• fridis82

Magsjuka??

Har 2 döttrar en på 4 och en på 5 månader. 
    Stora syster hade dålig matlust och ont magen  i lördags som eskalerade och tillslut spydde hon en gång, mådde bättre efter att hon kräkts, msgsjuka tänkte jag.. i söndags fick hon tillbaka smärtorna men mkt värre spydde ett par gånger då oxå, efter råd av 1177 åkte vi till akuten efterom hon hade så ont, visade sig att hon hade inflammation i lymfkörtlarna i magen, skulle leva på flytande diet några dagar, kunde mögligt vis vara så att hon hade en släng av magsjuka samtidigt.

Lilla syster har haft diarre och dålig matlust sen i lördags, så de spädde ju på att vi trodde i lördags att både barnen hade magsjuka. men i går upptäckte jag att hon börjar få sin första tand, kan de vara så att både barnen haft magsjuke symtom samtidt fast det inte är de?? tycker själv att de låter lite märkligt men varken jag eller sambon har kännt av något! Ursäkta för kanske lite snurrigt inlägg hoppas ni förstår. 

• Svar på tråden Magsjuka??
  • Philippa

Svårt att säga... fast spelar det någon roll?

• fridis82
    Philippa skrev 2013-11-26 11:01:23 följande:
    Svårt att säga... fast spelar det någon roll?
    nä de klart.. skulle egentligen på tjejmiddag ikväll men avboka de, vill ju inte riskera att smitta ner någon om de är magsjuka.

• cosinus
    fridis82 skrev 2013-11-26 11:31:24 följande:
    nä de klart.. skulle egentligen på tjejmiddag ikväll men avboka de, vill ju inte riskera att smitta ner någon om de är magsjuka.

Jag hade ju gått på tjejmiddagen om jag var du under förutsättning att du inte har några som helst symtom.

Tänkt på hygienen, inte hjälpt till med maten men gått dit, umgåtts och haft trevligt det hade jag gjort om jag var frisk.
  • modsey
    fridis82 skrev 2013-11-26 11:31:24 följande:

om du själv är helt symtomfri kan du ju gå ändå
  • Chanel no 5
    modsey skrev 2013-11-26 18:19:36 följande:
    om du själv är helt symtomfri kan du ju gå ändå
    Jag tycker det var omtänksamt av ts. Man smittar ju ex även innan man blir sjuk och risken att bli det om man har sjuka barn är rätt stor. Jag uppskattar INTE om ngn kommer till mig som har maginfluensa hemma.
  • modsey
    Chanel no 5 skrev 2013-11-26 18:23:57 följande:
    Jag tycker det var omtänksamt av ts. Man smittar ju ex även innan man blir sjuk och risken att bli det om man har sjuka barn är rätt stor. Jag uppskattar INTE om ngn kommer till mig som har maginfluensa hemma.
    nej det gör man inte
  • Chanel no 5
    Wmodsey skrev 2013-11-26 18:50:38 följande:
    nej det gör man inte
    Jo!
    "Även friska barn kan vara smittbärare och därför vore det bra om man även kan hålla symptomfria
    syskon hemma under samma period. (se även Smitta i förskolan, Socialstyrelsen)
    (www.smittskyddsinstitutet.se/upload/5150/rad-om-vinterkraksjukan.pdf)"

"Vinterkräksjukan smittar från och med inkubationstidens start till upp till två dygn, ibland längre, efter att de har tillfrisknat. För att inte föra smittan vidare är det därför bra att stanna hemma från arbete/skola en till två dagar efter att du inte känner av symtom."
    www.netdoktor.se/mage-tarm/artiklar/vinterkraksjukan-calicivirus/
  • modsey
    Chanel no 5 skrev 2013-11-26 19:04:46 följande:
    Jo!
    "Även friska barn kan vara smittbärare och därför vore det bra om man även kan hålla symptomfria
    syskon hemma under samma period. (se även Smitta i förskolan, Socialstyrelsen)
    (www.smittskyddsinstitutet.se/upload/5150/rad-...)"

