• Villblimama

    MA v 12 efter 1:a graviditeten- hur orkar man?

    Skrapades i tisdags efter ett MA eller ofostrig graviditet i ca v 12. Ingreppet gick bra och man är ju på något sätt glad att det är "åtgärdat" nu så man slipper oron och väntan. Nu kvarstår ångest och enorm sorg. Besvikelsen över allt som inte kommer bli, alla planer man gjort upp. Hur hanterade ni andra det? När började ni må bättre? Jag är hemma från jobbet hela denna veckan - klarar inte av att "va som vanligt" utan vill bara vara hemma ensam och gråta. Min man är väl också ledsen men mest för att han ser hur nere jag är, men hans sorg verkar inte alls vara så stor som min. Det är väl kanske ofta annorlunda för kvinnan...jag har ju liksom "fäst mig" vid det lilla pyret och känt förändringarna i min kropp osv. Man funderar på när vi ska försöka igen...på ett sätt vill jag ju bli gravid så fort som möjligt och på ett sätt känner jag att det var ju det HÄR barnet jag ville ha! Det går väl inte bara att ersätta...

  • Svar på tråden MA v 12 efter 1:a graviditeten- hur orkar man?
  • maoliiin

    Hej.
    Jag gjorde en skrapning den 14 november, och är nu på jobbet första gången efter det. Jag är fortfarande sjukskriven, men ska testa lite och se hur det känns.


    Hur man går vidare är något jag också fundrar över. Jag var även tvungen att göra abort i april i år, i vecka 20. Och att bli gravid igen gjorde att det hela kändes lättare. Men nu vet jag inte. Hur ska jag våga försöka igen? Tankarna är så många..

    Jag tror att jag vet hur du känner dig! Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med detta svar, för jag vet att vad som än sägs, så känns det inte lättare, men du ska veta att du inte är ensam om ångesten och framför allt sorgen!

    Styrkekramar till dig!

  • Villblimama

    Starkt av dig att börja jobba lite. Kändes det bättre att komma i gång? Har din läkare sjukskrivit dig? Själv kör jag officiellt med att jag är hemma pga förkylning. Stackare som behövt gå igenom en abort också mitt upp i allt! Stod det inte rätt till den gången heller? Det måste kännas extra tufft för dig. Hoppas du och jag jan komma igång lite och må bättre snart!:)

  • maoliiin
    Villblimama skrev 2013-11-29 18:56:12 följande:
    Starkt av dig att börja jobba lite. Kändes det bättre att komma i gång? Har din läkare sjukskrivit dig? Själv kör jag officiellt med att jag är hemma pga förkylning. Stackare som behövt gå igenom en abort också mitt upp i allt! Stod det inte rätt till den gången heller? Det måste kännas extra tufft för dig. Hoppas du och jag jan komma igång lite och må bättre snart!:)


    Jag fick jätte mycket stöd av mina chefer och arbetskollegor. Jag fick komma lite när jag ville på morgonen och sluta när jag ville, typ! Dom kopplade även bort mig från vissa ärenden som var lite extra krävande. Jag fick mest sitta på mitt rum och skriva ocskå kom dom in till mig med jämna mellanrum och frågade hur det var, eller bara pratade skit. Dom har verkligen varit guldvärda! Japp, läkaren som jag har träffat under början av graviditeten, genom moderkaksprov och hela den biten sjukskrev mig. Jag är egentligen sjukskriven till på fredag, men det var ganska skönt att komma igång och jobba, så vi får se om jag nyttjar sjukskrivningen.

    Första gången var det fel på hjärta, njurar, hjärna och klumpfot (även om just klumpfot inte är så farligt eftersom det går att fixa till senare!). Ja, det känns fruktansvärt jobbigt och orättvist!


    Ja, verkligen. Jag önskar verkligen att ingen skulle behöva gå igenom något sådant här. Men vi får kämpa på, så blir det våran snart också, förhoppningsvis :)


  • Tessmaria86

    MA v. 9+6, upptäcktes vid KUB-testet i v. 13+6. Mitt hjärta (och för den delen sambons) stannade då vi fick bekräftat att fostrets hjärta stannat ett par veckor tidigare. Visste inte ens om vad MA var innan jag själv fick det. Bad om skrapning då jag genomgått medicinsk abort hemma vid ett tidigare tillfälle. Det slutade i att jag ändå fick skrapas tre veckor efter. Detta MA tog jag hårt eftersom graviditeten var efterlängtad och planerna i full gång. Skrapningen gick bra och ägglossning kom igång som vanligt två veckor efter, men ingen ny graviditet hittills. Nu två månader senare har jag ägglossning igen (idag faktiskt!) o håller tummar o tår för ett + framöver. Mina kollegor och min chef tog det hela på ett mycket bra sätt eftersom de tidigt visste att jag var gravid. Gick till jobbet dagen efter. Ville fort skingra tankarna och de tre dagar från det att jag fick reda på mitt MA fram till skrapning räckte för mig att sörja på. Självklart är det tungt men sorgen är över och nu går vi vidare!! Hoppas det går fort för dig att bli gravid igen o gör det inte det så tappa åtminstone aldrig hoppet...det tänker inte jag göra! Kram

Svar på tråden MA v 12 efter 1:a graviditeten- hur orkar man?