• beam82

Lussekatter

Jag känner mig väldigt efter i bakknepen nu, läste just att man kan blötlägga saffran i sprit eller vatten så smakar det mer. Låter perfekt, med tanke på att jag ofta tar mer saffran än vad som står i receptet när jag bakar. Ni som liksom jag vill att det ska smaka MYCKET saffran om lussekatterna eller bullarna, har ni provat? Hur mycket mer smak blir det? Jag brukar ta ca 50% extra, tex 3 paket istället för 2. Kan jag sluta med det om jag blötlägger?

• Svar på tråden Lussekatter
  • Maroschka

Har aldrig prövat blötlägga men däremot blandar jag det med smöret medans jag smälter det. Det är väl också att typ blötlägga :) Tycker det ger mer smak.

• beam82

Aah, det kanske jag kan prova Vill gärna ha massor av smak! Tack!

• Papricorn

Smöret ska absolut INTE smältas utan vara rumstemperatur!

Lite sprit eller kokhett vatten får smaken att blomma ut.

Du kan även mortla saffranet med lite socker först för att verkligen finfördela det.

• Papricorn

Jag tar nästan alltid dubbelt med saffran, det är så dålig kvalité numer och mest bara smaklös men färggrann pistill i.

Får man tag i riktigt fin saffran utomlands så har jag doserat enligt recept och det är ändå mer smak.

• elonpelon

Jag smälter alltid smöret och det blir fina lussekatter. Har i ett extra paket med saffran

• Maroschka
    Papricorn skrev 2013-11-27 20:42:51 följande:

Smöret ska absolut INTE smältas utan vara rumstemperatur!

Lite sprit eller kokhett vatten får smaken att blomma ut.

Du kan även mortla saffranet med lite socker först för att verkligen finfördela det.

Har aldrig sett den regeln någonstans?

Får saftiga och goda lussebullar med SMÄLT smör
  • Papricorn
    Maroschka skrev 2013-11-28 21:31:22 följande:
    Har aldrig sett den regeln någonstans?

Får saftiga och goda lussebullar med SMÄLT smör

Regel, nej men så bakar varje bagare! Tro mig. Smält smör suger upp mer mjöl och skapar per automatik en torrare bulle! Rumstempererat smör gör degen smidigare och luftigare!
Svar på tråden Lussekatter