Inlägg från: Alltidväntarmanpånåt |Visa alla inlägg
  • Alltidväntarmanpånåt

Pergotime December 2013

Hej. Hoppar oxå in här. Har en son på lite mer än 2 år. Kom till på första försöket. Inga hormoner, det bara blev. När han va runt året ville vi bli gravida igen. Nu har det gått 14 mån:( Antar att vi måsta haft extrem tur förra gången. Har haft väldigt oregelbunden mens senaste halvåret men utslag på äl-sticka varje gång jag testat. Efter 70 dagars mens- och ägglossningsfrånvaro fick jag Provera i 13 dagar (vet att andra får 10, vet inte varför jag fick 13) och två dagar senare kom mensen. Överlycklig. Äntligen är jag normal igen, tänkte jag. Började knapra Pergotime 15-19/12. Är nu på cd 22. Inget utslag på äl-stickan. Nu känns det som om det är försent:( Ska ta ett blodprov på fredag... Och återkoppling tio dagar senare. Hade gärna gjort ett VUL innan. Ska fråga om det inför nästa månad. Har misstänkt flera gånger att nu så... Tycker att jag haft ökade flytningar och känningar i äggledarna men som sagt inget utslag. Har naturligtvis kört på med nästintill varannandagsex ändå men svårt att hålla lusten uppe genom denna process, tycker jag. Just det, jag har fått lite blodstrimor i flytningarna ibland, nån som känner igen det? Suck.. Tänk att det kan va så enkelt ena gången och så svårt andra gången. Hoppas att ni som är på förstabarnsförsöket och haft det lite kämpigt, får snabba resultat när det är dags för tvåan. När det gäller sånt här borde alla få ha lite flyt någon gång. Det är ju skitjobbigt när det inte fungerar och hjärnan funderar mest hela tiden... Skönt att ha nån/några att diskutera detta med. Lycka till tjejer!

• Alltidväntarmanpånåt
    CaptainEm skrev 2013-12-28 21:14:24 följande:
    Hoppa också in här! då vi verkar vara nybörjare med pergotime allihopa så känns det skönt att ha några andra och byta ord med. :) jag har tagit provera i 7 dagar, (slutade för 2 dagar sedan och väntar på mens) ska börja med min första kur pergotime kur, 1 tablett, dag 5-9 när mensen kommer. jag slutade med p-piller sommaren 2012, men gick till gyn pga utebliven mens, fick reda på att jag hade PCO och dagen efter kom min mens igång(?) har sedan oktober 2012 gått ner 26 kg och försökt bli gravida sen dess, har haft relativt regelbunden mens varje månad, men ingen äglossning.. ska äta 1 tablett dag 5-9, ältest dag 12-16, lämna blodprov för att se om jag fått äl. dag 22 i cykel. ska bli så spännande att börja med pergotime! hoppas på det bästa. lite hopp finns kva i mig.

Oj, 26 kg är ju jättemycket! Va duktig du är:) Får man fråga hur mkt du vägde innan? Ny livsstil antar jag. Har själv en del övervikt men hade det även med vårt första barn. Gick ner i vikt av graviditeten men några kilon till hade varit trevligt. Så motiverande att läsa att du gått ner så mycket. Lycka till med Pergon. Är på dag 23 i min första pergocykel, ska ta blodprov imorn. Du har inte tagit första pillret än då gissar jag. Förstår att du är spänd. Äntligen har man kanske hittat nåt som kanske kan hjälpa till så man får det efterlängtade plusset:)
  • Alltidväntarmanpånåt
    CaptainEm skrev 2014-01-02 19:13:32 följande:
    Jag gick upp från 54 kg (aug 08) till 96 kg (okt 12, då jag vägde som mest) så när jag fick reda på att jag hade PCO, vägde jag 96 kilo, det gick så snabbt för mig att gå upp i vikt, (förstår inte hur det gick till!) så hände aldrig riktigt med, jag som alltid varit duktig med träning och så.. men i vilket fall som helst så sa min gynekolog åt mig att jag inte fick någon hjälp om jag hade BMI över 30. och min högsta önskan är att få barn så tog jag detta på största allvar och bestämde mig för att gå ner i vikt. håller fortfarande på, men är inte ilka hård. väger nu 70 kg. men dricker ej alkohol och tänker på vad jag stoppar i mig! :)jag är på cykeldag 5 idag! så jag tog precis mig min första pergotablett, tänkte att jag ta dom på kvällen och förhoppningsvis sover bort lite biverkningar ;) vad spännande! men fick du glad gubbe på äl.testet? :)jag ska ta blodprov dag 22 i cykeln! verkar som alla får olika information. men det viktigaste är såklart att det bir en liten bebis. :)

