• Myran76

Bilbarnstol för bebis eller omställningsbar?

Vi ska ha barn i februari och håller nu på att planera inköp, bland annat behöver vi en bilbarnstol i förväg så vi säkert kan åka hem från BB.

Just nu står vi i valet och kvalet mellan att köpa en stol som bara passar nyfödda (2,5 - 13 kg) eller en som är omställningsbar (convertible) som räcker längre (2,5 - 32 kg).

Båda har fått bra betyg i säkerhetstester. Den omställningsbara gör att man kan ha barnet sittande baklänges tills det väger 20 kg vilket ju är bra säkerhetsmässigt.

Den största skillnaden är priset, den för nyfödda kostar knappa 1000-lappen, medan den andra går på 2100 kr. Men vi tänker att det ju säkert är värt det dyrare priset att vi kan använda bilbarnstolen längre och inte behöver köpa ny efter första året.

Det negativa med den omställningsbara är dock att den är tyngre (9,5 kg istället för 5 kg). Det innebär ju att det inte är en bilbarnstol man tar loss på samma sätt och bär barnet i.

Så min fråga är hur ofta man har användning av det, att kunna knäppa loss bilbarnstolen och ta tex sovande bebisen med sig i den? Eller om man ska resa utomlands med bebis. Då är det väl bra att ha med egen bilbarnstol, vilket förstås är lättare om den är mindre och lättare. (Vi kommer nog göra två resor första året). 

Ni som har bebisar, 0-12 månader, hur tänkte ni och hur skulle ni göra om ni fick ett barn till?

(De bilbarnstolar vi tittar på är från italienska Peg-Perego och heter Primo Viaggio)

• Svar på tråden Bilbarnstol för bebis eller omställningsbar?
  • Rosa Fluff

Jag skulle köpa den som är för mindre kg och sedan byta senare. Jag personligen tror det är säkrare. Dessutom är det en väldig skillnad på en nyfödd och en 1 åring i storlek..

Och det är MYCKET bära med stolen i början.

• Sisisisi

Jag skulle köpa ett babyskydd att använda första halvåret. De sover ju mest då och då är det smidigt att kunna bära med sig babyn. Sen skulle jag beställa en stol som är godkänd bakåt till 25 kg från Sverige. Britax maxway kanske, smidig stol som funkar bakåt tills barnet är 5-6 år.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• hannis

Lätt ett babyskydd! Jag har burit med mig mina jättemycket i det i början. De sover ju jämt när de är små.

• Cariol

Babyskydd alla gånger! Min dotter är sex månader och vi bär henne fortfarande i babyskyddet. Så smidigt! Vi börjar närma oss byte nu och då blir det en stol som klarar upp till 25 kilo.

• Dixie

Jag hade börjat med babyskyddet, så smidigt att kunna bära med barnet i den!

• Alexi

Det är supersmidigt med babyskyddet, skulle aldrig vilja hålla på och lyfta ur sovande bebis varje gång. Åker ni bil mycket ska ni absolut satsa på ett babyskydd med bas, det är suveränt!

Tänk också på att om ni vill ha ett barn nr två inom kanske 3-4 år, då behöver ju det barnet en bilstol också och kan då använda samma babyskydd.

• momomo

Håller med övriga. Hyr eller köp ett babyskydd, så slipper ni många omsövningar av bebis som blir störd av att plocka i och ur bilen.

Tänk till på om ni vill kunna sätta fast det på barnvagnen (rekommenderas om man ofta åker bil, och ska i och ur på korta ärenden - även om ett babyskydd verkar lätt så bär man det ogärna mer än korta bitar med en risig mammarygg), välj i så fall vagn först och sen ett babyskydd som passar till vagnen eller har billiga adaptrar.

När babyn sen är  ca 6-12 mån och börjar vara för tung att flytta omkring i babyskyddet samt är vaken mycket mer, då skaffar ni en bakåtvänd bilbarnstol som är plusgodkänd till 25 kg så vet ni att den är bra och att det är troligt att barnet kan sitta bakåt till 4-5 årsåldern.

• Mellanmjölkens land

Jag håller väl inte helt med om att man släpar omkring på babyskyddet så mycket men det kan ha att göra med att inget av våra barn direkt älskat/älskar det. När det gäller storlek håller jag med övriga. Bättre med babyskydd och sen en större stol.

• Myran76

Tack alla som svarat! Det låter onekligen som om de flesta tycker att det är smart med babyskydd i början.

Anledningen till att jag inte använde termen babyskydd från början är att jag bor i USA och här pratar man om "car seat for infant" eller "convertible car seat" fast det är samma sak som babyskydd och bilbarnstol i Sverige. Att vi tittar på Peg-Perego som är tillverkad i Italien är för att de flesta andra modeller är tillverkade i Kina så det känns tryggare med något europeiskt, och att Peregon har fått bättre betyg till och med än Britax. Bland annat är det gjort av ett material som andas bättre så bebisen inte blir så varm.

Men det är bra att veta att Britax är godkänd i Sverige. Känns ju extra tryggt även om vi inte kommer använda stolen där.

