• traveler

Hur fort tinar oxfilén i kylskåpet?

Vi har två bitar oxfilé 2,3 och 2,4 kilo vardera. Vi skall ha dem på nyår. När kan vi ta fram dem innan vi börjar laga rätter på dem. Vi vill inte att de skall tina i rumstemperatur utan i kylskåpet. Räcker 8 timmar?

• Svar på tråden Hur fort tinar oxfilén i kylskåpet?
  • Whitetrash86

Jag skulle låta det ligga i ett par dagar. På det kallaste stället då håller sig köttet riktigt mört.

8 timmar räcker inte på långa vägar.

• Birgitta2

Kan tippa på 1,5 dygn. Minst.

• traveler

Ok så på kvällen den 29:e blir det bra? Och om de skulle tina fortare så klarar de sig bra ändå de sista timmarna innan servering?

• Whitetrash86
    traveler skrev 2013-11-28 15:23:57 följande:
    Ok så på kvällen den 29:e blir det bra? Och om de skulle tina fortare så klarar de sig bra ändå de sista timmarna innan servering?
    Om man tinar långsamt kan kött klara sig 2-3 dagar i  kylskåp.
  • Birgitta2
    Den borde vara helt tinad på två dygnt. Och fortfarande fräsch och mör
  • Fia 28
    De klarar sej säkert.
    De gånger jag tagit upp ett kycklingbröst på kvällen och lagt i kylen så har det fortfarande varit stelfruset middagstid dagen efter, så det tar nog längre att tina i kylen än man tror.
  • MigSjälv

Som några redan svarat, så tar det bra mycket längre tid än åtta timmar.

Dock så varierar kylskåpstemperaturer från hem till hem, skulle ni ligga runt nollan tar det naturligtvis ännu längre tid jämfört med om ett kylskåp som ligger närmare sju grader.

Jag föreslår tre dagar för långsam upptining, köttet klarar sig galant om kylskåpet inte är för varmt. Jäkligt trist att ta fram köttet och upptäcka att det fortfarande är fruset i mitten, det är trots allt stora fileer...

• MigSjälv

Sedan glömde jag att tillägga, att vill ni ha det ännu mörare, så tinar ni upp det ytterliggare några dagar innan, så köttet får ligga till sig lite (under förutsättning att det är vackumpackat).

• traveler
    MigSjälv skrev 2013-11-28 15:39:57 följande:
    Sedan glömde jag att tillägga, att vill ni ha det ännu mörare, så tinar ni upp det ytterliggare några dagar innan, så köttet får ligga till sig lite (under förutsättning att det är vackumpackat).

mmm jag tror att jag plockar ut det antingen kvällen den 29:e eller på morgonen den 30:e. Det skall serveras klockan 18 ungefär den 31:a. Det är Australiensk Black angus oxfilé, alltså riktigt fina bitar.
  • Nyfikna72

Det tar ingen som helst skada av att ligga länge i kylen så länge vi inte pratar veckovis...........ytan mörknar lite men det är allt förutom att det möras naturligt. Det är bara en myt att kött är färskvara

• Birgitta2
    traveler skrev 2013-11-28 15:49:21 följande:

mmm jag tror att jag plockar ut det antingen kvällen den 29:e eller på morgonen den 30:e. Det skall serveras klockan 18 ungefär den 31:a. Det är Australiensk Black angus oxfilé, alltså riktigt fina bitar.
    Du kan lätt ta ut den ur frysen tre dagar tidigare och låta den ligga i kylen. Inga problem. Och då är du också säker på att den verkligen är tinad.
  • traveler
    Birgitta2 skrev 2013-11-28 16:03:08 följande:
    Du kan lätt ta ut den ur frysen tre dagar tidigare och låta den ligga i kylen. Inga problem. Och då är du också säker på att den verkligen är tinad.
    mmm kanske ska göra det då
  • frappa

Oxfilé ska vara rumstempererad vid stekning, detta innebär du får ta ut den 3-4h innan ur kylen(där den redan tinat).
    Är den förpackad väl oxfilén så kan du med enkelhet ta ur den i frysen i kylen många dagar innan.
    Typ vakuumpackad eller väl inplastad eller folie.

• traveler
    frappa skrev 2013-11-30 11:39:06 följande:
    Oxfilé ska vara rumstempererad vid stekning, detta innebär du får ta ut den 3-4h innan ur kylen(där den redan tinat).
    Är den förpackad väl oxfilén så kan du med enkelhet ta ur den i frysen i kylen många dagar innan.
    Typ vakuumpackad eller väl inplastad eller folie.

Vi hade tänkt steka den lite bara och sen i ugnen. Ska den ändå vara rumstempererad innan?
  • frappa
    traveler skrev 2013-11-30 15:15:01 följande:

Vi hade tänkt steka den lite bara och sen i ugnen. Ska den ändå vara rumstempererad innan?

Ja, ABSOLUT.
    3-4h innan plockar ni ur den ur kylen.

problemet är att om den är för kall.

Är att det tar för lång tid att få den upp till 52-57grader i mitten.

Och få resten att bli bra.

Är den för kall, så kommer den bli torr en bit in.

Men saftig inne, inte bra.

Hur vill ni ha den?

Satsa på medium brukar de flesta gilla.

De som inte gillar medium, så är det bättre att ni har två bitar istället.

Där ni kör upp den till +60 grader.

Allt kött stiger i graderna efter ni tar ut den.

Smalare bitar som oxfilé, stiger ca3-5grader efter ni tagit ut den ur ugnen.

Oavsett vilka grader ni tagit, så ska köttbiten vila i MINST 10min.

15min brukar vara perfekt.

För vilar ni den mindre, szå när ni skär i köttet.

Så kommer all vätska rinna ur, gjort det felet många ggr.

Och då rinner allt ur, och det blir torrt och segt.

Svar på tråden Hur fort tinar oxfilén i kylskåpet?