"Vinterkräksjukan smittar från och med inkubationstidens start till upp till två dygn, ibland längre, efter att de har tillfrisknat. För att inte föra smittan vidare är det därför bra att stanna hemma från arbete/skola en till två dagar efter att du inte känner av symtom."
    www.netdoktor.se/mage-tarm/artiklar/vinterkra.../
    "Smitta sker när man har symtom som kräkning eller diarré. Med normal hygien smittar man inte innan man har symtom. Störst risk alltså när man kräks eller har diarré. Igen var noga med handhygienen. Det är viktigast av allt och att hålla sig hemma när man är sjuk." citat (Smittskyddsinstitutet, 2005)
  • modsey

Du vet man får lämna friska syskon till skolan och friska vuxna som inte vabbar går till jobbet, till och med i vården.
    De gånger de stora barnen har haft magsjuka har de små gått till dagis, däremot så håller vi de små hemma från dagis om ett annat litet barn har magsjuka.

• Chanel no 5
    modsey skrev 2013-11-26 19:21:28 följande:
    Du vet man får lämna friska syskon till skolan och friska vuxna som inte vabbar går till jobbet, till och med i vården.
    De gånger de stora barnen har haft magsjuka har de små gått till dagis, däremot så håller vi de små hemma från dagis om ett annat litet barn har magsjuka.
    Jag vet. Jag tror det vore bra om det gick att ändra dessa rutiner ur smittosynpunkt. Och jag har ingen förståelse för att man lämnar barn till dagis när man har sjuka barn hemma. Att man lämnar barn till skolan är en annan sak vi har ju skolplikt.
  • modsey
    Chanel no 5 skrev 2013-11-26 19:24:50 följande:
    Jag vet. Jag tror det vore bra om det gick att ändra dessa rutiner ur smittosynpunkt. Och jag har ingen förståelse för att man lämnar barn till dagis när man har sjuka barn hemma. Att man lämnar barn till skolan är en annan sak vi har ju skolplikt.
    försäkringskassan och arbetsgivare har ganska lite förståelse för att man fuskar helt enkelt...
    Ändra rutiner hur du månar du? Att alla i familjen hålls hemma då en är magsjuka i familjen?
    Gissar att det skulle bli ganska klent bemannat på många håll då.
    När vi haft stora magsjuka barn hemma o lämnat de små till dagis har vi inte en gång vare sig spridit det vidare i familjen eller vidare....
  • modsey

www.rikshandboken-bhv.se/texter/barnhalsovard-i-barngrupper/allman-smittguide/

" När smittsam? Varierar beroende på smittämne. Vinterkräksjuka smittar vid symtomdebut, rotavirus dagen före. Hur? Kontakt. Från förorenad mat eller förorenade föremål. Inkubationstid Variation beroende på smittämne. Vinterkräksjuka 1-2 dygn, rotavirus 1-3 dygn, giardiainfektion mellan 5-25 dagar eller längre. Hur länge är det smittsamt? Vinterkräksjuka upp till 2 dygn efter tillfrisknande, rotavirus 2-3 dagar och giardia obehandlad i månader. Tillbaka till förskola/skola Ätit normalt och inte kräkts eller haft vattentunn diarré under 2 dygn.