Oj vilken viktresa du gjort. Bra kämpat!!! Hur mår du, några biverkningar? Jag fick inga biverkningar alls men tror som sagt inte att de funkade. Har inte fått nån glad gubbe på äl-testen. Även om jag haft oregelbunden cykel de senaste så har det allt vart glad gubbe nån gång men nu så nä... Vet inte vad felet är. Får se vad blodprovet visar. Funkar det inte denna gång så får vi väl hoppas på en starkare dos nästa månad:) Du får berätta hur det går för dig sen...
  • Alltidväntarmanpånåt
    Yarrow skrev 2014-01-03 21:06:00 följande:
    Allltidväntarmanpånåt, första gången jag åt pergo fick jag inte utslag fören på dag 26 eller nåt.. Så än är det inte för sent ;)

Det låter ju lovande:) Har inga fler stickor hemma nu och har bestämt mig för att ALDRIG köpa fler utan bara sexa på. Får se om jag kan hålla det. Egentligen, varför ska ett företag tjäna otroliga pengar på min längtan efter barn?! Blir som besatt av de där stickorna och är förbannat trött på dem och att hålla koll på mina toabesök. Blir bara att jag grubblar ännumer och blir besviken dag på dag när det aldrig blir glad gubbe. Nä, nu är det stickförbud och godisförbud hemma hos oss:)
  • Alltidväntarmanpånåt
    FruB skrev 2014-01-05 13:10:05 följande:
    Efter första Pergokuren i december tog jag i morse ett gravtest bara för att slippa bli besviken & hysterisk när mensen skulle komna i morgon. Döm om min förvåning när det visade sig två streck på testet. Overkligt efter alla negativa test de senaste 1,5 året.

Jag fattar inte att jag är gravid. Wii!!

Grattis:) Så fantastiskt roligt! Första barnet? Nu börjar en spännande resa vill jag lova:) En underbar resa:)

CaptainEm: Oj, det där verkar nästan som biverkningar. Men klart värt för att få ett plus antar jag:) Ska hålla tummarna för att du får utslag på äl-stickan. Tråkigt att höra att du mått dåligt. Skönt att du mår bättre iaf:) Får man fråga hur gammal du är? Det är första barnet ni försöker tillverka nu va?

Själv började jag äl-testa på dag 15 och fram till dag 22 tror jag (och nu slutat för gott). Irriterad över att det aldrig blev positivt. Nu fick jag mens på dag 24!!! Vet att jag tänkte runt dag 10 att det kändes lite som äl men slog bort det efter som man överallt pratar om att cykeln blir längre m Pergotime och hade fått info om att runt dag 17 borde äl komma. Jag vet att jag har en l-fas på 13 dagar så uppenbarligen måste det ju vart äl då. Så knepigt men det stämmer ju med dagarna... Kan man ha så här kort cykel? Brukar (innan allt strul) ha 32-35 dagar... Tog ju ett blodprov i fre och har tfnkontakt om 1,5 vecka för att få information om första Pergodosen funkade. Men jag ska väl börja m Pergotime igen nu på dag fem? Eller hade ni hoppat över en månad och inväntat tfn-tiden m läkaren? Tanken har liksom aldrig slagit mig att jag skulle kunna få mens innan samtalet så har inte frågat. Men hon har ju skrivit ut fler tabletter. Känns lite skönt att få mens. Kanske att det hela funkat. Vi hade inte sex dessa dagar (visste att vi skulle ha massor av det sen så sparade oss kanske...vet inte..blev iaf så..kommer inte låta detta ske en gång till...) så då känns det ju ok att inte va gravid. Hade känts värre om vi prickar in äl men ändå fått mens, om ni förstår hur jag menar. Dessutom fick jag ju ta Provera för att få igång mensen inför Pergotime men nu kom den ju utan Provera och det är ju oxå positivt:)
  • Alltidväntarmanpånåt
    Fiiaa skrev 2014-01-05 22:52:45 följande:
    Alltså med pergotime kan man nog få äl ifrån dig 11-12 å framåt. Efter dag 22 är börjar nog äggen bli dåliga.

