• EnLitenSvamp

Ni som varit inlagd på psykiatrin...

Sveriges regering lägger ner en struntsumma på psykatrin vilket leder till underbemanning och "dålig" service.

Jag har varit på ett antal ställen både på S.T göran och Danderyd och tro mig när jag säger att det inte kommer hjälpa ett skit. Trodde själv första gången att jag "kommit hem" och att folk skulle lyssna på mig och ta del av min misär. BULLSHIT, du får träffa en läkare (ofta tillsammans med någon assisten) 1 gång om dagen i ca 10 minuter under resten av tiden får du dela med en massa väldigt psykiskt sjuka människor. Inte alls ovanligt att det är folk med kraftiga psykoser, schizofrena eller väldigt självmordsbenägna personer.

Dagarna går väldigt långsamt och de trycker i dig en massa skit så du knappt kan prata ibland. OM du nu beslutar dig för att lägga in dig så ta med dig en laptop, hörlurar och en internetsticka.  

Just ja, jag har även erfarenhet av RPÖV i huddinge vilket också är underbemannat så om det går ett larm när du har samtal måste du gå hem. Vet att detta inte var det du ville höra men jag berättar som det är IRL.

Be with a man who ruins your lipstick, not your mascara.
  • EnLitenSvamp
    Johanna6 skrev 2013-12-16 18:04:39 följande:
    Enligt min erfarenhet fick jag inte alls något lugnande eller så. Trodde jag skulle få något men de var väldigt hårda på det.
    Jag fick det den första tiden och sedan så började dem ge mig massor av nosinan fick en hel del andra mediciner som jag inte kommer ihåg namnen på. Men hade en lååååång medicinlista.
  • EnLitenSvamp
    Anonym (bipolär) skrev 2013-12-17 15:40:10 följande:
    Men det är väl just psykiskt sjuka som ska ligga på en psykavdelning? Personer som mår riktigt dåligt?

Jag har inte haft några problem med att de trycker i mig så mycket medicin att jag inte kan prata men ja, medicinlistan växer och doserna blir högre så fort man blir inlagd. Prata finns det oftast ingen tid för och läkarna har inte heller så mycket tid. Hoppas att det inte är så på alla sjukhus men med besparingarna misstänker jag att det är så.
    Du har rätt i det du säger men det borde finnas uppdelningar av vilken grad av psykisk sjukdom man har.
    Att ligga inne på psyket för självmordsförsök med schitzon är fan inte rätt.
    Fjärilslarv skrev 2013-12-17 15:48:31 följande:
    samma här de nästan kastade medicin efter mig.
    men någon att samtala med fick man inte.
    Precis, man blev bara förvarad. 

• EnLitenSvamp
    Johanna6 skrev 2013-12-18 13:58:06 följande:
    Vart ska man vara om man gjort självmordsförsök då?
    Med andra deprimerade människor. Inte så att det finns lite av den varan tyvärr.

Man ska INTE vara med folk som är schizofrena eller allmänt våldsamma/skrikiga. Man önskar ju bara att man dog så man slapp höra/se galenskapen. Träffade en tjej som lades in på psyket för självmordsförsök där det var en kvinna som som typ var kannibal (fattade inte hela historien) och som tog en tugga av sin egen arm vid lunchen.

Jag vet att det finns en kille på Piva på Danderyd som är schizofren och som går runt med landstingetskalsonger på huvudet och som tror att han jobbar som livvakt åt kungen och som vaktar olika "objekt" inne på avdelningen. Jag vet massor av liknande historier från en mängd olika städer och man har slutat bli förvånad.  
  • EnLitenSvamp
    Johanna6 skrev 2013-12-18 18:38:17 följande:
    Ja du menar så. Jo det klart de ska vara på en psykiatrisk avdelning men dock inte beblandas av den sortens psykisk sjukdom.
    Precis så menade jagFlört
  • EnLitenSvamp
    Anonym (bipolär) skrev 2013-12-18 19:17:24 följande:
    På större sjukhus har de flera olika avdelningar. En del avdelningar är dock uppdelade efter var man bor. När jag var inlagd på ett mindre lasarett fanns det bara en avdelning för alla. Kommer man in efter ett självmordsförsök är det svårt att veta vilken diagnos personen har och så finns det ju mer personal på en del avdelningar och de har olika möjlighet att ta hand om patienter. Gissar jag. Det är nog inte alltid så lätt att sätta en gräns och bestämma vilken avdelning patienten ska till - och så finns det säkert inte plats. Det behövs absolut mer resurser! Senast jag var inlagd fanns det t.ex. inte personal för att kunna gå ut med någon patient, att få frisk luft borde ju vara ganska bra för att må bättre.

