• Anonym (budgivare 1)

HJÄLP! Blir vi lurade av mäklaren?

Hej, 
    Jag och min sambo har budat på ett hus. Vi lade först ett bud ganska mkt lägre än utgångspriset men säljaren accepterade inte detta utan att först ha en ny visning alternativt att vi köpte för 25000 under utgångspriset.

Efter den andra visningen blev det budgivning mellan oss och en till budgivare. Priset har stigit 200 000 sedan budgivningen påbörjades. Det senaste budet lades av den andra budgivaren i förmiddags, denne lade sig 25 000 över vårt sista bud. De drog dock tillbaka sitt bud på eftermiddagen. Vårt sista bud ligger nu på exakt den summa som säljarna tidigare sagt att de som minst vill sälja för.

Vi har från början varit missnöjda med mäklaren och känt att vi inte har något förtroende för honom. Nu har vi börjat fundera på om säljarna eller mäklaren trissat upp priset till önskat läge. Vi vet inte om den andra budgivaren lagt sig helt eller om dennes senaste bud ligger kvar. Vi vet inte riktigt hur vi ska kunna ta reda på detta heller eftersom vi inte vet om mäklaren talar sanning. 

Eftersom det bara är vi och en budgivare till vill vi såklart inte lägga så mkt som vårt senaste bud om de valt att backa helt och hållet. 
    Kan man ta reda på om det är något fuffens som försigår? Vi vet att vi kan få namnet på den andre budgivaren om vi vinner men frågan är hur mycket klarhet vi får efter att ha kontaktat denne.

Något tips på vart man kan vända sig eller vad vi bör göra? Vill inte göra oss ovän med mäklaren heller genom att ifrågasätta utan att ha kött på benen.

Är det dumt att dra tillbaka även vårt bud och chansa på att de andra dragit sig ur helt och håller? Risken är ju att vi ändå får buda över dem igen om de har gett sig, å andra sidan hur vet vi att det inte är ett "fejkbud" som läggs igen?                      GAAAH! Blir knäpp!!  

• Svar på tråden HJÄLP! Blir vi lurade av mäklaren?
  • Kine81
    Anonym (^..^) skrev 2013-11-26 20:36:46 följande:
    Lumsen och Kine, jag hoppas att ni anmälde mäklarna. Fy fasen vilket sätt av dem.

Ides inte göra det eftersom jag fick lägenheten till ett bra pris och väldigt mycket under utgångspriset.
  • Lumsen

Nä vi anmälde inte, men en bekant till oss, ordnade så mäklaren fick sparken.
    Men se upp alla ni som ska köpa, många mäklare kör med fejkade bud, ock annat fuffens.
    När det är ont om köpare, så är det anledning att vara extra vaksam.

Lycka till

• MuppinCowboy

Jag tycker väldigt illa om fusk med fejkade bud osv från mäklare och säljare - men jag tycker lika illa om skambud och folk som blir kinkiga när det sen inte får det till underpris, så otrevliga människor finns på båda sidor.

Sen kan man säga att det inte alls är gnidet att lägga skambud utan ekonomiskt, men isåfall är väl säljaren lika 'ekonomisk' som försöker få ut ett bra pris.

• Bei Bei

Ha is i magen.
    När vi skulle köpa vårt hus så sa mäklaren att det var ett äldre par som precis sålt sin villa som ville köpa huset. Vi anade att det bara var ett fult försök att få oss att lägga minst utgångspriset (vi prutade 190 000) så vi sa att vi inte hade bråttom att köpa huset (vilket var helt sant, vi bodde bra just då) och var de så intresserade så skulle vi inte ha en chans att matcha deras bud ändå. Mäklaren meddelade tillslut att det inte skulle bli affär om vi inte la minst utgångspriset, vilket vi tyckte var för högt. Sörjde att det inte skulle bli det huset, men tänkte att det var meningen... 2 veckor senare ringer mäklaren och undrar om vi inte vill lägga lite högre i alla fall, för stämningens skull. Min man skrattade och sa "ska vi bjuda över oss själva? knappast!" Vi visste att säljaren hade bråttom ut ur huset, det äldre paret hade vi inte hört något mer om och vi visste att säljaren troligtvis inte hade några lån alls kvar och skulle gå ur affären med 1,6 miljoner på fickan... Vi fick tillslut huset för vårt pris och när vi skrev kontrakt var mäklaren mer än lovligt sur och inga fler hade budat...  ^^ Så ha is i magen!

• Anonym (d)
    MuppinCowboy skrev 2013-11-27 08:01:00 följande:
    Jag tycker väldigt illa om fusk med fejkade bud osv från mäklare och säljare - men jag tycker lika illa om skambud och folk som blir kinkiga när det sen inte får det till underpris, så otrevliga människor finns på båda sidor.