• Chanel no 5
    modsey skrev 2013-11-26 19:27:24 följande:
    försäkringskassan och arbetsgivare har ganska lite förståelse för att man fuskar helt enkelt...
    Ändra rutiner hur du månar du? Att alla i familjen hålls hemma då en är magsjuka i familjen?
    Gissar att det skulle bli ganska klent bemannat på många håll då.
    När vi haft stora magsjuka barn hemma o lämnat de små till dagis har vi inte en gång vare sig spridit det vidare i familjen eller vidare....
    Jag har inte sagt att man ska fuska. Men ja jag tror at det vore bra särskilt på arbetsplatser där man jobbar med sjuka och gamla.
    Jag förstår ändå inte varför man riskerar att smitta andra genom att lämna sina barn till dagis om man ändå är hemma?
  • modsey
    Chanel no 5 skrev 2013-11-26 19:34:18 följande:
    Jag har inte sagt att man ska fuska. Men ja jag tror at det vore bra särskilt på arbetsplatser där man jobbar med sjuka och gamla.
    Jag förstår ändå inte varför man riskerar att smitta andra genom att lämna sina barn till dagis om man ändå är hemma?
    du vet efter att barnen fyller 12 år så vabbar man inte så stora barn med magsjuka är hemma, jag o pappan går till jobbet ( sjukhuset) och de små barnen går till dagis
  • Chanel no 5
    modsey skrev 2013-11-26 19:36:15 följande:
    du vet efter att barnen fyller 12 år så vabbar man inte så stora barn med magsjuka är hemma, jag o pappan går till jobbet ( sjukhuset) och de små barnen går till dagis
    Men det är ju en helt annan sak. Då kan man inte göra mer åt saken om barnen är över 12.
  • Chanel no 5
    modsey skrev 2013-11-26 19:29:36 följande:
    www.rikshandboken-bhv.se/texter/barnhalsovard.../

" När smittsam? Varierar beroende på smittämne. Vinterkräksjuka smittar vid symtomdebut, rotavirus dagen före. Hur? Kontakt. Från förorenad mat eller förorenade föremål. Inkubationstid Variation beroende på smittämne. Vinterkräksjuka 1-2 dygn, rotavirus 1-3 dygn, giardiainfektion mellan 5-25 dagar eller längre. Hur länge är det smittsamt? Vinterkräksjuka upp till 2 dygn efter tillfrisknande, rotavirus 2-3 dagar och giardia obehandlad i månader. Tillbaka till förskola/skola Ätit normalt och inte kräkts eller haft vattentunn diarré under 2 dygn.
    Precis och man vet ju inte vilket virus man har plus att man kan föra med sig virus hemifrån så jag tycker inte att man besöker ngn när man har magsjuka i hemmet. Jag skulle bli arg om ngn av mina vänner gjorde det.
    Sen måste man ju gå till jobbet etc när man har sjuka familjemedlemmar som reglerna ser ut, men att utsätta vänner för onödig smittorisk är hänsynslöst tycker jag.
  • modsey
    Chanel no 5 skrev 2013-11-26 19:41:06 följande:
    Precis och man vet ju inte vilket virus man har plus att man kan föra med sig virus hemifrån så jag tycker inte att man besöker ngn när man har magsjuka i hemmet. Jag skulle bli arg om ngn av mina vänner gjorde det.
    Sen måste man ju gå till jobbet etc när man har sjuka familjemedlemmar som reglerna ser ut, men att utsätta vänner för onödig smittorisk är hänsynslöst tycker jag.
    Ok för mig är det inte ett problem då jag inte ser någon skillnad på det eftersom det inte smittar innan man själv är sjuk.
    Rotaviruset är ju något som små barn får och mycket sällan vuxna då de redan haft det, så det är inte relevant i exemplet.

Den som vårdar magsjuk anhörig hemma
    kan delta i vårdarbete på avdelningen men ska
    inte hantera livsmedel, mata eller ge medicin via munnen
    förrän minst 48 timmar efter anhörigs sista symtom.

www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_4/laboratoriemedicin/klinisk_mikrobiologi/vardhygien/Hygienrutiner/14_magsjuka.pdf
    Och här har man verkligen garderat sig då de många menar att man även kan göra det, men att det finns en liten liten risk att man är på väg att bli sjuk och efter toalettbesök inte helt sköter hygienen.
Svar på tråden Magsjuka??