• msmurphy

Ni som varit inlagd på psykiatrin...

Det kan vara ganska skönt på ett sätt. Absolut inga måsten. Man kan ha med sig handarbete eller sin dator eller något annat man kan aktivera sig med under dagarna. Det är inte jättevanligt att man inte får gå ut på dagtid, så du kan alltid sysselsätta dig. Om du inte är under vak, men då skulle du nog inte skriva här.
    Lycka till!

• msmurphy
    Anonym (Rädd) skrev 2013-12-02 18:38:35 följande:
    Jo det har väl jag med varit lite rädd för att känna sig knäpp särskillt när man är runt andra som mår dåligt men känner att jag måste få hjälp. Men låter ändå ej så farligt som jag tänkte mig när du säger så:) har gått hos kurator sen jag var 14-15 år, varit på bup., Sen öppenvård med daglig hjälp, slungats fårn läkare till läkare, varit på praktiker för att försöka komma ut m.m. Mådde bra under en period men kört ner mig totalt igen med djup depression och stark ångest, har haft problem med att skada mig innan, går hos psykolog med nu plus öppenvården varje dag men faller bara mer och mer. Vill in på behandlingshem men soc/kommunen gav avslag för enligt dom är jag inte tillräckligt sjuk för och in på behandlingshem men det hela handlar om att dom inte vill betala sådan behandling
    I ditt fall vet jag inte om psykiatrisk avdelning skulle ge så mycket. Det är ju mer för att se till att man inte tar livet av sig, och så  börjar den riktiga behandlingen när man kommer ut.
    Om du har många måsten i ditt dagliga liv eller svårt att laga mat och sköta hygienen skulle det väl kunna vara nåt men annars vet jag inte. Men åk till psykakuten och prata  med dem!
  • msmurphy
    Anonym (Rädd) skrev 2013-12-02 20:51:00 följande:
    Anonym (.) får man fråga varför du åkt in och ut och vad som gjort att det ej hjälpt? msmurphy nä jag vet men just nu är det krisigt så är ju på vippen att flippa ut, vill verkligen in på behandlingshem men ja...
    Vad för sorts behandlingshem?
  • msmurphy
    Anonym (Rädd) skrev 2013-12-02 21:47:05 följande:
    Tack gört! Har pratat med överläkaren på min psykiatri och han ska hjälpa mig få igenom behandlingshem. Går det inte så lägger jag in mig! Men nej är det så att man får betala det själv? Fy fan!!!
    Låter som en jättebra plan!

Man får betala maten, 80 kronor om dagen. Den lär kosta dig mer om du är hemma, så
  • msmurphy
    Anonym (.) skrev 2013-12-02 22:05:07 följande:

Lite utdrag ur texten om patientavgifter:

"När man är inlagd på sjukhus betalar man en dygnsavgift som enligt lag får vara högst 100 kronor."

"Högkostnadsskyddet täcker oftast inte

de avgifter som man betalar per dag när man är inlagd på sjukhus vaccinationer intyg och hälsoundersökningar annan förebyggande vård kostnad för ett uteblivet besök kostnader för kopia av journalen expeditionsavgift, som tas ut om manbetalar på kredit eller får fakturan hemskickad."

Alltså täcker inte högkostnadsskyddet dygnsavgiften.

Hoppas att det löser sig för dig då och att behandlingshemmet faktiskt är bra.

Fast det ska inte vara för vården, utan för maten. Så man betalar inte för läkarbesök och behandlingar när man liger inne. Till exempel, när jag låg inne betalade jag 80 kronor per dygn men inget extra för ECT-behandlingen. Sen blev jag utskriven och fick fortsatt ECT tre gånger i veckan, och då fick ajag betala 300 kronor per gång. Men då gick det å andra sidan på högkostnadsskyddet. Jag är rätt säker på att det är så i de flesta landsting.
Svar på tråden Ni som varit inlagd på psykiatrin...