• CaptainEm

Pergotime December 2013

Yarrow- hur går det för dig, vilken vecka är du i nu? :) Hade du några grav symptom? Jag inbillar mig hela tiden att jag har symptom, men kom på att jag kanske ha/haft magont och molande ryggvärk enda sedan jag hade Min första ägglossning nästan varje dag (känns som det iallafall) men tror att det kan vara för att det händer något med min kropp, ägglossning och regelbunden mens. Det kan ju vara därför jag har lite ont, min kropp är ju inte van vid detta...

• CaptainEm

Yarrow- Åh vad roligt! Det kommer gå bra.. :) Jag väntar fortfarande på mens, vill inte ta gravtest ännu.. Väntar på mensen och dyker den ej upp innan helgen är slut får jag nog testa mig.. Har haft ömma bröst i 2 dagar nu ungefär, jäkla vad jobbigt det är :P och magont emellanåt (känns som jag är bajsnödig) haha. Intalar mig att mensen kommer snart, i helgen. För den är redan någon dag sen.. Men inte så enkelt med EXAKTA BIM tycker jag. Men ställt in mig på att Mensen kommer snart. Hoppas dock ej på det ;)

• CaptainEm

Yarrow- Åh vad roligt! Det kommer gå bra.. :) Jag väntar fortfarande på mens, vill inte ta gravtest ännu.. Väntar på mensen och dyker den ej upp innan helgen är slut får jag nog testa mig.. Har haft ömma bröst i 2 dagar nu ungefär, jäkla vad jobbigt det är :P och magont emellanåt (känns som jag är bajsnödig) haha. Intalar mig att mensen kommer snart, i helgen. För den är redan någon dag sen.. Men inte så enkelt med EXAKTA BIM tycker jag. Men ställt in mig på att Mensen kommer snart. Hoppas dock ej på det ;)

• CaptainEm

Har inte fått mens ännu.. Men är så rädd att bli besviken.. Men konstigt att mensen är sen då jag är 100! På att jag hade ägglossning. Ömma bröst och lite små molande i magen. Kanske får testa ikväll.. Vill att Min kille ska vara hemma när jag testar. Och behöver veta vad som är rätt då jag måste kanske avboka en PT träning på fredag, inte bra med massa styrketräning då ju ;)

• CaptainEm

Oh my god... Jag fick två streck på gravtestet = gravid!!?? Visade Min pojkvän och jag börjar gråta. Stämmer detta verkligen? Vågar ej tro min ögon. Ska testa imon bitti igen. :')

• CaptainEm

yarrow- gjode första testet söndag kväll, ville veta innan jag åkte till jobbet på måndag, och när min sambo var hemma. snacka om att jag blev chockad! men vågade ej tro på att riktigt, så gjorde ett måndag morgon också. och likaså visade det positivt. :) gjorde även ett idag morse tisdag igen, och det visade likadant..

så nu har jag ringt en barnmorska och fått tid. :D

men vågade inte riktigt lita på gravtesten från billigatester, så gick och köpte mig ett cleablue digital iförmiddags, och testade precis. och det stod klart och tydligt! GRAVID 2-3 VECKOR!!!!

herregud jag är gravid!! i v.5. dock lite orolig för missfall men ska försöka tänka på annat. dock har jag för mig jag läste någon stans om PCO; att om man har PCO, så är äggen starkare och bättre, och risken för missfall minskar. hört talas om något liknande??

• CaptainEm

Googlade på detta och fann detta svar:

Undrar också om risken ökar att man får missfall när man har PCOS?

Svar: Enligt våra och andra  studier verkar PCOS I sig inte innebära ökad risk för missfall, utan en sådan liten överrisk kommer med ökad BMI I sig. I själva verket är äggen hos kvinnor med PCOS ofta av bra, och t o m bättre karaktär än hos andra, vilket innebär hög fruktsamhet och ganska låg missfallsrisk, när man väl ägglossar (eller vid IVF), förutsatt att man inte har alltför mycket övervikt. Det är fr a bukfettet som inte är bra. PCO-äggstocken är ju inte sjuka, vilket man ibland kan tro när man läsar på nätet, de är i sig faktiskt en slags super-äggstock, som är försedd med fler omogna, men i huvudsak helt friska, ägg. Våra forskningar har visat att kvinnor med den här äggstockstypen faktiskt har högst graviditetsferkvens av alla vid IVF. Du kan se det illustrerat med staplar på under rubriken: Resultat. Man är alltså genetiskt utrustad med fler äggblåsor, och det innebär också att man oftast är fertil längre upp I åldrarna än andra, och kommer senare I övergångsåldern. Det gäller dock att hålla nere vikten, just med tanke  missfallsrisken, och de andra risker som kommer under själva graviditeten (graviditetsdiabetes, havandeskapsförgiftning mm).

