• Livlig

När använder du fördröjd start på din diskmaskin?

Ofta på diskmaskiner finns det en knapp som gör att programmet startar 3,6 eller 9 timmar senare. 
    Brukar du använda den och varför?  När? 

Man bör ju inte köra maskiner när man inte är hemma, på dagtid när man är på jobbet eller på natten när man sover.

Kom och tänka på detta eftersom min man råkade tycka in knappen och jag får inte bort fördrjöd start och nu måste jag planera min dag så att jag kan vara hemma när den sätts igång.  ( Den är trasig och stänger alltså inte av sig själv, därför måste jag vara hemma då)

• Svar på tråden När använder du fördröjd start på din diskmaskin?
  • Fia 28

När jag köpte den så rekommenderade försäljaren att använda fördröjd start för att köra den nattetid när elen är billigare. Men jag vaknar när den drar igång, så det har bara blivit använt en endaste gång.

• PetraD

Brukar göra det på kvällen ibland så att det blir färdigt innan vi vaknar. Blir så mycket imma/vattendroppar på tallrikar osv om den får stå stängd flera timmar efter den är färdig

• Lindsey Egot the only one
    Fia 28 skrev 2013-11-26 10:22:48 följande:

När jag köpte den så rekommenderade försäljaren att använda fördröjd start för att köra den nattetid när elen är billigare. Men jag vaknar när den drar igång, så det har bara blivit använt en endaste gång.

Elen är inte billigare på natten. Det var länge sedan (minst 20 år sedan) det fanns sådana avtal.
  • Fia 28
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-26 10:45:26 följande:
    Elen är inte billigare på natten. Det var länge sedan (minst 20 år sedan) det fanns sådana avtal.
    Här (Finland) är nattelen billigare!
  • straw2008
    Kjell2 skrev 2013-11-26 08:25:20 följande:
    Om det uppstår en vattenläcka hinner man inte upptäcka det förren köket är fullt. Är man hemma och vaken ser man vattnet och hinner förhoppningsvis stänga av innan för mycket vatten läckt ut.

Oh my, skulle aldrig ens tänka tanken. Händer det så händer det. Tvättmaskinen står i våtutrymme o diskmaskinen är helt integrerad så där skulle jag aldrig märka av vattenläcka ändå. Ush så nervöst beteende.
    I kinamockaskogen.....
  • Fia 28
    straw2008 skrev 2013-11-26 14:44:51 följande:

Oh my, skulle aldrig ens tänka tanken. Händer det så händer det. Tvättmaskinen står i våtutrymme o diskmaskinen är helt integrerad så där skulle jag aldrig märka av vattenläcka ändå. Ush så nervöst beteende.
    Även om diskmaskinen är integrerad så börjar det nog läcka ut vatten på golvet så det syns, om den går sönder vill säga.
  • Kjell2

Man ställer ofta, tror det är ett krav från föräkringbolagen  diskmaskinen på ett överriningsskydd. Det gör att eventuellt läckande vatten rinner ut framåt och blir synligt istället för bakåt och ner i golvet.

Själv har jag inga probelm att köra diskmaskinen på nätter eller när jag är borta hemifrån och har aldrig använt fördröjd start på diskmaskinen. Däremot på tvättmaskinen.
  • Fosse

Jag diskar iof när jag är ute och på natten, men det har faktiskt hänt mig att diskmaskinen gått sönder och på ett par minuter sa hade det pumpats ut litervis med vatten över hela vårt trägolv. Hade jag inte varit hemma så finns risken att golvet hade blivit skadat.

Så det kan faktiskt hända, men jag tänker väl lite som , händer det igen så får vi väl hantera det då.
  • älskarlivet81

Ja och vår diskmaskin tar 3 timmar på sig så skulle vi inte ha den igång på natten eller när vi är ute så skulle vi aldrig kunna använda den

Fosse skrev 2013-11-26 15:45:54 följande:
    Jag diskar iof när jag är ute och på natten, men det har faktiskt hänt mig att diskmaskinen gått sönder och på ett par minuter sa hade det pumpats ut litervis med vatten över hela vårt trägolv. Hade jag inte varit hemma så finns risken att golvet hade blivit skadat.

Så det kan faktiskt hända, men jag tänker väl lite som , händer det igen så får vi väl hantera det då.

• Pikku Enkeli
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-26 08:11:50 följande:
    Fast då kan du ju likaväl diska den när du lägger dig och den blir färdig mitt i natten

Fast det beror på... Vår förra vattenpump (jetpump) lät som ett reaplan i alla element. Och körde man då diskmaskinen på kvällen och nån sen gick på toa på natten gick pumpen igång. Jobbigt! Därför använde vi fördröjd start och slapp problemet.
    It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Dina08

Använder aldrig fördröjd start. Diskar ofta när vi är borta, hur ska man kunna förutse att man inte vill/behöver gå ut en sväng på två timmar? Fy, så låst!

• Gladskit

På diskmaskinen använder jag det aldrig. Vi har ett snabbprogram som oftast räcker till vår normalsmutsade disk och det tar bara dryga halvtimmen så då hinner man plocka ur innan man går och lägger sig tex.
    Däremot på tvättmaskinen är det perfekt för då kan jag ställa in att den ska gå igång vid 05 på morgonen och så är tvätten klar att hänga upp lagom tills man vaknat! 

Svar på tråden När använder du fördröjd start på din diskmaskin?