• Kejo

Inhandla - vad "behöver" en 2-4 månaders bebis?

...ja förutom allt det basala så klart, det har vi självklart ordnat. Men när det kommer till leksaker och förströelser - vilken typ av leksaker & prylar gynnar barnets utveckling? Vill ju att min dotter ska få bra stimulans för alla sinnen men jag försöker samtidigt att undvika alla plastiga leksaker och den allmännna kommersiella hetsen. Vill hellre handla ordentliga och bra saker som min dotter kan ha roligt med.

Babysitter, skallra, bitring, speldosa... ja hjälp mig gärna med detta!!

(Hon är 6 veckor i i dagsläget).

Tack!!!

• Svar på tråden Inhandla - vad "behöver" en 2-4 månaders bebis?
  • Lilia

Hej! Det du nämnt räcker nog för att stimulera sinnena ett tag
    Jag förstår inte varför de flesta föräldrar hetsar med allt dom måste köpa till sina små bebisar.
    Sjung, prata, hitta på fingerlekar och rörelser med de små liven. Det räcker långt för sinnet.
    Jag har själv en 7 veckors bebbe och har köpt ungefär vad du har gjort...
    Coola ner lite, eller köp på dig allt du bara orkar och kan, men din lilla kommer inte ha glädje av allt!
    oroa dig inte! , du kommer märka finfin utveckling även om du inte köper leksaker .
    Tänk på alla barnen u världen som knappt kanske har en speldosa, och det har blivit människor av dom med

...kanske ett babygym om så måste:?

• blomman07

En bumbostol är grym tycker jag. Nu är min tjej nästan 8mån och hon har precis börjat ta sig ur den själv. Innan var den ovärderlig när jag behövde duscha eller liknande. Med brickbordet funkar det utmärkt att ge smakportioner i också, mycket bättre än stokken.

• Cornellia

Typ ingenting.

Så små behöver inte något särskilt mer än en varm mysig famn.

Jag upplevde det som att det var vid 5-6 månader sonen började intressera sig för saker.  

• majsis08

Lite skallror och nån speldosa räcker! Jag sjunger och pratar mkt med våran son. Jag köpte en bumbo förra veckan och den är så bra dom sitter jättebra i en sån

• pigglet

Ingenting skulle jag säga.

(Ska de verkligen sitta i bumbostol när de är så små? Deras rygg är väl inte nog stark för det, eller är jag ute och cyklar? Babyskyddet i bilen  tex är ju lutat, för att spara på rygg och nacke, fast det skulle vara säkrare att åka mer upp-sittandes?)

• Natulcien

Så små bebisar behöver inte hålla på och stimuleras! Det är ett utbrett missförstånd. De behöver lugn och ro, och en varm famn. Kommunicera med bebisen, prata och sjung. Det räcker. Kanske en färgglad mobil i taket...

• Chanel no 5

Ingenting skulle jag säga. Fram till ett år typ brukar ju grytorna och slevarna ändå vara de bästa leksakerna:) I den åldern kanske ett trasa eller ngt blir hennes bästis. Du däremot kan ju behöva en babysitter eller ett babygym för att lättare kunna lägga henne ifrån dig när du ska göra saker.
    Som andra skrev sjung gör ramsor etc. Det stimulerar anknytning och sinnen:)

• majsis08

inte vid två månader men min son är 5 månader och han får ju aldrig sitta långa stunder i den, men han vill gärna sitta upp i min famn numera och titta å vara med .

• majsis08

Ts din dotter är fortfarande spädbarn och behöver ingen stimulans köp isåfall grejer som ni har nytta av sen typ matstol en hoppgunga ?

• pigglet
    majsis08 skrev 2013-11-29 13:00:00 följande:
    inte vid två månader men min son är 5 månader och han får ju aldrig sitta långa stunder i den, men han vill gärna sitta upp i min famn numera och titta å vara med .

