• Anonym (Förtvivlad)

Vart går gränserna för att en man får slå tillbaka?

Flyttade ihop med en kvinna för ungefär ett år sedan, det gick visserligen väldigt fort då vi bara träffats ett par månader innan men hon var och är helt underbar i nyktert tillstånd förutom en jobbig svartsjuka.

Varje gång min sambo är full blir hon provocerande och våldsam. Det har blivit en ful ovana av henne att alltid slå och sparka på mig då. Ibland kan jag få en hård spark i ryggen som gör onte i veckor efteråt. Det har bara blivit värre och värre! Samtidigt så ber hon mig att slå tillbaka varje gång vilket fram tills nu aldrig skett. Det gick till så här -

Jag lagade mat, stod vid kokande vatten och rörde om när hon slet sleven ur handen på mig och slog mig i ansiktet med den som också samtidigt stänkte kokhett vatten över mig, det gjorde rejält ont samtidigt hon skrek "slå då, jag vill att du slår". Jag vet inte vad för reflexer som satt in hos mig men jag slog till henne så hårt hennes glasögon gick sönder. Sambon blev chockad och ledsen och mitt hjärta gick sönder. Hur kunde jag Rynkar på näsan

Nu säger sambon att hon är rädd och känner sig otrygg med mig, hon går runt bland gemensamma och egna vänner säger att jag slår henne. Alla tittar snett på mig... det är så orättvist!

Skall jag anmäla mig själv till polisen? tror kanske jag måste lämna det här förhållandet. Varför uppstår ett sånt beteende hos en människa?

• Svar på tråden Vart går gränserna för att en man får slå tillbaka?
  • Anonym (Systern)

Brorsan var tillsammans med en sån tjej! Han hade ett helvete rent ut sagt.

Hon manipulerade alla i sin omgivning att tro det hon ville dem skulle tro, även sina egna föräldrar!

Något år efter brorsan lyckats ta sig därifrån fick vi höra hon behandlades för sina psykiska problem men också att hon förstört livet för en annan kille.

Packa ihop ditt skit och dra, fortast möjligt. Det kan inte bli bättre så gå inte runt och hoppas, bara åk därifrån se till få ett avslut.

Lycka till

• Bjoer

Gränsen går vid första slaget. Finns inget som säger att det är ok att slå bara för att man är tjej och slår en kille. Jag skulle slå tillbaka i princip direkt, inte hårdare men i princip lika hårt. Jag menar, va fan, man kan ju inte acceptera att ens sambo misshandlar en, oavsett om man är kille eller tjej.

• Anonym (psyko)

Vad menar du var gränsen går, om du blir slagen så slår man tillbaka i självförsvar, trodde det var självförklarande för dom flesta.

Psykon du är ihop med skulle jag däremot inte orka med.

• dennis02

En kvinna som beter sig så skulle inte jag skämmas för att slå tillbaks på. Men förmodligen skulle jag undvikit det iallafall för att slippa bli anmäld för kvinnomisshandel.

Det självklara rådet är att gå ifrån henne. Har hon alkoholproblem så är det lättförståeligt att hon är labil och har humörsvängningar.

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • MuppinCowboy
    Våld är bara ok i självförsvar, vilket inte ser ut att vara fallet hos varken TS eller hans sambo, att bli provocerad är inte heller en ursäkt även om jag kan förstå att man kan tappa tålamodet till slut

MEN
    det berättigar inte våld, tänk på alla föräldrar som blir tokiga på sina barn, nej man går undan och/eller avslutar förhållandet.

Så TS ni har båda gjort fel, nu är frågan vad ni ska göra - terapi och/eller avsluta förhållandet för så där kanni inte ha det.
  • Vinterankan

När man är starkare så har man ju ett visst ansvar. Men det är inte ok för henne att slå dog heller. Varför har du stannat? Har du berättat om hennes misshandel för någon? Har du berättat om situationen för någon? Jag tycker det låter som självförsvar. Hon anföll dig med kokande vatten, det hade kunnat gå riktigt illa om hon fått för sig att ta det ännu längre så det var väl tur att du äntligen satte in motstånd, annars kanske du fått hela grytan över dig.

