• Glad i hågen

Leker ni med era barn (5-10 år)?

Är det en förälders "jobb" att vara barnens lekkompis? Måste odelad uppmärksamhet bara handla om att just leka? Är läsning och spel tillsammans mindre bra?

I så fall, hur ofta och länge leker ni med era barn, ute eller inne, och är det ni eller barnen som bestämmer lekarna?

• Svar på tråden Leker ni med era barn (5-10 år)?
  • Glad i hågen

Jag har känt mig som hemska mamman som tycker att barn främst leker med barn, min uppgift som mamma är att finnas där som vuxen som ger stöd och trygghet, ramar och kramar. Men ibland låter det som att alla problem med barn kan lösas med att man leker med dom. Medan jag kan tycka att man borde kunna få barnen att känna att man bryr sig och är engagerad och lyssnar på dom fast man inte är med i deras lekar.

Jag försöker visa dom detta genom att:
    Slå av mobilen när jag kommer hem från jobbet.
    Bada bastu med barnen nån gång i veckan då man sitter och resonerar om ditt och datt i värmen.
    Äta frukost och middag tillsammans i lugn och ro utan TV, då pratar vi om dagen som kommer eller har varit.
    Baka tillsammans.
    Vara ute med dom (dom leker och jag grejar med mitt, men vi är ute tillsammans och ibland hjälper jag dom eller dom mig)
    Se film tillsammans.
    Läsa gonattsaga tillsammans.

Jag inbillar mig att det är åtminstone inte sämre än att leka de angivna minst 10 min/dag och sen sitta och messa eller kolla fb med barnen runt mig. Dom har nästan alltid min uppmärksamhet när vi är hemma, men jag LEKER inte med dom.           

• Alexi

Men påstår någon att man som förälder ska vara en lekkompis? Jag leker mindre och mindre med barnen, ju äldre de blir. Nu är de 3 och 5 och de leker ju rollekar mm tillsammans. Vi pysslar, spelar spel och lägger pussel och sånt tillsammans men jag leker väldigt lite. Min man gör det mer, mest busande och sånt, men jag är otroligt obekväm i allt teater, busande, rollekar osv så det undviker jag.

• Glad i hågen

Hm, ja, vi jag har en kompis som är ensamstående förälder åt ett ensambarn och där känns det rentav förkastligt att INTE leka med sina barn. Det ska ordnas skattjakter och hoppas studsmatta och lekas kurragömma och gud och hans moster. Mina barn tycker såklart det är jättekul och gillar skarpt när dom kommer och då känner man ju lite att det kanske jag som är fel ute och är en värdelös mamma som inte hittar på lekar med mina barn...

Och läser man i trådar om uppfostran här så kommer det i flera trådar att man bör leka med dom minst 10 min/dag.

Jag tror helt klart att i övrigt friska barn som utåtagerar och skriker och gapar mår bra av att få positiv uppmärksamhet, men kanske inte nödvändigtvis genom att LEKA med en vuxen. Prata, lyssna, göra saker tillsammans och vara närvarande inte bara fysiskt, ja självklart. Men en konstlad lek med nåt som vuxna normalt inte gör känns lite fel också. Hur kul är det att leka med bilar som krockar? Eller med Barbie? När man är 40 bast. Det är väl inte rätt mot barnet heller, att man gör saker som man inte tycker är superkul bara för att dom vill det. Eller kanske leker dom lekar som vuxna hittar på bara för att vi vuxna vill det? Det vill jag absolut inte att mina ungar ska göra, dom ska säga vad dom tycker och leka det som är kul, för dom!

• En blå giraff

Nej jag leker i stort sett aldrig med 6-åringen. Fixar så han får ringa en kompis istället. Däremot läser jag bok med honom varje dag och vi pratar mycket.

• MalinEddie

Nej, inte mycket. Jag är inte speciellt lekfull och jag är dålig på att låtsas och säger hellre numer till barnen som det är och frågar om vi inte kan göra något annat som alla tycker är roligt istället. Vi delar många intressen som är annat än typisk barnlek. Vi gillar att fota, laga mat och baka, läsa böcker och diskutera dess innehåll och vår/sommar  spelar vi mycket badminton. Jag tror inte att de har illa av det, de leker med kompisar och varandra varje dag och vi spenderar mycket tid med dem även om vi inte ser något nöje i att leka med barbie, bygga lego eller hoppa i vattenpölar. Jag tänker så, att tid tillsammans är viktigt. Vad man sen gör när man umgås med varandra är mindre viktigt.

Avskyr CIO-metoder.
  • sihn

Här leks det en del. Vi leker med bilar, spelar boll (handboll), lägger pussel, leker med lera, pärlar osv. Men de får leka själva också så klart.
    Jag gör det för att jag tycker att det är roligt och för att barnen älskar när jag är med

• Johanna6

Klart man ska leka och ha roligt tillsammans med sina barn, det är något av det viktigaste när man skaffar barn tycker jag.

Svar på tråden Leker ni med era barn (5-10 år)?