• Livlig

När använder du fördröjd start på din diskmaskin?

Ofta på diskmaskiner finns det en knapp som gör att programmet startar 3,6 eller 9 timmar senare. 
    Brukar du använda den och varför?  När? 

Man bör ju inte köra maskiner när man inte är hemma, på dagtid när man är på jobbet eller på natten när man sover.

Kom och tänka på detta eftersom min man råkade tycka in knappen och jag får inte bort fördrjöd start och nu måste jag planera min dag så att jag kan vara hemma när den sätts igång.  ( Den är trasig och stänger alltså inte av sig själv, därför måste jag vara hemma då)

• Svar på tråden När använder du fördröjd start på din diskmaskin?
  • älskarlivet81

Vi använder den aldrig. Kör maskinen när den är full oavsett om vi ska vara hemma eller ej. Vårt eco-program tar nästan 3 timmar, kan inte hålla oss hemma av den anledningen.

• Ramborg

Använder den aldrig. Kör igång diskmaskin när det behövs eller när vi går och lägger oss.

Jag tycker du ska byta diskmaskin om den är trasig så den inte stänger av sig. Verkar olustigt med en tveksam elektronikpryl i huset.

42.
  • Anneli 87

Vi använder den då vi vill att disken ska vara igång eller t.om helt färdig när vi vaknat. Så när vi lägger oss klockan 8 sätter vi igång den, så startar den klockan 5 på morgonen. Vi går upp runt 7 tiden. Väldigt smidigt när man bara kan tömma den direkt när man gått upp.

• Modernmom

Aldrig! Vår diskmaskin är den tystaste på marknaden, så trots att den är nära sovrummen, så kan man köra disken när som helst på dygnet, även när vi sover.

• Lindsey Egot the only one
    Anneli 87 skrev 2013-11-26 07:43:59 följande:

Vi använder den då vi vill att disken ska vara igång eller t.om helt färdig när vi vaknat. Så när vi lägger oss klockan 8 sätter vi igång den, så startar den klockan 5 på morgonen. Vi går upp runt 7 tiden. Väldigt smidigt när man bara kan tömma den direkt när man gått upp.

Fast då kan du ju likaväl diska den när du lägger dig och den blir färdig mitt i natten
  • Fosse

använder den inte heller och diskar också på natten och när jag inte är hemma fast jag egentligen vet att det är lite risky...
    Har själv varit med om att diskmaskinen gått sönder och köksgolvet flödat över av diskvatten... hade jag inte varit hemma just då så hade trägolvet mycket väl kunnat bli förstört...

• N3D

Varför ska man inte köra diskmaskin när man sover eller ej är hemma? Jag kör den alltid på natten! Har bara använt fördröjd start när vi sovit borta en natt och ville ha disken klar tills vi kom hem.

• straw2008

Herre jösses vad nojjigt att man inte ska köra då man är borta eller sover ?? VARFÖR ?? O vi vet när elen är billigast, utifrån det brukar jag använda fördröjda starten.

I kinamockaskogen.....
  • Kjell2
    N3D skrev 2013-11-26 08:20:13 följande:
    Varför ska man inte köra diskmaskin när man sover eller ej är hemma? Jag kör den alltid på natten! Har bara använt fördröjd start när vi sovit borta en natt och ville ha disken klar tills vi kom hem.

Om det uppstår en vattenläcka hinner man inte upptäcka det förren köket är fullt. Är man hemma och vaken ser man vattnet och hinner förhoppningsvis stänga av innan för mycket vatten läckt ut.
  • Anneli 87
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-26 08:11:50 följande:
    Fast då kan du ju likaväl diska den när du lägger dig och den blir färdig mitt i natten
    Vi gör så av den enkla anledningen att vi vill inte ha den igång när vi nattar vår dotter. Annars kan man ju som du säger sätta igång den direkt på kvällen.
Svar på tråden När använder du fördröjd start på din diskmaskin?