Vi har väl också tänkt att vi inte kommer att köra så mycket bil eftersom vi bor i New York, så det blir mest tunnelbana. Men en del turer kommer det säkert att bli. Svårt att veta innan vad som kommer kännas mest praktiskt under första halvåret. Vi ska ju säkert till Sverige under sommaren också, när bebis är 5-6 månader. Då kanske man tar med sig babyskyddet att använda där eller?

• Myran76
    momomo skrev 2013-12-02 14:10:05 följande:
    Tänk till på om ni vill kunna sätta fast det på barnvagnen (rekommenderas om man ofta åker bil, och ska i och ur på korta ärenden - även om ett babyskydd verkar lätt så bär man det ogärna mer än korta bitar med en risig mammarygg), välj i så fall vagn först och sen ett babyskydd som passar till vagnen eller har billiga adaptrar.

När babyn sen är  ca 6-12 mån och börjar vara för tung att flytta omkring i babyskyddet samt är vaken mycket mer, då skaffar ni en bakåtvänd bilbarnstol som är plusgodkänd till 25 kg så vet ni att den är bra och att det är troligt att barnet kan sitta bakåt till 4-5 årsåldern.
    Vi har redan köpt en barnvagn. Det blev Uppababy som är ett av de mest rekommenderade märkena här men som jag inte tror finns i Sverige. I alla fall så upptäckte vi nu när vi gjorde research för bilstol att Uppababys babyskydd är snordyrt jämfört med andra märken, 1800 kr (jämfört med under tusenlappen för det vi tittat på som dessutom har fått bättre betyg). Så det känns uteslutet. Men kanske att vi kan hitta något med en adapter som passar.

Ser också att många av er rekommenderar bakåtvänd upp till 25 kg. Den vi tittat på kan användas bakåtvänd upp till 20 kg så då kanske vi ska leta lite till.
  • Sisisisi

Tror inte att det finns bakåtvända stolar till 25 kg i USA. Vet att en del beställer från Sverige trots att europeiska stolar inte är lagliga där. Googla extended rear facing och kolla på instagram #extendedrearfacing och #erf så får du tips på många stolar.

• älskarlivet81

Gör de? Vår lilla sov knappt och framför allt inte i babyskyddet. Hon kunde somna i den men vaknade så fort man lyfte ur babyskyddet. Alltså stannade babyskyddet kvar i bilen allt som oftast.

hannis skrev 2013-12-02 07:34:20 följande:
    Lätt ett babyskydd! Jag har burit med mig mina jättemycket i det i början. De sover ju jämt när de är små.

• Mellanmjölkens land
    Sisisisi skrev 2013-12-04 06:39:06 följande:
    Tror inte att det finns bakåtvända stolar till 25 kg i USA. Vet att en del beställer från Sverige trots att europeiska stolar inte är lagliga där. Googla extended rear facing och kolla på instagram #extendedrearfacing och #erf så får du tips på många stolar.
    Stolar med stödben godkänns inte i USA eftersom testbilen som används inte har nått golv framför = inget att sätta stödbenet på Drömmer

Vi hade tänkt åka till USA och hälsa på några kompisar nu i november (sen blev jag gravid med BF i oktober så resan ställdes in) så jag kollade runt en del på stolar till vår 2,5åring. Det verkar som att användarvänligheten rankas väldigt högt i amerikanska undersökningar. En stol som en schimpans kan montera men som inte är jättesäker kan därför få högre betyg än en plusgodkänd stol som kräver några moment extra vid monteringen.

Amerikanska Britaxstolar och Svenska Britaxstolar är inte samma sak. Rekommendationerna/lagkraven skiljer sig vilket innebär att utbudet inte är samma
  • Sisisisi
    Mellanmjölkens land skrev 2013-12-04 10:31:18 följande:
    Stolar med stödben godkänns inte i USA eftersom testbilen som används inte har nått golv framför = inget att sätta stödbenet på

Vi hade tänkt åka till USA och hälsa på några kompisar nu i november (sen blev jag gravid med BF i oktober så resan ställdes in) så jag kollade runt en del på stolar till vår 2,5åring. Det verkar som att användarvänligheten rankas väldigt högt i amerikanska undersökningar. En stol som en schimpans kan montera men som inte är jättesäker kan därför få högre betyg än en plusgodkänd stol som kräver några moment extra vid monteringen.

Amerikanska Britaxstolar och Svenska Britaxstolar är inte samma sak. Rekommendationerna/lagkraven skiljer sig vilket innebär att utbudet inte är samma

Det är ju samma sak i Europa. Användarvänligheten är viktigare än säkerheten. Därför får ofta framåtvända stolar högre betyg än bakåtvända tex maxway. Tack och lov börjar det komma bakåtvända stolar på den europeiska marknaden som är enklare att montera nu tex cybex sirona, Britax dualfix och maxicosi 2way.

I USA använder många Diono och Graco, RF till 40 lbs.

