• choklaa

När jag testa med cl digitala ägglossningstest fick jag aldrig en glad gubbe trots att jag körd med två stickor de dagar jag viste att jag någon gång skulle ha ägglossninfen. Fick endast på aco ägglosningsticks ett streck men aldrig på de digitala.

• choklaa
    CaptainEm skrev 2014-03-04 19:11:00 följande:
    Googlade på detta och fann detta svar:

Undrar också om risken ökar att man får missfall när man har PCOS?

Svar: Enligt våra och andra  studier verkar PCOS I sig inte innebära ökad risk för missfall, utan en sådan liten överrisk kommer med ökad BMI I sig. I själva verket är äggen hos kvinnor med PCOS ofta av bra, och t o m bättre karaktär än hos andra, vilket innebär hög fruktsamhet och ganska låg missfallsrisk, när man väl ägglossar (eller vid IVF), förutsatt att man inte har alltför mycket övervikt. Det är fr a bukfettet som inte är bra. PCO-äggstocken är ju inte sjuka, vilket man ibland kan tro när man läsar på nätet, de är i sig faktiskt en slags super-äggstock, som är försedd med fler omogna, men i huvudsak helt friska, ägg. Våra forskningar har visat att kvinnor med den här äggstockstypen faktiskt har högst graviditetsferkvens av alla vid IVF. Du kan se det illustrerat med staplar på under rubriken: Resultat. Man är alltså genetiskt utrustad med fler äggblåsor, och det innebär också att man oftast är fertil längre upp I åldrarna än andra, och kommer senare I övergångsåldern. Det gäller dock att hålla nere vikten, just med tanke  missfallsrisken, och de andra risker som kommer under själva graviditeten (graviditetsdiabetes, havandeskapsförgiftning mm).
    Hej, och grattis, oroa dig inte för missfall. De du bör tänka på är att i morgon om du inte redan har börja ta folsyra tabetter för fostrets utveckling av ryggraden.

Har också pco och blev gravid efter prergotime med sonen 2012. Vist de fanns oro hela graviditeten men de gyn sa, du kan inget göra åt de om de nu skulle bli ett missfall. Du kan sätta kroppen i obalans av att gå nojja dig och oroa dig utan slappna av. STRESSA INTE!

Sonen föddes 2013 i februari. Och måste säga jag har ju PCO med typ 1-2 ägglossningar på egenhand per år. Fick tillbaka mensen i slutet av september och är nu gravid i vecka 7-8 på egenhand. Kan dock inte fatta det.

Oron vist finns den. Men ingen ide att ora kroppen gör sitt och jag behöver inte göra det änu besvärligare.

Så slappna av och så ska du se i november har du en underbar liten bebis i din famn :)

Tips är ju att du ringer till gyn som skrev ut pergotime och får en tid för VUL i ca vecka 7-8 så får du se att bebis finns där och hjärtat tickat.

Risken för missfall vid tickande hjärta minskar oerhört om man väl ser de. SKa in på ett nu på torsdag. Nervöst.

• choklaa

Var på VUL i går, fick se en liten där inne, som växt till sig 15,3mm och räknades ut till att vara i vecka 8+1. Nu kan vi åka på semester med sol och bad och bara njuta.

• choklaa
    CaptainEm skrev 2014-03-07 17:43:59 följande:
    Såg nu. 7-8 skrev du ju :P detta blir ditt andra barn då? Jag är gravid med första
    Detta är vårt andra barn. Försökte på egen hand i ca 4 år innan vi sökte hjälp och jag fick pergotime maj 2012. Blev då tack och lov gravid på första försöket men berode nog också till en stor del att jag gick ner 10 kg. Mellan april och maj då jag blev gravid.

Så fick tillbaka mensen i september var regelbuden så gott den kan vara med PCO. Så 49 dagar emellan ungefär men i januari gick jag ner lite i vikt med samma vikt metod som i april 2012. Och ägglossningen som i vanliga fall skulle ha sket den 15 februari blev i stället runt den 20 januari. Vad kroppen är rolig ibland.

Men oroa dig inte det kommer gå bra :)
Svar på tråden Pergotime December 2013