• Anonym (Frida)

Du har också ett ANSVAR att lämna en sådan relation som skadar dig, även om det är stort tabu att anse att misshandlade parter har något som helst ansvar att ta sig ur relationen.

• dennis02
    Anonym (Frida) skrev 2013-12-01 14:32:34 följande:
    Du har också ett ANSVAR att lämna en sådan relation som skadar dig, även om det är stort tabu att anse att misshandlade parter har något som helst ansvar att ta sig ur relationen.
    Det ska egentligen inte vara mer tabu än att man har ansvar för allt annat i sitt liv. Relationer och de man väljer att bli tillsammans med är också ens eget ansvar, även om det är lätt att vara efterklok när partnern inte beter sig som förväntat.

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Anonym (Förtvivlad)

Har inte tidigare pratat med någon för jag tycker det är pinsamt samtidigt som jag varit rädd att förlora henne. När andra frågat om mina blåtiror och andra kroppsliga krämpor som inte syns i form av brutna revben etc har jag avfärdat det med otursförföljelse. Idag ångrar jag mig, att jag inte sagt ifrån tidigare. Efter jag slog tillbaka har hon aldrig rört mig igen utan kryper bara ihop säger sig vara en rädd. Jag mår skit av det. Jag har utelämnat en del detaljer som att hon tar bilen på fyllan hotar hon skall köra ihjäl sig, hur hon kan ta fram knivar och en gång till och med letade efter nyckeln till mitt vapenskåp (som hon visste vart jag brukade förvara) för att hon skulle skjuta sig själv (låter värre än det är. även om hon kommit in så förvarar jag inte amunitionen på samma ställe plus att hon inte har en aning om hur ett vapen fungerar, det är själva handlingen). Jag håller med om att jag borde ha gjort något tidigare och jag tar mitt ansvar för det inträffade. Men jag måste få reda ut för mitt samvetes skull om det är okej för en man att försvara sig mot en tjej som är våldsam.

• Anonym (gjorde det)
    Anonym (Frida) skrev 2013-12-01 14:32:34 följande:
    Tabu att den som blivit misshandlad ska ta sig ur relationen??   Det är väl självklart att man gör!
  • Ingram

Lämna den där relationen, din sambo är uppenbarligen inte frisk...sen tycker jag alltid att man har rätt att ge tillbaka och vore jag dig skulle jag slagit henne varje gång hon slagit mig.
    Men som sagt lämna relationen...

• MuppinCowboy
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2013-12-01 14:49:51 följande:
    Har inte tidigare pratat med någon för jag tycker det är pinsamt samtidigt som jag varit rädd att förlora henne. När andra frågat om mina blåtiror och andra kroppsliga krämpor som inte syns i form av brutna revben etc har jag avfärdat det med otursförföljelse. Idag ångrar jag mig, att jag inte sagt ifrån tidigare. Efter jag slog tillbaka har hon aldrig rört mig igen utan kryper bara ihop säger sig vara en rädd. Jag mår skit av det. Jag har utelämnat en del detaljer som att hon tar bilen på fyllan hotar hon skall köra ihjäl sig, hur hon kan ta fram knivar och en gång till och med letade efter nyckeln till mitt vapenskåp (som hon visste vart jag brukade förvara) för att hon skulle skjuta sig själv (låter värre än det är. även om hon kommit in så förvarar jag inte amunitionen på samma ställe plus att hon inte har en aning om hur ett vapen fungerar, det är själva handlingen). Jag håller med om att jag borde ha gjort något tidigare och jag tar mitt ansvar för det inträffade. Men jag måste få reda ut för mitt samvetes skull om det är okej för en man att försvara sig mot en tjej som är våldsam.
    Att säga ifrån är inte att börja använda samma beteende som henne

Både du och hon behöver prata med någon, ni måste få riktig hjälp och inte bara råd från en bunt forummedlemmar, gå till någon som är utbildad för sådant här - För din skull och för hennes.
  • Petite Chérie

Du har absolut inte gjort något fel. Man kan inte bete sig hur som helst bara för att man är tjej. Hon är den som misshandlar dig, inte tvärtom.

Please, don't be a bitch to me. Because then i'll have to be a bitch back, and i'm better at it than you.
  • Anonym (ppp)
    . Men jag måste få reda ut för mitt samvetes skull om det är okej för en man att försvara sig mot en tjej som är våldsam.
    Hade en kvinna gjort samma som du hade alla berömt henne för att ha gett igen på fanskapet som slog henne. Så jag tycker du gjorde rätt som försvarade dig en gång.

