Anonym (Rädd) skrev 2013-12-02 20:51:00 följande:
Anonym (.) får man fråga varför du åkt in och ut och vad som gjort att det ej hjälpt? msmurphy nä jag vet men just nu är det krisigt så är ju på vippen att flippa ut, vill verkligen in på behandlingshem men ja...
Jag har åkt in och ut pga destruktivt beteende, ångest, ansetts vara en fara för mig själv osv. Och anledningen till att det inte hjälp är väl mest för att det enda dom gör är som sagt att förvara och medicinera, man kan inte medicinera bort en känsla och därav kan man inte medicinera bort problemet känslan för med sig.
Det är mycket snack och lite verkstad, samtalskontakter och terapi utlovas, men det kommer saker i vägen för dom, folk slutar arbeta. Hinner träffa en person ca 4-5 månader, på sin höjd två gånger i månaden, sen är det en ny kontakt som gäller. Och då hinner man inte lösa problemen och hitta orsaken. Då hinner man endast älta, vilket leder till mer ångest.
Tyvärr hamnar många i denna onda cirkel när det gäller vården. Den som skriker högst får hjälp. Det är dock inte alltid den som behöver hjälpen mest.