• Anonym (Rädd)

Ni som varit inlagd på psykiatrin...

Hur är det och va inlagd? Fick ni hjälp? Är otroligt rädd för och lägga in mig men verkar vara det enda som kan göras nu. Skräm mig gärna inte för mkt

• Svar på tråden Ni som varit inlagd på psykiatrin...
  • Anonym (Y)

Jag har ingenting skrämmande att säga, har varit inlagd dels på allmänpsykiatrisk avdelning, dels på en affektiv och dels på en akut (som är dubbelbemannad och där det är hårdare säkerhetsregler) och det är tråkigt, men tryggt. Lite mer livat på den akuta, men då är det ju mer personal och jag har inte känt mig hotad. Någon hjälp kan jag väl inte påstå att det har funnits att få utöver läkemedel, det är mest en förvaringsplats när man utgör en risk för sig själv eller hur man ska säga. Många går knappt upp ur sängen, det är rätt jobbigt att dela rum med andra, men har man tur är det bra personal som orkar prata, spela spel etc.

• Anonym (Rädd)

Det är det jag är rädd för att det ej finns mkt och göra och att det blir mer att man ligger och tänker och mår ännu sämre:/ jobbigt med om man ska dela rum med en annan:S

• Anonym (Y)

Ja, dessvärre är det nog få ställen som erbjuder så mycket aktiviteter, men om man har frigång så kan man åtminstone ta en timmes promenad på dagen. Annars får man gå ut tillsammans med personal och andra intagna. Vissa avdelningar har mer strukturerad verksamhet, det brukar vara tex avdelningar för folk med borderline. Sen finns det ofta pussel, spel och ibland finns det rum med tex pingisbord och löpband, men visst finns det en stor risk att dagen mest består av att läsa böcker och vänta på att det ska bli mat eller fika.

• Anonym (Rädd)

Får se vad min läkare säger. Är tvärr i stort behov av hjälp nu och snabbt också!

• Anonym (lyckatill)

Jag har varit inlagd sedan september i år, på två olika avdelningar. Det är bra! Jag har kanske haft tur men personalen är kanon. Likaså de övriga inlagda. Kanske lite för mycket medicinering och för lite terapi med psykologer osv. Jag träffar psykolog en gång i veckan annars pratar jag med personalen. Det är i Säter som jag är inlagd.

Lycka till, var inte rädd och våga söka hjälp. Kram.

• Anonym (Rädd)

Åhh tack så mkt, själv lär jag bli inlaggd då i kristianstad eller hässleholm så ber till hud att det är bra där om dom tar in mig! Hoppas du får hjälp sj! Kramar

• Anonym (Inlagd)

Jag har varit inlagd tre gånger. En gång på lpt och två gånger frivilligt. Jag upplever det som tryggt och skönt. Finns alltid nån att prata med vid behov. Lagom med rutiner. Mat, morgonsamling och promenader.

Här har man två kontaktpersoner och en ansvarig sjuksköterska. Jag träffar överläkaren varannan dag för bedömningar av fri utgång, permissioner och medicinjusteringar. Vi pratar också fortsatt vård på öppenvården och hur den ska se ut.

Här finns psykolog och en kurator som man får träffa om man vill. Tycker att du inte ska oroa dej för inläggning TS. Behöver man det så är det bra!!

• Anonym (Rädd)

Ni lugnar mig lite med era berättelser. Min syn på inläggning är ju sånt man nästan ser i skräckfilmer så jag är ju vetskrämd men jag behöver hjälp! Tack alla som svarar, ni får gärna fortsätta berätta

• msmurphy

Det kan vara ganska skönt på ett sätt. Absolut inga måsten. Man kan ha med sig handarbete eller sin dator eller något annat man kan aktivera sig med under dagarna. Det är inte jättevanligt att man inte får gå ut på dagtid, så du kan alltid sysselsätta dig. Om du inte är under vak, men då skulle du nog inte skriva här.
    Lycka till!

• Anonym (Rädd)

Jätte snällt av er och skriva. Lugnar mig jätte mkt! Min läkare, vc, dagvården, öppenvården och psykolog ska alla gå ihop mot soc/kommunens beslut till överklagelse och sen att få regionen och betala behandlingshem. Annars lägger jag in mig!

Svar på tråden Ni som varit inlagd på psykiatrin...