Sen kan man säga att det inte alls är gnidet att lägga skambud utan ekonomiskt, men isåfall är väl säljaren lika 'ekonomisk' som försöker få ut ett bra pris.
    Fast det är väl en väldig skillnad att lägga ett "skambud" som säljaren inte alls behöver acceptera, och att helt enkelt ljuga och HITTA PÅ budgivare?
  • Solrosens
    Anonym (anna) skrev 2013-11-26 23:10:41 följande:
    Men som jag fattade det så tänker ägarna inte sälja huset för mindre än det som budet ligger på nu? Eller har jag fel? För i så fall kvittar det ju om det är två budgivare eller inte. Ni får ju ändå inte köpa för mindre än det ni budat just nu. Men mäklare är skyldig att notera alla budgivare. De flesta köpare av hus ringer normalt upp de på budlistan. När vi kollade hus och budade så ringde det folk flera gånger för att kolla med oss att vi var riktiga budgivare. Det är inget konstigt eller pinsamt bara helt normalt för det handlar ju om mycket pengar. Lycka till.

Hur får man reda på vem de andra budgivarna är och deras telefon nummer under pågående budgivning? Har hänt oss med att vi blivit lurade under budgivning fast svårt att bevisa.
  • MuppinCowboy
    Anonym (d) skrev 2013-11-27 08:33:34 följande:
    Fast det är väl en väldig skillnad att lägga ett "skambud" som säljaren inte alls behöver acceptera, och att helt enkelt ljuga och HITTA PÅ budgivare?
    Det ena är lagligt och det andra inte - men tycker man illa om det ena borde man tycka illa om det andra moraliskt sett (min åsikt) men som sagt både säljaren och köparen vill ju få ut det bästa av affären.
  • Anonym (d)
    MuppinCowboy skrev 2013-11-27 08:48:26 följande:
    Det ena är lagligt och det andra inte - men tycker man illa om det ena borde man tycka illa om det andra moraliskt sett (min åsikt) men som sagt både säljaren och köparen vill ju få ut det bästa av affären.
    Fast med ett skambud har du (som säljare) all information tillgänglig. Om mäklaren hittar på budgivare blir man som köpare faktiskt bedragen att tro att verkligheten är en annan än den är. Det är en enorm skillnad enligt mig. Att hitta på köpare är väl snarare jämförbart med att som intresserad köpare hindra andra från att lägga bud och därefter komma med ett skambud.
  • Lumsen

Man kan naturligtvis lägga hur låga bud som helst, kalla det gärna skambud.
    Säljaren har också rätt att begära hur mycket som helst. Fantasipris typ.

Jag vill råda alla att verkligen kolla så gott det går, hur sanna mäklarens påståenden är.
    När jag bodde i Sth, känner jag till 4 fall, där mäklaren hade fått in högre bud.
    Men sedan hade alla dom 4 hoppat av, visst kan det ha varit så, men för mig verkar det konstigt.

Jag tycker inte att det är omoraliskt att lägga "skambud", finns det inga köpare, så är det ju upp till säljaren att bestämma sig.

• Anonym (Ellen)

Vår story ser ut så här:

Hus ligger ute för 2 495 000kr.
    Budgivning går upp till 2 650 000kr som är vårt sista bud.
    Säljarna vill ha 2,7mkr, går inte under det.
    Vi hoppar av, vårt tak var visserligen 2,7mkr men vi är inte intresserade av att buda mot oss själva.

Tre månader senare hör mäklaren av sig igen,  de som var nr 2 efter oss och som hade för avsikt att köpa bröt upp affären och budgivningen börjar om. Vi är fortfarande intresserade för några andra spännande objekt har inte dykt upp. Den här gången är vi tre som budar och vi går vinnande ur budgivningen på 2 675 000kr. Dvs 25 000kr högre än i förra omgången, men fortfarande under vårt eget tak. Och säljarna får fortfarande inte sina 2,7mkr.

Sen kan man undra vilka "äkta" budgivare som finns i en affär. Jag tror att mäklarna har skyldighet att redovisa detta, jag vet att vi fick det specificerat på ett väldigt bra sätt när vi tidigare sålt en lägenhet. Men ibland orkar man inte.

• Anonym (***)
    MuppinCowboy skrev 2013-11-27 08:01:00 följande:

Att lägga ett skambud är helt lagligt, men att att trissa upp ett pris med falsk budgivning är inte det.

Sedan är det självklart att säljaren bestämmer vem som ska få köpa, och har all rätt i världen att avvisa skambud.
  • Anonym (***)
    MuppinCowboy skrev 2013-11-27 08:48:26 följande:
    Vad har moral med saken att göra? Man ska hålla sig till lagen och de regler som finns. Hur lågt man vill sänka sig moraliskt har inget med saken att göra. Och vems moral ska bestämma, och är det verkligen låg moral att lägga ett skambud?
  • Anonym (^..^)

Det är trist att alla oklarheter kring budgivningen tar bort glädjen över huset , men ni får fundera på hur gärna ni vill bo där. Om ni har tänkt bo i huset länge kanske de där extra 25000 inte spelar någon roll. Utslaget på många år blir det ju inte någon hög kostnad per år.

Svar på tråden HJÄLP! Blir vi lurade av mäklaren?