• Anonym (Y)

Ni som varit inlagd på psykiatrin...

Jag har ingenting skrämmande att säga, har varit inlagd dels på allmänpsykiatrisk avdelning, dels på en affektiv och dels på en akut (som är dubbelbemannad och där det är hårdare säkerhetsregler) och det är tråkigt, men tryggt. Lite mer livat på den akuta, men då är det ju mer personal och jag har inte känt mig hotad. Någon hjälp kan jag väl inte påstå att det har funnits att få utöver läkemedel, det är mest en förvaringsplats när man utgör en risk för sig själv eller hur man ska säga. Många går knappt upp ur sängen, det är rätt jobbigt att dela rum med andra, men har man tur är det bra personal som orkar prata, spela spel etc.

• Anonym (Y)

Ja, dessvärre är det nog få ställen som erbjuder så mycket aktiviteter, men om man har frigång så kan man åtminstone ta en timmes promenad på dagen. Annars får man gå ut tillsammans med personal och andra intagna. Vissa avdelningar har mer strukturerad verksamhet, det brukar vara tex avdelningar för folk med borderline. Sen finns det ofta pussel, spel och ibland finns det rum med tex pingisbord och löpband, men visst finns det en stor risk att dagen mest består av att läsa böcker och vänta på att det ska bli mat eller fika.

Svar på tråden Ni som varit inlagd på psykiatrin...