• Anonym (Alkomätare?)

Blåsa för att få träffa barnbarnen?

Försök tänka dig in i denna situation:

Du har missbrukat alkohol länge och ditt vuxna barn har deklarerat att hen inte vill träffa dig om du är onykter. Men det har du ändå varit vid många tillfällen och vid konfrontation ljugit (kanske så att du rent av trott dig själv?) och hävdat att du visst är nykter. En av de få gånger du har lämnats ensam med ett av barnbarnen (i 5 min) tog du tillfället i akt och svepte en 2 dl-tetrapack med vin. Du smyger också undan för att kunna smutta på ett undangömt vinklgas, ibland flera gånger, när ditt barn och barnbarn är på besök.
    Men - många gånger är du också nykter, men du känner dig ofta granskad och övervakad och misstrodd.

Hur hade du ställt dig till att behöva blåsa i en alkomätare innan du träffar dina barnbarn?

• Svar på tråden Blåsa för att få träffa barnbarnen?
  • Tess1990

Ljuger man så får man räkna med att bli misstrodd! 
    dom har ju rätt att göra det då personen faktiskt ljuger för dom
    har man ingen koll på sitt alkoholintag så ska man inte vara runt barn, alls! 

Klart som fan att föräldrarna kan och borde begära att den personen blåser i alkomätare innan den får vara i närheten av barnbarnen, deras säkerhet går före en persons stolthet (om den ens har någon så som den beter sig..) 

• Severus
    Tess1990 skrev 2013-12-01 20:47:39 följande:

Klart som fan att föräldrarna kan och borde begära att den personen blåser i alkomätare innan den får vara i närheten av barnbarnen, deras säkerhet går före en persons stolthet (om den ens har någon så som den beter sig..) 

Inga fyllon kring mina barn. Såna skithögar skulle snabbt få veta sitt sanna värde
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Anonym (Alkomätare?)
    Tess1990 skrev 2013-12-01 20:47:39 följande:

Nej, personen har förmodligen varken stolthet, självkänsla eller självförtroende. Och ingen sjukinsikt heller. Men personen lämnas (numera iaf) aldrig ensam med barnbarnen och äventyrar aldrig deras säkerhet i alla fall! Och barnbarnen är ännu små och noterar inte att personen är onykter - men kanske att hen är trött idag?

Däremot är barnet och dess partner trött på att vara levande alkomätare då ord alltid står mot ord.
  • Anonym (Alkomätare?)
    Severus skrev 2013-12-01 20:49:51 följande:

Inga fyllon kring mina barn. Såna skithögar skulle snabbt få veta sitt sanna värde
    Fast fyllot är en älskad förälder och far/morförälder med ett stort värde för sitt barn och sina barnbarn.
    Och fyllot älskar sina barn och barnbarn - men klara ändå inte av att sluta dricka.
  • Anonym (Alkomätare?)

Någon mer som vill tycka till?

• Tess1990
    Anonym (Alkomätare?) skrev 2013-12-01 21:21:49 följande:
    Fast fyllot är en älskad förälder och far/morförälder med ett stort värde för sitt barn och sina barnbarn.
    Och fyllot älskar sina barn och barnbarn - men klara ändå inte av att sluta dricka.
    Ja men då får väl den personen blåsa varje gång dom träffas, och helst träffas någonstans där den inte har tillgång till alkohol
    så ser den till att vara nykter under den tiden den är med barnbarnen
    klarar den inte det eller failar på testet eller tex. smugglar in alkohol, ja då får den inte träffa barnbarnen, punkt. 
  • Dr Mupp
    Anonym (Alkomätare?) skrev 2013-12-01 21:21:49 följande:
    Vad är viktigast för fyllot? Barnbarnen eller spriten?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (--)

Behöver ni vekligen att personen blåser?

Som barn till en alkolist så kan jag tala om att jag är en levande alkometer... Det råder sällan tvekan om personen druckit eller inte.
    Ja, det är möjligt att ord står mot ord, men spelar det någon roll? Som föräldrar har ni sista ordet och ni misstänker att personen är onykter så räcker det väl för att avsluta besöket?

Och man lämnar naturligtvis aldrig sina små barn oövervakade tillsammans med en aktiv alkolist hur mycket man än älskar dem... troligtvis älskar man sina barn mer och då är valet inte svårt.