Jag har haft på dag 14, dag 16-18 å 19 en gång, så kan variera!

Du har ju haft äl iaf eftersom du fick mens:)

Jag hade kört på med ny dos om du ändå fått mera.

Jag själv tog paus nu i dec men fick egen äl, pergotime kan sitta i månaden efter med. Sen går jag alltid på vul under behandling för att kolla antal ägg och när äl ungefär blir, och så man inte blir överstimulerad, de kan va farligt!

Ja, det verkar ju så:) Men mensen va väldigt sparsam så det kanske inte va nån jättebra äl.

Tack för rådet. Jag tar tabletterna och kör på. Jag tror jag kommer få fler. Tror bara att jag har nåt tillfälligt fel... Har haft ett stressigt år med utbrändhet så det kan nog bero på det. Blev ju gravid utan problem för exakt tre år sen. Och jag har inte fått nån diagnos eller så. Kroppen verkar bara ha beslutat sig för att ta en paus och inte fungera:(

Jag har ju precis tagit ett blodprov men VUL har vi inte pratat om. Ska fråga henne när hon ringer. Har oxå läst det här överstimulering. Får du göra VUL även nu när du inte tar Pergotime? Visst va det du som skrev nåt om blinkande gubbe..? Har bara haft test där det blir antingen en tom ring el en glad gubbe (Clearblue). Vad är det för test du tagit?
  • Alltidväntarmanpånåt

Cykeldag 5 idag. Lyckades få tag på min gyn. Svaret på Blodprovet jag gjorde i fredags hade kommit men hon sa att eftersom jag fått min mens dagen efter att provet togs så kan vi glömma vad blodprovet sa eftersom det har tagits försent i cykeln. Så idag blir första pergodagen i andra pergokuren. Inte långt efter dig Yarrow:) Får även bryta mitt löfte om att inte använda äl-test då gyn ville att jag skulle börja testa redan på dag 10 så nu har jag för första gången gjort en beställning på något som hette billiga tester. Tänkte test de nya från cb som du hade Fiiaa i kombination med testlagrets stickor tror jag att det va. Lite spännande ändå... Hoppas nu att allt funkar. Räknade ut att om det tar sig denna gång blir bf samma som för tre år sen (som jag visserligen inte födde på ändå...). Kan ju hoppas att jag är skapad för att bli gravid i januari:) Hoppas ni andra oxå är det! 😊 Attans, nu glömde jag fråga om VUL😞

• Alltidväntarmanpånåt
    CaptainEm skrev 2014-01-11 11:07:49 följande:
    börja med äl. dag 10 i cykeln..? jag började dag 11, i tisdags och har fortfarande inte fått positivt på äl.testet, börjar bli nervös att jag inte haft någon äl. eller att jag missade den och den var ca dag 9-10??

hur gör ni här, tar ni Pergo varje månad? jag har fått order om att bara ta varannan månad. och ska tillbaka dag 22 i cykeln varannan månad för att ta blodprov och se om jag ägglossat.

Det va min första pergokur i dec. Jag tog då test runt dag 15 tom 22 men inget resultat. Sen fick jag en sparsam men ihållande mens på dag 25 som då alltså blir cd 1 i min nya cykel. Och på dag 5 började jag med ny kur. Eftersom cykeln alltså bara var 24 dagar tyckte min gyn att det va lite kort men att det alltid finns undantag från regeln. Därmed ville hon att jag skulle börja testa redan dag 10. Det är ju viktigt att inte missa äl, sa hon, för då vet vi ju inte när jag ska ta blodprovet som ska visa om det funkar. Denna gång gjordes ju blodprovet på tok försent (dagen innan mens, dag 24) för att kunna säga nåt.

