• Purlan

En Solskenshistoria....

Grattis! Går själv och väntar på moderkaksprov efter att ha fått 1:45 på KUB i måndags. Nackspalt 3,2 i v 11+6 och ett blodprov som också drog ner resultatet. Hur var ditt blodprov?

• Purlan

Ja, jag har två pojkar sedan tidigare, 2 och 4 år. Friska båda.

Fått tidför MKP den 9 december. En evighet dit.

♥ Underbara E Charmiga A♥
  • Purlan

Lyckades få en liiite tidigare tid idag när jag ringde. Ett återbud den 5 december. Bättre än så vågar jag inte hoppas på.

• Purlan
    Nallen04 skrev 2013-11-28 19:46:34 följande:
    Åh, vad skönt! Lite tidigare är alltid lite bättre. Då får du snabbare veta. Kanske får vi veta samma dag?

Intressant. Fick du veta någon anledning till varför vissa bebisar har tjockare spalt än andra och ändå är friska?

Hoppas det blir en dag att fira då
  • Purlan

Jag försöker att inte tänka på det. Eller jo, jag tänker på det hela tiden, men lyckas att inte ta ut något i förskott. Väldigt olikt mig. Jag hoppas det håller i sig annars blir det för jobbiga veckor.

Sen är det ju paus på allt. Jag går inte och köper några mammabyxor eller något annat till bebisen. Njuter av mina fina killar hemma!

Det är skitsvårt. Kram

• Purlan
    Filiposcar skrev 2013-11-29 08:28:27 följande:

Jag fick inte reda på något varför hon hade tjock nackspalt, det dem kan ha är hjärtfel men även det väldigt ovanligt.Jag ska göra mitt RUL i mellandagarna.

Nu njuter jag och gläds och jag hoppas verkligen att ni kommer kunna göra det också.

Håll oss gärna uppdaterade om hur det går på RUL!
    Nallen04 skrev 2013-11-29 09:21:43 följande:
    Jag har också lyckats att tränga undan detta rätt så bra hittills men nu börjar det krypa inpå mig... kanske beror det på att det snart är dags för FVP. Det jobbigaste är att magen är så tydlig och att jag måste klä mig i väldigt bylsiga kläder och snart går inte det heller utan att det syns. Börjar man inte kunna känna sparkar i v 16 då mitt besked kommer?

En annan grej som är jättelöjlig egentligen är att de mest intensiva veckorna på mitt jobb är nästa vecka och veckan därpå och att jag är orolig för hur det ska gå på jobbet. Jobbar som lärare och den veckan jag får besked om hur det ligger till  med bebis är jag både ansvarig för luciatåget (som både ska lussa i skolan och på företag så det måste hålla en viss kvalité) och ska sätta runt 300 betyg. Det är klart att familjen går först, men det kommer ställa till oerhört mycket besvär och jobb för många om jag inte är där.

Blir det ett dåligt besked kommer jag nog inte orka jobba innan jul och då sätter jag som sagt väldigt många andra i klistret. Det är klart att det säkert går att lösa på ett eller annat sätt, men ändå.

Men förhoppningsvis går det bra ändå (för oss båda). Behövde få ur mig min oro så det känns skönt att ventilera lite här. Kram tillbaka!
    Ok. Hoppas din bebis fortsatt mår bra och att allt ser superbra och fint ut på RUL. Tack för att du delar med dig!

Jo, det är nog så att man tänker mer och mer ju mer det närmar sig. Jag ska dessutom prata med läkaren som gjorde mitt UL i måndags senare idag...vet inte om jag är dum som gör det. Om jag genom mina frågor kommer att skapa mer oro.

Är där ingen på jobbet som vet? Som kan avslasta med lussefirande och annat? Betygen kan väl nästan göras redan nu, eller? Kommer du att ta ledigt på torsdag?

• Purlan
    Nallen04 skrev 2013-11-29 11:48:46 följande:
    Fast om du ändå går och funderar så är det väl bäst att du får svar på dina frågor? Var det bara nackspalten på bebisen som inte var så bra? Hur såg t ex hjärtat ut, fick du veta något om det? Å andra sidan kommer du kanske antagligen ändå inte kunna slappna av förrän du vet på riktigt när du fått svart på vitt hur det ligger till, eller?

Ingen på jobbet vet. Min sjukgymnast är den enda som vet förutom sjukhuset och min man. Jag väntar på svar om en förstelärartjänst, därför har jag inte velat gå ut med hur det ligger till. Tänker att en graviditet kan minska mina chanser att få tjänsten, eftersom det projekt jag tänkt driva kommer bli liggande på is då. Alla betyg utom ca 80 st kan jag sätta nästa vecka, men sedan är det betygslistor som ska kollas och skrivas på osv... Mycket pappersarbete med andra ord. Gällande lussefirande är jag medansvarig med en nyanställd, nyexad kollega som såklart har fullt upp med att vara ny i yrket och stressad över att för första gången sätta betyg och så vidare. Eftersom jag har haft det huvudsakliga ansvaret de senaste fem åren så faller det sig naturligt att folk litar på att det fixas i år igen (med mig som huvudansvarig). Om det nu visar sig att jag inte kommer att kunna vara där den 13/12 så är det klart att folk ställer upp för min nya kollega (och mig), men alla har ju liksom fullt upp själva med sitt redan som det är.

Jag ska vara hemma hela torsdagen (klar och tydlig order från BM som gjorde KUB) , ska ligga i sängen och sätta betyg. Om inga komplikationer tillstöter går jag till jobbet på fredagen igen. Ska du vara borta från jobbet både torsdag och fredag?

Pratade med läkaren nu och det sämsta spaltvärdet hade tydligen varit 4,1! :-/ I övrigt hade han väl inte så mycket att säga. Hade barnet inga kromosomfel såg han 10 % risk att det hade hjärtfel. Hjärtat hade han inte tittat så mycket på eftersom det var så litet fortfarande. Mina blodvärden drog ju också ner resultaten, men det visste jag ju redan.

Jag har redan tagit semester på fredagen för jag ska åka med upp till Norrköping på mannens jobbjulfest, så det blir bara torsdagen som blir ny...
  • Purlan

Ja, de kommer ju att göra extra kontroller i så fall...

Fick reda på mina blodprov med.
    Mitt HCG låg på 2,79 (1 normalvärde). Höjt värde är tecken på DS
    Mitt Papp-A låg på 1,97 (1 normalvärde). Lägre värde än 1 är tecken på DS.

Hur tolkar man det då?

Han mätte flera gånger, det jag såg som han mätte först var 3,2, sn tappade jag fokus och han sa nu då att det sämsta han mätt til var 4,1... 

Puh!

(Hoppas det är OK Filiposcar att vi kapar din tråd)

• Purlan
    Filiposcar skrev 2013-11-29 12:58:11 följande:

Purlan:Absolut:)

Vill gärna följa er pch se hur det går för er, har ju varit igenom det själv precis.Min barnmorska mätte nackspalten allt från 4,5 till 5,8 på mig.

Det glädjer mig att din bebis hade så stor spalt (du förstår vad jag menar )
Svar på tråden En Solskenshistoria....