Att ljuga och manipulera ingår i en alkolists sjukdomsbild, lita på din egen magkänsla.

• Severus
    Dr Mupp skrev 2013-12-02 20:57:45 följande:

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Anonym (--)
    Fast nu är det ju inte riktigt så enkelt... Isf skulle vi nog inte ha några alkolister alls.
  • Anonym (x)
    Anonym (Alkomätare?) skrev 2013-12-01 21:19:14 följande:
    Och barnbarnen är ännu små och noterar inte att personen är onykter 
    Och vid vilken ålder tror du barnen märker då? Jag var inte gammal när jag kommer ihåg att jag kände obehag att komma min farfar nära, men jag insåg inte förrän jag var vuxen varför jag kände detta obehag, han hade druckit men inte så han verkade full. 
  • Tess1990
    Anonym (--) skrev 2013-12-02 21:06:06 följande:
    Fast nu är det ju inte riktigt så enkelt... Isf skulle vi nog inte ha några alkolister alls.
    Men då får ju fyllot ställa upp på dom kraven föräldrarna ställer tex. blåsa och vara nykter under besöket eller inte träffa barnbarnen
    föräldrarna ska inte behöva kompromissa med barnens välmående (nej, jag tycker inte det är bra för barn att umgås med alkoholpåverkade människor!) för att möjliggöra/underlätta fyllots alkoholmissbruk. 

att sluta helt, särskilt om personen inte har självinsikt eller vill, jävligt svårt
    men vara nykter ett par timmar, får den klara, annars inte träffa barnbarnen. 
  • Anonym (--)
    Tess1990 skrev 2013-12-02 21:11:14 följande:
    Men då får ju fyllot ställa upp på dom kraven föräldrarna ställer tex. blåsa och vara nykter under besöket eller inte träffa barnbarnen
    föräldrarna ska inte behöva kompromissa med barnens välmående (nej, jag tycker inte det är bra för barn att umgås med alkoholpåverkade människor!) för att möjliggöra/underlätta fyllots alkoholmissbruk. 

att sluta helt, särskilt om personen inte har självinsikt eller vill, jävligt svårt
    men vara nykter ett par timmar, får den klara, annars inte träffa barnbarnen. 
    ehh, var har jag skrivit att föräldrarna ska kompromissa barnens välmående? Jag skrev precis tvärtom.

Läs om, läs rätt.
  • LinneaJosie

Jag gissar att personen i fråga kommer att bli förolämpad, iaf till en början. Om jag vore du skulle jag stå fast vid alkomätarkravet dock, men poängtera att dörren alltid är öppen under de premisserna, och hoppas på att personen till slut kan gå med på ditt krav.

• Tess1990
    Anonym (--) skrev 2013-12-02 21:13:35 följande:
    ehh, var har jag skrivit att föräldrarna ska kompromissa barnens välmående? Jag skrev precis tvärtom.

Läs om, läs rätt.
    Sorry, asså var meningen att det skulle vara "Ja jag håller med dig precis och vill tillägga" 
    mos i skallen just nu ^^ 
  • korp3n
    Om personen är alkoholist så finns det inget viktigare för den än alkoholen så det svaret är lätt......
  • Anonym (--)
    Tess1990 skrev 2013-12-02 21:20:48 följande:
    Sorry, asså var meningen att det skulle vara "Ja jag håller med dig precis och vill tillägga" 
    mos i skallen just nu ^^ 
  • Anonym (;))
    LinneaJosie skrev 2013-12-02 21:18:59 följande:
    Jag gissar att personen i fråga kommer att bli förolämpad, iaf till en början. Om jag vore du skulle jag stå fast vid alkomätarkravet dock, men poängtera att dörren alltid är öppen under de premisserna, och hoppas på att personen till slut kan gå med på ditt krav.
    Du betalar alltså 7000 för mätaren?
  • LinneaJosie
    Anonym (;)) skrev 2013-12-03 06:51:28 följande:
    Du betalar alltså 7000 för mätaren?

Det hade jag absolut gjort, om det var någon av mina föräldrar det gällde.
Svar på tråden Blåsa för att få träffa barnbarnen?