Idag ska jag ta min 4:e tablett. Blöder fortf fast jag nu är inne på 8:e dagen. Fortfarande ganska sparsamt men ändå mens vill jag påstå. Måste ju skydda mig. Hoppas det inte blivit nåt galet.

Jag brukar bara göra ett test per dag. Alltid på förmiddagen. Men hade inte gyn sagt åt mig att testa nu så hade jag hoppat över det helt. Tycker det är stressande.

Varannan månad kanske är bra så kroppen får en egen chans. Om det visar sig att jag inte blir gravid denna månad trots äl så har jag bestämt mig för att ta en paus på nån några månader och inte ens fundera på när jag har äl. Vi har försökt så länge nu och jag hade nog behövt en månad att inte ha detta hängande över mig, ständigt leva i menscyklar. Vänta på äl, vänta på bim, mens, vänta på äl, vänta på bim och återigen mens och besvikelse... Sim du skriver Fiiaa att tabletterna kan sitta i månaden efter. Det i kombination m en mer avslappnad inställning kanske är det som behövs:)
  • Alltidväntarmanpånåt

Måste tillägga... Förra månaden hade jag inga biverkningar. Varken från Provera el Pergotime. Gick tom å kollade så att jag verkligen tagit tabletterna och inte bara...drömt... Nu har jag mått fasligt illa ett par timmar efter att jag tagit tabletten och det måste ju va en biverkan eller? Det måste ju kunna va lite olika från månad till månad tänker jag. Har det vart så för er? Alltid samma biverkningar el varierar det?

• Alltidväntarmanpånåt

CaptainEm: å va roligt:) Och jättebra att ni hade sex igår. Ha det idag med vetja???? Att ni hade sex påverkar inte resultatet på stickan. Jag lovar!!! Då skulle man ju haft massa glada gubbar hela tiden ????. För jag antar att det inte var er första gång igår????. Lycka till nu! Hur va det, tog du blodprov 8 dagar efter glad gubbe? Isåfall ser de ju hur stark äl du hade och om ni behöver justera dosen. Håller tummarna för att du om 2 v får positivt även på gravtestet!

• Alltidväntarmanpånåt

Å va roligt för er att ni fått positivt:) Om ni inte fått glad gubbe innan och får det nu efter en massa försök måste det ju kännas helt fantastiskt. Att allt äntligen kanske funkar. Håller verkligen tummarna för er att resten funkar oxå!

• Alltidväntarmanpånåt

Yarrow: Läste din presentation och kunde verkligen inte låta bli att fälla en tår. Blev verkligen berörd. Så fantastiskt det måste ha varit att få er lille Hugo efter allt ni kämpat och efter de tråkiga beskedet du fick när du var 14! Att du orkat kämpa på... Det får mig verkligen att va extremt tacksam över det jag har och att det gick så lätt att få vår son. Får vi inga syskon till honom så är det tråkigt men vi får iaf le tillsammans med honom varje dag:) Tack för din presentation!

• Alltidväntarmanpånåt
    Yarrow skrev 2014-01-19 19:29:11 följande:
    Japp, igen. Fick en sån konstig känsla när strecken på Stickan inte var lika starka så jag fortsatte att testa. Och så igår var där en glad gubbe igen och denna gången var strecken lika starka. Dag 19 är det för mig nu, har annars en cykel på 40 dagar så det känns bra i alla fall och igår så bestämde vi att jag blev gravid så nu är jag det.. Haha.

