senare.

Nu säger jag inte att det är varken si eller så, bara att det råder delade meningar.    
    Nix, vissa barn kan tom få orgasmer långt före tonåren.
  • Johanna6
    Lufsan skrev 2013-11-26 19:33:18 följande:
    Har du någon fakta på detta eller är det bara din egen uppfattning? Även om ett barn kan förstå att en snopp är sexuellt betyder det inte att pappas snopp är sexuell för den sakens skull. 

Min pappa var naken rätt mycket hemma och jag sov med honom i sängen när jag var liten och jag har aldrig tyckt att min pappas kön är skrämmande eller sexuellt.

Yes jag har studerat barnpsykologi.
    Jag tyckte som sagt det var obehagligt när jag var liten och det gör många barn. Därför tycker jag man kan dra på sig en kalsong eller trosa bara, så svårt är det inte.
  • Johanna6
    Fånga dagen skrev 2013-11-26 20:44:57 följande:
    Mina barn kom alltid och la sig bredvid mig när de var små. Jag sov i linne och trosor. Pappan som alltid sov naken fick ha sin del av sängen för sig själv. De kände sig inte bekväma med att ligga hos honom om han inte hade kallingar på sig.
    Exakt, och så är det ofta varför jag helt enkelt tycker man kan ta på sig den lilla tygbiten. Ingen tvingar någon ta på sig full muddering, bara lite tyg runt de intima regionerna.
  • Johanna6
    fluu skrev 2013-11-26 21:31:16 följande:
    Ja, men då var det ju bra att de låg hos dig. Men om du nu kan tänka utanför din svär så kanske det finns en hel massa människor i olika åldrar som inte är det minsta obekväma med nakenhet, är det fortfarande fel då? För det är ingen som talar om att göra saker mot barns vilja.

Seriöst, vad gör den, som du säger, lilla tygbiten för skillnad? Det är ju inte så att underkläder döljer särskilt mycket och eftersom det verkar vara det manliga som är läskigt här så kan man se en mans stånd precis lika väl genom underkläder som utan.
    När jag väl kom i den åldern att jag inte ville se mina päron näck var jag precis lika ovillig att se dem i enbart underkläder så den skillnaden hade egentligen kvittat.

Vad den gör för skillnad? Den täcker penisen och slidan?
  • Johanna6
    fluu skrev 2013-11-27 17:51:28 följande:
    Så? Täcker möjligtvis, men ett så tunt tyg är i det närmsta naken i alla fall.
    Ja men det är ju bara den lilla delen som behövs täckas, det räcker.
  • Johanna6
    Fröken reserverad skrev 2013-11-27 19:53:42 följande:

Du tycker inte det räcker att täcka könsorganen med sitt lakan eller täcke?
    Nej. Som sagt så svårt är det inte att dra på sig ett par underkläder om man ska dela säng med sina barn.
    Gör som ni vill, jag kommer i alla fall alltid ha något på mig.
  • Johanna6
    Fröken reserverad skrev 2013-11-27 20:42:23 följande:

Spelar barnen någon roll i det här? Jag menar, om du var helt ensam hemma och sov ensam. Skulle du sova med eller utan trosor?

Det är ju väldigt olika vad man vill sova i.
    Tråden handlade om hur man gör MED barnen. Men jag sover aldrig naken annars heller.
  • Johanna6
    vampyria2 skrev 2013-11-27 22:02:32 följande:
    Jag fattar inte det där snacket, vi är de enda däggdjuren som ens kommer på tanken att låta våra barn sova någon annanstans än nära sina föräldrar.
    Det finns till och med studier som bevisar att barn som får sammsova har bättre kroppsuppfattning, bättre själv känsla och är tryggare, dessutom så är de duktigare rent motorisk och har lättare att lära sig saker.
    jag säger som min gamla barnkunskapslärare, finns inget bättre sätt att tanka närhet och trygghet än att få sova nära nån man älskar.

Sen känns det som att det här snacket om att sova naken är lite löjligt, alla gör väl som de vill och så länge ungarna inte mår dåligt över det så är det nog ingen fara.
    Jag har alltid sovit naken och ungarna har alltid sovit hos mig, två av dem har alltid haft pyjamas och två av dem har alltid sovit nakna de också, när de har blivit lite äldre så blir det automatiskt att man inte sover under samma täcke utan alltid har nått emellan sig men när de var så små som två år så nog tusan kröp de ner och gosade, hm sonen är sex år i dag och han kommer ofta och kryper ner under mitt täcke, jag tror inte ens han tänker på att jag är naken för de tär ju så naturligt att det är så, jag fattar inte riktigt hur man kan få det till något fel varför skulle det vara det när det bara rör sig om gos? 

Jag kan tycka att de som får det till något annat än vad det är har något fel i huvudet, det är ett litet barn vi snackar om och de undviker nog det de tycker är obehagligt tror jag.
    Däggdjuren kastar ut sina ungar ganska snabbt så de sover inte särskitl länge hos sina föräldrar.
  • Johanna6
    vampyria2 skrev 2013-11-27 22:37:14 följande:
    Det beror på att de blir stora ganska fort för att de måste bli det för att klara livet, vi människor är spädbarn i 18 månader det är inte andra djur men så länge som de räknas som spädbarn så sover de hos sin förälder och ett bra tag efter det också för den delen.
    Lite konstigt att jämföra rakt av när man borde veta att våra barn utvecklas mycket saktare än andra däggdjursbarn. 
    Jag tror nog barnpsykologer vet bäst i detta och det är att barn bör sova i sina egna sängar för att bli mer trygga och självkänsliga.
  • Johanna6
    Fröken reserverad skrev 2013-11-27 23:13:36 följande:

Men då är det väl självklart att du inte sover naken med barnen? Varför skulle du ta av dig då när du inte gör det annars? Kan upplysa om att min flicka inte vet om jag har trosor eller inte när hon kryper ned. Det syns inte om jag har trosor eller inte när jag har täcke på mig, och hon brukar ligga på min arm. I övrigt så är det skönt med lite space.
    Även om jag hade sovit naken vanligtvis så hade jag satt på mig ett par trosor. Sambon tex gillar att sova naken, men inte med barnen.
  • Johanna6
    fluu skrev 2013-11-28 17:55:39 följande:
    Behöver jaha....
    Det är en kroppsdel som alla andra, särskilt för små barn.
    Nej det är det inte. Du kan väl inte anse att en kuk är detsamma som en arm. Som sagt barn upptäcker sexualitet väldigt tidigt just varför många tycker det är obehagligt med mamma och pappas kön.
  • Johanna6
    Fröken reserverad skrev 2013-11-28 16:15:09 följande:
    Jag har svårt att förstå anledningen, men antar att det sitter i ditt huvud (eller din mans då).

Att sätta på sig för att man fryser, eller för att man tycker det är bekvämast så förstår jag. Men inte varför man sätter på sig för att barnen är i samma säng och man ändå är under täcket, och varken behöver visa sin nakenhet eller ha någon könskontakt.

Det är värre med brösten då tycker jag, är lätt att bysten blir huvudkudde
    För att jag VET att många barn tycker det känns obehagligt med mammas och pappas kön. Särskilt om man ska sova tätt intill och riskerar att få en mutta eller snopp mot dig.
Svar på tråden Min man sover naken!!