Lämna nu henne och gå vidare med ditt liv och träffa en vettig kvinna som inte misshandlar dig fysiskt och psykiskt!
  • Nomanisanisland
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2013-12-01 13:16:55 följande:
    Flyttade ihop med en kvinna för ungefär ett år sedan, det gick visserligen väldigt fort då vi bara träffats ett par månader innan men hon var och är helt underbar i nyktert tillstånd förutom en jobbig svartsjuka.

Varje gång min sambo är full blir hon provocerande och våldsam. Det har blivit en ful ovana av henne att alltid slå och sparka på mig då. Ibland kan jag få en hård spark i ryggen som gör onte i veckor efteråt. Det har bara blivit värre och värre! Samtidigt så ber hon mig att slå tillbaka varje gång vilket fram tills nu aldrig skett. Det gick till så här -

Jag lagade mat, stod vid kokande vatten och rörde om när hon slet sleven ur handen på mig och slog mig i ansiktet med den som också samtidigt stänkte kokhett vatten över mig, det gjorde rejält ont samtidigt hon skrek "slå då, jag vill att du slår". Jag vet inte vad för reflexer som satt in hos mig men jag slog till henne så hårt hennes glasögon gick sönder. Sambon blev chockad och ledsen och mitt hjärta gick sönder. Hur kunde jag Rynkar på näsan

Nu säger sambon att hon är rädd och känner sig otrygg med mig, hon går runt bland gemensamma och egna vänner säger att jag slår henne. Alla tittar snett på mig... det är så orättvist!

Skall jag anmäla mig själv till polisen? tror kanske jag måste lämna det här förhållandet. Varför uppstår ett sånt beteende hos en människa?
    Lämna omedelbart - för din egen skull - folk som beter sig som din sambo förtjänar inte att ha relationer att sedan efteråt gå att gnälla över att du slagit henne, men dölja sin egen misshandel är oförlåtligt. Och innan du gör dig själv olycklig genom att ge igen än mer. Att gå innan första slaget är ett utmärkt råd - vare sig man är utdelare eller mottagare. Din sambo tycker jag egentligen du borde anmäla - sådana där ska låsas in och lära sig veta hut! Finns inget försvar överhuvudtaget för hennes svinerier.
  • Nomanisanisland

Och kom ihåg att det är inte din sak att ta reda på varför din sambo beter sig som hon gör. Hon är en vuxen människa, ansvarar för sina handlingar och för att söka hjälp om hon inte får tillvaron att gå ihop. Det hon som väljer att kränka dig genom att utsätta dig för våld, förnedring och smärta.

• Anonym (Psykologstudent)

Om man har svårt att hantera sin ilska kan detta vara ett sätt för att komma vidare för att få hjälp och/eller stöd. Det här är en hemsida som har skapats av psykologstudenter vid Linköpingsuniversitet:

Står allt inte rätt till i din relation?

DELTA är ett kostnadsfritt internetsystem
    med syfte att hjälpa individer som utövar någon form av våld
    i sin relation och inte vet vad de ska göra åt sin situation.

Läs mer här! www.iterapi.se/delta

• astegmatism
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2013-12-01 13:16:55 följande:

Ni har varit våldsamma båda två! självklart ska inte pojken slå flickan, men flickan ska inte heller slå ingen får använda våld förhelvete!!!!! Det kan sluta illa.
  • Anonym (..)
    Det är inte konstigt att du fick nog efter allt du stått ut med. Du vet att det finns mansjourer va? www.mansjouren.se/
    Nu vet jag inte vart du bor men du kan ju alltid ringa och rådfråga/prata lite. Din tjej verkar ha stora problem och jag tror inte du kan hjälpa henne, även fast det kanske känns så. Hennes problem bottnar i henne själv och bara hon kan göra något åt det. Om jag vore du skulle jag bara lämna. Tycker du borde anmäla egentligen, men risken är ju ärligt talat att hon kommer få psykbryt då och anmäla dig tyvärr :/.
Svar på tråden Vart går gränserna för att en man får slå tillbaka?