Jag tänkte mest att TS frågar vad hon ska köpa till sin 2-månaders, vad man kan använda tills den är 4 månader.
  • Kejo

Tack för svar. Jo självklart är det mänsklig värme, närhet och kärlek hon behöver som mest - och det får hon i mängder. Men kul att höra vad ni har köpt till de små.
    Och ska jag vara krass - det är ju snart och jag vill vara säker på att alla välmenande släkt och vänner får ta del av en önskelista som är rationell och praktisk och faktiskt innehåller saker som hon behöver. För egen del så har jag inga problem att hålla henne sysselsatt

bumbostol ska jag kolla upp dock - hade aldrig hört talas om den. Men det blir ju längre fram när hon kan sitta. Hur påverkar dessa stolar ryggen, ngn som vet?

• minerva123

2-4 månaders behöver generellt sätt inte aktivt stimuleras. Däremot finns det barn i den åldern, särskilt från 3 månader och uppåt, som kräver stimulans för att inte gå under i en enda stor gnällfest. Jag hade varit överlycklig om min son nöjt sig med en varm famn och en trasa om jag säger så. Förutom att vilja bäras runt runt runt på armen all sin vakna tid gillade han prasselböcker, skallror och bitringar. Pekböcker började han tycka om vid 4 mån och dem läser vi fortfarande vid 9 mån. Leksakerna som gick att ta loss från babygymmet hängde med länge. Men det mesta var sådant man hittade hemma, typ knyckla ihop tidningspapper etc. Kanske ska du be släkten köpa presenter bebisen har glädje av när den blir äldre också?

Vad gäller bumbostol skulle jag vänta tills du ser hur ditt barn blir. Aktiva bebisar som vill ta sig framåt använder inte bumbostol många sekunder.

• minerva123

Jo, en present vi haft stor glädje av är en Tina Ahlins spelande sångbok med klassiska barnvisor. Kul att pilla på knapparna, titta på bilderna, lyssna till musiken och höra mamma/pappa sjunga. Bra för en själv också, man tröttnar fort på att bara kunna Imse vimse och Blinka lilla.

• Kejo
    minerva123 skrev 2013-11-30 10:33:29 följande:
    Jo, en present vi haft stor glädje av är en Tina Ahlins spelande sångbok med klassiska barnvisor. Kul att pilla på knapparna, titta på bilderna, lyssna till musiken och höra mamma/pappa sjunga. Bra för en själv också, man tröttnar fort på att bara kunna Imse vimse och Blinka lilla.
    Haha, så sant. Hos mig är det Byssan Lull som sjungs - det enda jag kan.
    Tack för bra tips och en inblick i vad som fungerat för er.
    Babygym verkar ju vara en bra sak - många leksaker i ett liksom. Men du har rätt, man kommer nog långt med en trasa el liknande
  • mammalovis

Om du tänker julklappar till ditt barn, så skulle jag hellre se i perspektivet fram tills de fyller ett år. Vad kan de tycka vara trevligt innan dess.

Min lilla är nu snart 6 månader och det är ju först sedan hon kan gripa och gillar att sitta i matstolen som leksaker har blivit roliga att pilla på, utöver att hon tittat på grejerna i babygymmet.

De stora sakerna vi har till henne är babysitter, babygym, ett täcke och en matstol. Nu senast har hon fått sitta korta stunder i gåstolen och pilla på sakerna där. Hjulen har vi inte satt dit då hon inte når ner då. Sedan har vi en hoppgunga som väntar. Båda de sistnämnda sakerna används ju sparsamt.

Sedan har vi några tygböcker, lite pipleksaker, babyspegel, skallror, bitring som hänger med tills ljud- och ljusleksakerna blir kul. Vi har fått eller köpt begagnat så det är inte mycket nytt. När de lär sig stå har ett aktivitetsbord eller någon leksak att resa sig mot varit kul.

• Chanel no 5

Då skulle jag önska saker som hon kan ha längre fram. Pussel, tågbana, klossar, leksaker som endera lägger ner olika former i rätt hål eller bygger ett torn med. Sånt kan hon leka med senare och ha glädje av länge!

Svar på tråden Inhandla - vad "behöver" en 2-4 månaders bebis?