• Anonym (.)

Ni som varit inlagd på psykiatrin...

Har spenderat 10 år åkandes in och ut på psykiatriska avdelningar samt behandlingshem.

Och kan ju säga som så att det är inget jag gör frivilligt även om jag skulle behöva det. Jag ser inte vitsen med det då man endast är förvarad. Man får ett rum och där kan man ligga och stirra i taket tills man blir utskriven med en näve piller och en klapp på axeln. Vidare hjälp efter utskrivning är inget som sker. Så nej. Det är slöseri med tid enligt mig.

• Anonym (.)
    Anonym (Rädd) skrev 2013-12-02 20:51:00 följande:
    Anonym (.) får man fråga varför du åkt in och ut och vad som gjort att det ej hjälpt? msmurphy nä jag vet men just nu är det krisigt så är ju på vippen att flippa ut, vill verkligen in på behandlingshem men ja...
    Jag har åkt in och ut pga destruktivt beteende, ångest, ansetts vara en fara för mig själv osv. Och anledningen till att det inte hjälp är väl mest för att det enda dom gör är som sagt att förvara och medicinera, man kan inte medicinera bort en känsla och därav kan man inte medicinera bort problemet känslan för med sig.
    Det är mycket snack och lite verkstad, samtalskontakter och terapi utlovas, men det kommer saker i vägen för dom, folk slutar arbeta. Hinner träffa en person ca 4-5 månader, på sin höjd två gånger i månaden, sen är det en ny kontakt som gäller. Och då hinner man inte lösa problemen och hitta orsaken. Då hinner man endast älta, vilket leder till mer ångest.

Tyvärr hamnar många i denna onda cirkel när det gäller vården. Den som skriker högst får hjälp. Det är dock inte alltid den som behöver hjälpen mest.
  • Anonym (.)
    Anonym (Rädd) skrev 2013-12-02 21:30:43 följande:
    Du slog huvudet på spiket där. Därför jag vill in på behandlingshem för där tar man tag i saken och jobbar med det och förlitar sig inte på medicinen. Iallafall är det så på det behandlingshem jag vill till
    Jag har suttit på behandlingshem också. Och det var en riktig solskenshistoria, fick åka dit och hälsa på innan, var så himla fint och i en perfekt miljö. Sen att behandlingar inte gjordes och att det mesta var ett spel för fasaden när soc kom dit var ju en annan sak. Ursäkta att jag är så cynisk. Men har en negativ erfarenhet av båda delarna.
  • Anonym (.)
    Anonym (Rädd) skrev 2013-12-02 21:47:05 följande:
    Tack gört! Har pratat med överläkaren på min psykiatri och han ska hjälpa mig få igenom behandlingshem. Går det inte så lägger jag in mig! Men nej är det så att man får betala det själv? Fy fan!!!
    Ja att vara inlagd på psyk är som att vara inlagd på sjukhus, samma dygnstaxa. Snitt 80 kr om dagen.
  • Anonym (.)
    Anonym (gört) skrev 2013-12-02 21:55:33 följande:
    Nej du betalar absolut inte mycket och har du inte redan ett högkostnadskort så är de få kronor du måste betala absolut värt det för att du ska må bra!! Läs här på 1177  om patientavgifter:

www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/.../#section-1

Lycka till nu vännen! Jag tror på dig och det kommer personalen på avdelningen du lägger in dig på också att göra!
    Fet kram!
    Nu är det ju inte säkert att ts bor i stockholm, i dom flesta länen så får man betala för inläggning, precis som på vanligt sjukhus, och då gäller ej högkostnadsskyddet. Tråkigt nog.
  • Anonym (.)
    Anonym (gört) skrev 2013-12-02 21:55:33 följande:
    Nej du betalar absolut inte mycket och har du inte redan ett högkostnadskort så är de få kronor du måste betala absolut värt det för att du ska må bra!! Läs här på 1177  om patientavgifter:

www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/.../#section-1

Lycka till nu vännen! Jag tror på dig och det kommer personalen på avdelningen du lägger in dig på också att göra!
    Fet kram!

Lite utdrag ur texten om patientavgifter:

"När man är inlagd på sjukhus betalar man en dygnsavgift som enligt lag får vara högst 100 kronor."

"Högkostnadsskyddet täcker oftast inte

de avgifter som man betalar per dag när man är inlagd på sjukhus vaccinationer intyg och hälsoundersökningar annan förebyggande vård kostnad för ett uteblivet besök kostnader för kopia av journalen expeditionsavgift, som tas ut om manbetalar på kredit eller får fakturan hemskickad."

Alltså täcker inte högkostnadsskyddet dygnsavgiften.

Anonym (Rädd) skrev 2013-12-02 21:57:50 följande:
    Förstår att du känner som du gör och jag tycker det är jätte tragiskt att det ej hjälpt dig. Dock är jag i kontakt med folk privat som är på det behandlingshemmet jag vill till och dom jobbar verkligen på där

Hoppas att det löser sig för dig då och att behandlingshemmet faktiskt är bra.

• Anonym (.)
    msmurphy skrev 2013-12-02 22:10:29 följande:
    Fast det ska inte vara för vården, utan för maten. Så man betalar inte för läkarbesök och behandlingar när man liger inne. Till exempel, när jag låg inne betalade jag 80 kronor per dygn men inget extra för ECT-behandlingen. Sen blev jag utskriven och fick fortsatt ECT tre gånger i veckan, och då fick ajag betala 300 kronor per gång. Men då gick det å andra sidan på högkostnadsskyddet. Jag är rätt säker på att det är så i de flesta landsting.

men likt förbannat kostar det att ligga inne. Och du betalar samma summa även om du mot förmodan inte skulle äta. Sen har jag heller inte sagt att det är vården man betalar för. -.-
Svar på tråden Ni som varit inlagd på psykiatrin...