• ninos

    Hjälp! Om ett batteri seriekopplas varför mer spänning?

    Hej, funderar ordentligt på en sak…
    Ett batteri har ju en plus och en minus pool. Elektroner rör sig från minus till plus. När ett batteri seriekopplas sätts ju minus ihop med plus på nästa batteri. Hur kommer det sig att spänningen ökar. Borde inte plussidan på batteri två ta upp de minusladdade elektroner från minus på det första batteriet den behöver för att bli oladdad. Borde inte minus på det första batteriet och plus på det andra ta ut varandra?

    Kan någon förklara? Hoppas någon är kunnig och förstår mina röriga undringar.

    Tack 

  • Svar på tråden Hjälp! Om ett batteri seriekopplas varför mer spänning?
  • Supertorsk

    Förstår din undran. Men potentialen bestäms inte av flödet av laddningar. 

    Tänk dig att du ansluter en voltmätare över ett batteri. Den visar batteriets spänning. Tänk dig nu att du kopplar in en till voltmätare på ett till batteri - den visar lika mycket.

    Om du nu förbinder ena batteriets pluspol till det andras minuspol flyter ingen ström - det finns ingen potential där emellan. Men båda voltmätarna visar fortfarande vardera batteriets spänning.

    Om nu nu mäter spänningen över båda batterierna på en gång så har du dubbla spänningen. Fortfarande flyter ingen ström, därför att det inte finns någon sluten krets.

    Obestämd 
     


    Den största fisken i en liten damm
  • sportpappa

    Jättebra fråga.

    Spänningen är potentialskillnaden mellan polerna.
    Ett vanligt batteri har vanligtvis 1,5 V i spänning. 
    Antag att minussidan har potentialen 0. Då har plussidan potentialen +1,5 V.
    Om du seriekopplar 2 likadana batterier så får plussidan på det andra batteriet potentialen 0 V (eftersom den kopplas till minussidan på det första batteriet som har potentialen 0 V) och minussidan får -1,5 V.
    Den totala potentialskillnaden blir då +1,5 V till -1,5 V, dvs. +3 V.

    Dock kvarstår frågan vad som händer eller inte händer när en minus- och en pluspol sammanförs och potentialen blir samma. Jag tror att man får titta på hur ett batteri är uppbyggt och hur det fungerar rent kemiskt. Vad är det som gör att polerna har en potentialskillnad?

  • Supertorsk
    sportpappa skrev 2013-11-26 22:39:13 följande:
    Jättebra fråga.

    Dock kvarstår frågan vad som händer eller inte händer när en minus- och en pluspol sammanförs och potentialen blir samma. Jag tror att man får titta på hur ett batteri är uppbyggt och hur det fungerar rent kemiskt. Vad är det som gör att polerna har en potentialskillnad?
    Har inget med saken att göra. Det finns ingen potentialskillnad, och därför händer inget. Inget ström flyter. Min förklaring är korrekt - förvirra inte trådstartaren nu.

     
    Den största fisken i en liten damm
  • sportpappa
    Supertorsk skrev 2013-11-26 22:42:31 följande:
    Har inget med saken att göra. Det finns ingen potentialskillnad, och därför händer inget. Inget ström flyter. Min förklaring är korrekt - förvirra inte trådstartaren nu.
    Varför finns det ingen potentialskillnad? Strömmen uppkommer ju på grund av ett överskott av elektroner på minussidan och ett underskott av elektroner på plussidan. TS frågar just om varför de inte tar ut varandra.
  • Supertorsk
    sportpappa skrev 2013-11-27 06:18:16 följande:
    Varför finns det ingen potentialskillnad? Strömmen uppkommer ju på grund av ett överskott av elektroner på minussidan och ett underskott av elektroner på plussidan. TS frågar just om varför de inte tar ut varandra.
    Potentialskillnad finns när det finns en elektromotorisk kraft (EMK). En EMK uppstår exempelvis i ett batteri, i en generator eller en fotocell. Finns EMK finns en potential mellan de två poler som det finns en EMK emellan.

    Mellan två poler på två olika batterier finns ingen EMK och ingen potential. 
     
    Den största fisken i en liten damm
  • ninos

    Tack men helt glasklart är det ju inte. Fattar nog inte iaf. Vad är det som får elektronerna att börja vandra då? Det är lurigt detta tycker jag

  • Supertorsk
    sportpappa skrev 2013-11-27 22:04:12 följande:

    Här hittade jag en sida som ger en bra förklaring på hur batterier fungerar:
    http://batteriforeningen.se/om-batterier/battericellens-uppbyggnad/

    Potentialskillnaden uppstår när pluspol kopplas ihop med minuspol och den kemiska reaktionen startar. Då vandrar elektroner från minuspolen till pluspolen och joner vandrar mellan polerna genom elektrolyten.


    Nej, det stämmer inte. Sluta att förvirra med egna tolkningar!

    Potentialen finns hela tiden, vare sig det flyter någon ström eller inte. Batteriets konstruktion är helt oväsentlig - du kan seriekoppla två generatorer med samma resultat om du vill.

    Potential är den kraft som har förmågan att driva elektriska laddningar genom en strömkrets. Så enkelt är det.
Svar på tråden Hjälp! Om ett batteri seriekopplas varför mer spänning?