Jag behöver hjälp
En lite kortfattad bakgrund: Bonusdottern på 12 år har Asperger.
Pappan har aspergerdrag, lillasyster är "exemplarisk" och är väldigt lätt att ha att göra med. Mamman gör sitt absoluta bästa för att räcka till, vi två har dock ingen som helst dialog med varandra.
Till problemet: Jag börjar mer och mer uppleva det att pappan och lillasyster "gaddar ihop sig" och nästan trackar ner på systern. Som ni kanske förstår är det inte helt oproblematiskt med storasyster. Det är allt från stök, problem med hygien, bokstavliga tolkningar på instruktioner etc. I veckan började hennes rum verkligen att stinka, det visade sig efter en lång eftersökning att det var mjölkbaserad näringsdryck som börjat mögla längst ner i papperskorgen. Pappa säger till henne att lägga in korgen i duschen, varpå hon gjorde som han sa. Pappa glömde dock att säga att hon skulle göra rent den och vad hon skulle använda så papperskorgen stod i duschen ett bra tag. När vi dagen efter pratar om missförståndet är hans svar "att någon lägger ner tankeverksamheten kan ju inte jag rå för"
Jag upplever att pappan inte är tillräckligt pedagogisk, tålmodig och "tillmötesgående" (kan man skriva så?) Han förstår liksom inte varför vi ska anpassa oss till storasyster.
Jag själv har bara läst på om diagnosen över internet. Min mamma har också väldiga problem som troligtvis är aspergerrelaterat, hon är dock odiagnostiserad, men hennes problem har jag lärt mig hantera på ett bra sätt. Det är ju dock absolut inte samma sak som en snart tonåring..
Jag vet att mamman har sprungit på en del kurser men jag har inte varit med om att pappan har varit på en.
Nu känner jag att jag framställer sambon som värdens svin, det är han dock verkligen inte. Jag tror bara att han inte riktigt vet hur han ska hantera storesyster.
Frågan är vad jag kan göra. Kan jag gå på kurser via HAB själv? Måste pappan vara med?
Vad kan jag göra annars för att förbättra situationen?
Och ja, jag ska prata med sambon, ska bara fundera lite på hur jag ska lägga upp det. Det är en väldigt känslig fråga för honom.. Vill bara ha lite input härifrån.
Vad skulle ni göra om ni var i min situation?