• Myran76
    Sisisisi skrev 2013-12-04 06:39:06 följande:
    Mellanmjölkens land skrev 2013-12-04 10:31:18 följande:
    Stolar med stödben godkänns inte i USA eftersom testbilen som används inte har nått golv framför = inget att sätta stödbenet på Drömmer

Sisisisi skrev 2013-12-04 11:03:46 följande:

Det är ju samma sak i Europa. Användarvänligheten är viktigare än säkerheten. Därför får ofta framåtvända stolar högre betyg än bakåtvända tex maxway. Tack och lov börjar det komma bakåtvända stolar på den europeiska marknaden som är enklare att montera nu tex cybex sirona, Britax dualfix och maxicosi 2way.

I USA använder många Diono och Graco, RF till 40 lbs.
    Vilken bra info! Det hade jag inte tänkt på, att det är så olika i USA och Sverige – även med samma märke på stol. Däremot läste jag att de officiellt rekommenderar  rearfacing till minst 2 år i USA, medan det i Sverige väl är 4 (eller så länge som det bara går), så det säger ju något. Förstår då också varför de var så entusiastiska över stolen som var rearfacing till 20 kg (45 pounds) om det vanliga nu är 40 där.

Efter alla råd lutar det nog åt att vi köper ett babyskydd här nu. De är ju ändå inte maximala vad gäller säkerhet eftersom de lutar. Och så får vi lite mer tid på oss att kolla runt efter bästa bilbarnstolen som vi borde kunna börja använda någon gång i augusti kanske, och eftersom jag ska till Sverige över sommaren kanske det blir så att vi köper där och tar med. Får väl fundera på säkerhet vs vad som är lagligt och godkänt i USA och se om det går att hitta en bra kombo.
  • Mellanmjölkens land
    Myran76 skrev 2013-12-05 07:00:03 följande:
    Vilken bra info! Det hade jag inte tänkt på, att det är så olika i USA och Sverige – även med samma märke på stol. Däremot läste jag att de officiellt rekommenderar  rearfacing till minst 2 år i USA, medan det i Sverige väl är 4 (eller så länge som det bara går), så det säger ju något. Förstår då också varför de var så entusiastiska över stolen som var rearfacing till 20 kg (45 pounds) om det vanliga nu är 40 där.

Efter alla råd lutar det nog åt att vi köper ett babyskydd här nu. De är ju ändå inte maximala vad gäller säkerhet eftersom de lutar. Och så får vi lite mer tid på oss att kolla runt efter bästa bilbarnstolen som vi borde kunna börja använda någon gång i augusti kanske, och eftersom jag ska till Sverige över sommaren kanske det blir så att vi köper där och tar med. Får väl fundera på säkerhet vs vad som är lagligt och godkänt i USA och se om det går att hitta en bra kombo.
    Jag hittade nån stol som var RF till 55lb till ett ganska rimligt pris. Vad du nog ska ta med i beräkningen är att svenska stolar kan ge mer benutryme än de amerikanska eftersom de monteras lite olika. Vad jag såg så spänns de amerikanska fast hårt mot ryggstödet med vad-det-nu-hette (motsvarigheten till isofix) medan förankringsband+stödben gör att svenska stolar går att sätta fast längre ut på sätet.

Ska du köpa nått i Sverige skulle jag rekommendera en MaxWay. Mer ombonad än en TwoWay men med större innermått än en HiWay. Tog mig ca 5 min att spänna fast storasysters så att den satt orubbligt trots att jag hade bebisen i sjal vid det tillfället
  • Myran76
    Mellanmjölkens land skrev 2013-12-05 09:43:22 följande:
    Jag hittade nån stol som var RF till 55lb till ett ganska rimligt pris. Vad du nog ska ta med i beräkningen är att svenska stolar kan ge mer benutryme än de amerikanska eftersom de monteras lite olika. Vad jag såg så spänns de amerikanska fast hårt mot ryggstödet med vad-det-nu-hette (motsvarigheten till isofix) medan förankringsband+stödben gör att svenska stolar går att sätta fast längre ut på sätet. Ska du köpa nått i Sverige skulle jag rekommendera en MaxWay. Mer ombonad än en TwoWay men med större innermått än en HiWay. Tog mig ca 5 min att spänna fast storasysters så att den satt orubbligt trots att jag hade bebisen i sjal vid det tillfället

Tack för tips. Ska kolla upp Maxway. Jag gissar att det är "latch" som är fastspänningsmekanismen du menar? Har hört det nämnas flera gånger utan att fatta exakt vad de menar. Oj vilken novis jag är på detta! :) Mycket med barn kan man ju lära sig eftersom men vad gäller säkerhet och stora summor känns det bra om det blir rätt från början.
  • Mellanmjölkens land

Latch är det. Har av förståeliga anledningar inte sett i verkligheten men att döma av vad jag sett på nätet sätter man fast stolen med nått i stil med två extra säkerhetsbältesfästen. Carseat.org tror jag sidan där jag kollade hette. Finns ett forum där

Svar på tråden Bilbarnstol för bebis eller omställningsbar?