• vårblommans

Dricker endast köpt kolsyrat vatten, dåligt?

Jag har fått dille på kolsyrat vatten, och då jag inte kan kolsyra det själv hemma köper jag kolsyrat vatten. Det står bara Naturell vatten kolsyrat på flaskan, och på ingredienser står det bara kolsyrat vatten. Någon som vet om det är dåligt ändå? Man vet ju inte om det innehåller nåt annat egentligen.. 

• Svar på tråden Dricker endast köpt kolsyrat vatten, dåligt?
  • Fenna
    Näckrosen skrev 2013-11-26 20:23:32 följande:
    Kolsyran, även i naturella och hemgjort kolsyrat fräter på tänderna. Inte bara smaksatta vattensorter!
    Jag kollade lite och hittade det här fran Värmlands Folkblad:

De flesta mineralvatten på flaska utan smaktillsatts ligger över den kritiska pH-nivån 5,5 och utgör därför ingen större risk för emaljskador. Däremot är vanligt kranvatten som går genom en soda-streamer betydligt surare med ett genomsnittlig ph-nivå på 4,6. 

Sa det verkar inte vara nagot jätteproblem för tänderna att man dricker vanligt kolsyrat vatten. 
  • Daniel12

Man dricker ju hellre butiksvatten än kranvattnet, som tenderar att bara bli äckligare och mindre hälsosamt.

• dilog
    Daniel12 skrev 2013-11-27 06:40:44 följande:
    Man dricker ju hellre butiksvatten än kranvattnet, som tenderar att bara bli äckligare och mindre hälsosamt.

Och vad kommer butiksvattnet ifrån. Ja just det, från ledningar precis som för kranvattnet. Men som sagt drick ni vatten för 20 kr litern så håller jag mig med bättre vatten för 0,3 kr litern.
  • Daniel12
    dilog skrev 2013-11-27 20:27:26 följande:

Och vad kommer butiksvattnet ifrån. Ja just det, från ledningar precis som för kranvattnet. Men som sagt drick ni vatten för 20 kr litern så håller jag mig med bättre vatten för 0,3 kr litern.
    När det gäller t.ex. Ramlösa och Loka så tas ju deras vatten från egna mindre förorenade källor..

• GrodanHopp
    Daniel12 skrev 2013-11-28 10:18:48 följande:
    När det gäller t.ex. Ramlösa och Loka så tas ju deras vatten från egna mindre förorenade källor..

Haha! Tror du?? Det tas från exakt samma vattentäkt som invånarnas vatten...
  • puss

det är inte bra för tänderna.

*puss puss puss puss*
  • Tom Araya
    Daniel12 skrev 2013-11-28 10:18:48 följande:

GrodanHopp skrev 2013-11-28 14:18:44 följande:
    Haha! Tror du?? Det tas från exakt samma vattentäkt som invånarnas vatten...
    Svenskt kranvatten är i regel mycket rent och fint vatten.

Vad det gäller köpevatten så är det inte bara en typ utan det finns flera och med det fastställda regler utefter vad man kallar det.

Från Wikipedia:

Man skiljer på fyra kategorier av förpackat vatten:[1]

naturligt mineralvatten källvatten förpackat dricksvatten bordsvatten sv.wikipedia.org/wiki/Mineralvatten

sv.wikipedia.org/wiki/Bordsvatten

• Tom Araya
    Får man i sig nyttiga mineraler om man dricker mineralvatten?

I allmänhet är förpackade vatten inte särskilt rika på näring. Några kan dock ge ett betydelsefullt tillskott av vissa mineralämnen men då måste man oftast dricka någon liter per dag eller mer.

Här följer några exempel.

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Dricksvatten/Far-man-i-sig-nyttiga-mineraler-om-man-dricker-mineralvatten/
  • Chevisen

Jag brukar tänka på miljön.... Det går åt betydligt mycket mer energi/bränsle att producera, leverera till lager, leverera till affären och sen forsla hem en liter buteljerat vatten/dryck än att ta det som finns i kranen (som dessutom oftast är av väldigt bra kvalitet). 

• dilog

Fundera på att köpa en vatten täckt uppe i Svenska fjällen. Tappa upp friskt källvatten på flaska och sälja dyrt både inrikes och utrikes. Så ni som handlar vatten på flaska. Håll utsikt efter svensk norrlandsvatten framöver. Ska vara bästa vattnet som finns säg det.

Skall finnas både som bubbel och stilla. Hädan efter ska jag bara njuta av att bli miljonär och se enkronorna ticka in på kontot. Underbara värld man lever i

Svar på tråden Dricker endast köpt kolsyrat vatten, dåligt?