Haha:) Det är som en oskarpad lott. Sålänge den förblir oskarpad så kan man va miljonär. Och så länge inte mensen kommer så kan man ju likagärna va gravid:) Hoppas den inte kommer och att det växer en liten böna därinne, eller kanske två:) Chansen (vill inte skriva risken som det annars ofta står) är ju större m Pergotime:)

Själv är jag på dag 16. Inga tecken på äl, inga positiva test el blinkande gubbar men det kommer väl... Läste att de här nya äl-testen fr CB skulle tas m morgonurin. Lite knepigt eftersom alla andra test absolut inte ska göras det. Är det nåt jag missat? Och de små stickorna jag köpte fr billiga tester, där ska urinen svalna. Vem sjutton har tid med det?! Det blir kroppstempurerat för min del och en påminnelse till mig själv att inte köpa dem igen!
  • Alltidväntarmanpånåt
    Svente skrev 2014-01-20 21:39:29 följande:
    Hej! Tänkte skriva lite och berätta om oss. Jag och min man var på vårt första läkarbesök idag. Med min man var allt normalt men jag fick diagnosen PCO. Läkaren gjorde även VUL för att bekräfta att diagnosen stämde. Vi är relativt unga (25 & 23) och har försökt sedan november 2012. Anledningen att vi tog kontakt med läkarvård så tidigt är på grund utav att jag i princip aldrig har mens. Nu har jag fått en första kur utskriven och tar första tabletten idag :) Har fått sex kurer på recept som ska ge mig både mens och ägglossning.. så nu tänkte vi köra på ett tag! Men oj vad jag längtar efter ett barn. Varje gång jag ser en mamma med ett barn eller varje gång jag hör att någon av våra vänner väntar barn blir jag så ledsen. Men vi håller hoppet uppe och kör på :)  Ska bli spännande att se vad som händer, förhoppningsvis behöver vi inte vänta alltför länge på ett +!

Välkommen Svente:) jag förstår precis din längtan. Känns som att alla - kollegor, vänner och grannar, blir gravida nu. Jag går och väntar på äl i min andra kur. I den första missade vi den för den kom så tidigt så jag hade inte börjat testa. Tror det blev nåt knas. I förrgår började det stegra lite på öl-stickorna och så lite starkare igår och sen ingenting idag. Suck... Jag har inte PCO men är sjukskriven för utbrändhet på deltid och all stress i yrkeslivet verkar ha slagit ut mina fertilitetshormoner totalt:( Mår mkt mkt bättre nu. Känner mig lugn och avslappnad:) Så nu vill jag ha min andra bebis! Jag antar att du Svante väntar på din första bebis? Lycka till! Tänkte höra, är det är nån som har erfarenhet av att tempa? Eller det här m livmodertappen el vad det nu är som man kan känna på. Kan ingen förklara... Är den annorlunda om man fött barn innan? Hur går det egentligen för er alla andra m senaste kuren? När väntar ni äl? Vilken dag är ni på? Några väntar väl på bim nu eller?
  • Alltidväntarmanpånåt

Det verkar va lite olika. Vi skulle bara ta ett blodprov en vecka efter äl till att börja med men många andra gör VUL runt äl. Du måste nog ha en egen plan m din gyn.

För mig har allt blivit jättekonstigt. Fick mens igen igår. När jag skulle haft ägglossning så dag 19 blev helt plötsligt dag 1. Ska göra ett VUL imorn. Känns lagom kul att göra det när man har mens. Jag sa det till min gyn men hon sa att för hennes del spelade det ingen roll. Om hon va rädd för blod skulle hon valt ett annat yrke så det va om jag tyckte det va jobbigt. Har ju fött barn, sa jag... Klart det är jobbigt men jag vill bara få en lösning på allt. Suck... Känner mig så uppgiven. Va är det som händer m mig?! Det gick så lätt förra ggn och nu är allt upp och ner:( Ni som längtar efter ert första barn tycker väl att jag borde va nöjd. Och det är jag. Men vill ändå ha en till. Längtar så efter att få ett plus, se hur ett litet hjärta bankar på skärmen, höra hjärtslagen hos bm, känna hur någon klappar mig på insidan magen, ger mig en ordentlig spark och slutligen att få kämpa i timmar för att sen få hålla den lilla underbara personen i min famn och få va en del av det friska barnets liv:) Jag längtar så mycket! Det är nåt som alla borde få uppleva både en och flera gånger:)

Svar på tråden Pergotime December 2013