• CaptainEm

Jag har lagt ner lite med oron för Missfall, just därför att det inte är bra att gå och nojja... Sen är ju missfall med första barnet inte jääätte stor chans att man få. Så det känns ändå ok nu :) jag bet ju när jag hade ägglossning så den lille är beräknad till 5 november! Dock känns detta lite förbra för att vara sant! Detta som jag väntat på i 2 år!!! (Eller egentligen hela livet!) Jag har aldrig innan funderar änns över missfall, trodde jag fick missfall i mars 2013, men är inte säker.. Vi utgår från att allt går bra :)

• CaptainEm
    choklaa skrev 2014-03-07 12:09:24 följande:
    Var på VUL i går, fick se en liten där inne, som växt till sig 15,3mm och räknades ut till att vara i vecka 8+1. Nu kan vi åka på semester med sol och bad och bara njuta.

Åh vad härligt :) Vilken vecka trodde du att du var i ? Längtar tills Mitt första vul, så jag kan lugna mig lite.. Men ska på inskrivning på tisdag men tro ej det blir vul då, men om 3 veckor ska jag till min gyn så får la vänta tills dess....... :/ är väldigt nojjig faktiskt och får känslan att det rinner blod mellan benen men bara flytningar...
    N
  • CaptainEm

Såg nu. 7-8 skrev du ju :P detta blir ditt andra barn då? Jag är gravid med första

• CaptainEm

Vad har ni för symtom? Och ni som har varit gravida innan, har man symptom mer eller mindre varje dag? Jag har molande värk i mage och rygg, lite flytningar och lite ömma bröst bara, tycker det kommer och gå. Ibland mer ibland ingenting. Har fått så ont i halsen på kvällarna också, och tror det är halsbränna.. Hade problem med det innan men inte haft på säkert över 1 år... Är så svårt att veta när det är första gången man funderar ju på allting! :P

• CaptainEm

När ska ni på ert första ul? Eller har ni gjort vul? Jag var hos barnmorskan första gången idag på hälsosamtal, hoppades på ul, men inte, frågade om det blir ul nästa gång 2april, men inte det. Första ultraljudet ska jag göra i v.17 sa hon. Aldrig att jag kan vänta så länge, vet ju inte änns säkert att det är en baby där inne!!!!? Har iallafall en bokat tid hos min gyn om 2 veckor, så ska kräva att få göra vul då. Vill se att allt står rätt till!

• CaptainEm

Inte.. Märkligt. Jag kanske inte ens är gravid ju? Det vet ju inte barnmorskan heller :P jag är ju säker på när jag hade äggossning men får väl låtsas att jag inte vet riktigt när jag ska till min gyn. Jag trodde ju inte änns jag skulle ägglossa i februari! :) så kan ju köra på det ;) kan knappt vänta på ultraljud! Vågar inte tro att det växer något där inne. Och när man googlar runt blir man ju helt nojjig, läser att dom inte hittat foster och allt vad det är.. Fast iförsig är det bara dom det går "sämre" för som skriver på internet. Alla det går bra för skriver ju inte ;)

• CaptainEm
    Fiiaa skrev 2014-03-17 18:40:06 följande:
    Hur går de för er som är kvar? Här går inget vidare..

Varför går det inget vidare? :( Här går det bra.. Väntar och väntar, försöker inte tänka så mycket då det känns så overkligt fortfarande men nästa onsdag ska jag till gyn och hoppas på att få se den lilla räkan i magen :)
  • CaptainEm

Usch vad tråkigt fiiaa.. Jag kan fortfarande börja gråta över att jag inte har barn, Så svårt att fatta att det växer något där inne. Har en kompis som aldrig kommer kunna bli gravid och aldrig kommer klara av att bära ett barn och jag känner mig vara på samma stadie som henne, att jag kan knappt glädjas åt alla andra som får/ska ha barn. Klart kul för deras skull men varje gång jag hör att ett nytt par ska ha barnxtycler jag mest det är jobbigt. Jag vill bara ha v.20 nu, rutinultraljud och ett kön på barnet, lite sparkar, så jag kan fatta att det finns något där. En av mina bästa kompisar berättade för någon dag sedan att hon var gravid "förlåt" sa hon, det var inte planerat. Så jag var tvungen att berätta att jag också var gravid, dock var hon 6veckor före mig.. Förhoppningsvis löser sig allt förr eller senare, men väntan är fan olidlig och hemsk!,

Svar på tråden Pergotime December 2013