• Anonym (budgivare 1)

HJÄLP! Blir vi lurade av mäklaren?

Hej, 
    Jag och min sambo har budat på ett hus. Vi lade först ett bud ganska mkt lägre än utgångspriset men säljaren accepterade inte detta utan att först ha en ny visning alternativt att vi köpte för 25000 under utgångspriset.

Efter den andra visningen blev det budgivning mellan oss och en till budgivare. Priset har stigit 200 000 sedan budgivningen påbörjades. Det senaste budet lades av den andra budgivaren i förmiddags, denne lade sig 25 000 över vårt sista bud. De drog dock tillbaka sitt bud på eftermiddagen. Vårt sista bud ligger nu på exakt den summa som säljarna tidigare sagt att de som minst vill sälja för.

Vi har från början varit missnöjda med mäklaren och känt att vi inte har något förtroende för honom. Nu har vi börjat fundera på om säljarna eller mäklaren trissat upp priset till önskat läge. Vi vet inte om den andra budgivaren lagt sig helt eller om dennes senaste bud ligger kvar. Vi vet inte riktigt hur vi ska kunna ta reda på detta heller eftersom vi inte vet om mäklaren talar sanning. 

Eftersom det bara är vi och en budgivare till vill vi såklart inte lägga så mkt som vårt senaste bud om de valt att backa helt och hållet. 
    Kan man ta reda på om det är något fuffens som försigår? Vi vet att vi kan få namnet på den andre budgivaren om vi vinner men frågan är hur mycket klarhet vi får efter att ha kontaktat denne.

Något tips på vart man kan vända sig eller vad vi bör göra? Vill inte göra oss ovän med mäklaren heller genom att ifrågasätta utan att ha kött på benen.

Är det dumt att dra tillbaka även vårt bud och chansa på att de andra dragit sig ur helt och håller? Risken är ju att vi ändå får buda över dem igen om de har gett sig, å andra sidan hur vet vi att det inte är ett "fejkbud" som läggs igen?                      GAAAH! Blir knäpp!!  

• Svar på tråden HJÄLP! Blir vi lurade av mäklaren?
  • Anonym (^..^)

Om det inte känns rätt behöver ni ju inte stå fast vid ert senaste bud. Säg till mäklaren att eftersom den andra budgivaren har lagt sig så hamnar saken i ett annat läge, och ni drar tillbaka ert högsta bud. Vad lade den andra budgivaren som sitt näst högsta bud, alltså det som ni bjöd över senast? Är det ett pris ni kan accpetera? Lägg det i så fall.

Ni kan också fråga rent ut om den andra budgivaren har lagt sig helt och hållet, och om svaret på det är ja kan ni dra tillbaka alla era bud och på nytt bjuda det ni bjöd första gången.

• UniqueSnowflake

Jag har varit med om exakt samma sak. Ooh, det är så mycket fulspel i den här världen när pengar är involverade!

• Anonym (^..^)

Vi har inte råkat ut för just detta, men vid våra två senaste bostadsköp har det kommit in budgivare sent, efter att vi redan "vunnit" budgivningen och säljaren eller mäklaren varit lite seg i avslut, som trissat upp priset lite till. Nästa gång kommer vi att sätta tidsgräns på vårt bud.

• Lotta 3

Om du har fått ett häfte om själva huset så längst bak brukar det stå finstilt att det finns oberoende mäklare som kan kolla upp budgivningen, man har även rätt att veta vilka de andra budgivarna är. Jag skrev en tråd för ett tag sen " buda med säljaren" kolla på den tråden för det va någon där som la upp bra länk.

• Lumsen

Meddela mäklaren att ni vill fundera lite på affären, ni är inte bundna, så länge inget kontrakt är påskrivet.
    Har varit med förut, att mäklare hittat på bud, även vid vår senaste affär, så hade mäklaren ett bud, 50000 över vårt. Vi sa att vi skulle fundera ett tag, efter 4 dagar ringde mäklaren, ock sa att dom andra hade hoppat av.
    Vi bjöd då 150000 under vårt senaste bud, ock efter 2 dagar fick vi det. Hörde sedan av bekanta, att säljaren var skitförbannad på mäklaren som lovat att det skulle säljas till begärt pris.
    Så ett tips, var kall ock ha is i magen

Lycka till

• Kine81

Har varit med om samma. Bjöd på en lägenhet och hade lagt ett rätt lågt bud. Fick mess av mäklaren om att det var flera som bjöd, men valde att inte höja. Tillslut fick jag lägenheten för det bud jag lagt... Var inga andra som hade bjudit alls.

• UniqueSnowflake
    Kine81 skrev 2013-11-26 13:51:54 följande:
    Har varit med om samma. Bjöd på en lägenhet och hade lagt ett rätt lågt bud. Fick mess av mäklaren om att det var flera som bjöd, men valde att inte höja. Tillslut fick jag lägenheten för det bud jag lagt... Var inga andra som hade bjudit alls.
    själv var jag tvungen att gå upp, upp upp... men när jag började få kalla fötter så blev mäklaren smått nervös! Fick till slut den men fick med all säkerhet betala några antal tiotusen för mycket.
  • Anonym (^..^)

Lumsen och Kine, jag hoppas att ni anmälde mäklarna. Fy fasen vilket sätt av dem.

• Anonym (anna)

Men som jag fattade det så tänker ägarna inte sälja huset för mindre än det som budet ligger på nu? Eller har jag fel? För i så fall kvittar det ju om det är två budgivare eller inte. Ni får ju ändå inte köpa för mindre än det ni budat just nu.

Men mäklare är skyldig att notera alla budgivare. De flesta köpare av hus ringer normalt upp de på budlistan. När vi kollade hus och budade så ringde det folk flera gånger för att kolla med oss att vi var riktiga budgivare. Det är inget konstigt eller pinsamt bara helt normalt för det handlar ju om mycket pengar. Lycka till.

• Kine81
    UniqueSnowflake skrev 2013-11-26 19:01:04 följande:
    själv var jag tvungen att gå upp, upp upp... men när jag började få kalla fötter så blev mäklaren smått nervös! Fick till slut den men fick med all säkerhet betala några antal tiotusen för mycket.

Hade is i magen och höjde bara mitt bud minimalt en gång.
Svar på tråden HJÄLP! Blir vi lurade av mäklaren?