Inlägg från: minerva123 |Visa alla inlägg
  • minerva123

Inhandla - vad "behöver" en 2-4 månaders bebis?

2-4 månaders behöver generellt sätt inte aktivt stimuleras. Däremot finns det barn i den åldern, särskilt från 3 månader och uppåt, som kräver stimulans för att inte gå under i en enda stor gnällfest. Jag hade varit överlycklig om min son nöjt sig med en varm famn och en trasa om jag säger så. Förutom att vilja bäras runt runt runt på armen all sin vakna tid gillade han prasselböcker, skallror och bitringar. Pekböcker började han tycka om vid 4 mån och dem läser vi fortfarande vid 9 mån. Leksakerna som gick att ta loss från babygymmet hängde med länge. Men det mesta var sådant man hittade hemma, typ knyckla ihop tidningspapper etc. Kanske ska du be släkten köpa presenter bebisen har glädje av när den blir äldre också?

Vad gäller bumbostol skulle jag vänta tills du ser hur ditt barn blir. Aktiva bebisar som vill ta sig framåt använder inte bumbostol många sekunder.

• minerva123

Jo, en present vi haft stor glädje av är en Tina Ahlins spelande sångbok med klassiska barnvisor. Kul att pilla på knapparna, titta på bilderna, lyssna till musiken och höra mamma/pappa sjunga. Bra för en själv också, man tröttnar fort på att bara kunna Imse vimse och Blinka lilla.

Svar på tråden Inhandla - vad "behöver" en 2-4 månaders bebis?