Senast jag var inlagd fick jag flera nya mediciner, höjda doser på allt jag hade (dubbelt så mycket Stilnoct t.ex. från första natten) och lugnande utan problem. Kommer ihåg en person som hade tid att prata lite. Jag delade rum med en epileptiker som fick ett anfall mitt under natten. Det fanns en kvinna på avdelningen som var totalt förvirrad, hon tog all mat från matvagnen och trodde att det bara var hennes. Ingen personal fanns i närheten.

MEN - att vara inlagd har gjort att jag fortfarande lever.
    Du skriver ungefär som att du antar att jag är någon jävla piga som bor ute på vischan. Mina erfarenheter kommer från Danderyd och St:Göran vilket borde anses som ganska stora sjukhus eller har jag fel?

(jag kan INTE påstå att min tid som inlagd räddade my sorry ass)
  • EnLitenSvamp
    Anonym (Rädd) skrev 2013-12-18 22:31:54 följande:

Men fy fan!!! Tog tugga av sin egen arm? Sådana vill man för fan ej va runt, man vill ju inte riskera att bli skadad!
    Eller hur!!Kräks Just detta fall skedde i Luleå om jag inte minns fel.
    Anonym (bipolär) skrev 2013-12-18 23:02:40 följande:
    Jag citerade inte dig eller riktade mig specifikt till dig. Jag vet mycket väl att de sjukhus du nämner är stora, jag tillhör Danderyd själv.
    Vilket/vilka sjukhus syftade du på då?
  • EnLitenSvamp
    Anonym (bipolär) skrev 2013-12-19 14:51:22 följande:
    Jag tänkte på alla sjukhus som finns i Sverige. Hade ingen tanke på att förolämpa dig på något sätt.
    Ledsen det var jag som hade taggarna utåt. Lite vresig ibland. My badHjärta
  • EnLitenSvamp
    Anonym (Rädd) skrev 2013-12-22 20:47:13 följande:

För att jag mår så dåligt, några tycker väl ej det är en bra ide mer än att jag kan få komma dit och få ordning på tabletter. Vet ej riktigt vad men vill bara ha hjälp med och må bra igen!
    I fall du vill åka in så tycker jag en vän till dig ska ringa polisen och göra en anmälan. Någon får gärna rätta mig om jag har fel men jag har för mig att det blir ett annorlunda ärende om någon annan ringer in. Väl där inne så får du ju själv avgöra om du tycker det är bra eller inte.

MEN glöm som sagt var inte att ta med dig din laptop/surfplatta, surfsticka och några hörlurar för det kommer kännas som om tiden står still många gånger och då är det bra att ha något att fördriva tiden med. På vissa ställen får man inte ha telefon med kamera så om du har någon gammal skrutt som ligger i någon låda så ta med den.

Önskar dig hur som helst en glad 4:e Advent!!Hjärta
    throw me to the wolves and i will return leading the pack.
  • EnLitenSvamp
    Anonym (Rädd) skrev 2013-12-23 08:55:59 följande:

Varför ska man göra en anmälan till polisen?
    Som sagt var så kommer jag fan inte riktigt ihåg exakt varför. Känner inte för att ringa någon som ligger inne just nu för att fråga heller då samtalen blir så jävla deprimerade. Men jag vet att det finns något skäl, återkommer när minnet gör sig påmint.

Kul att det gick bra på psykatrin.
  • EnLitenSvamp
    Anonym (Rädd) skrev 2013-12-24 11:44:46 följande:

Jo men har en jävla ångest idag igen som vanligt, fattar ej hur jag ska oeka med allt firande idag
    Bara att höja dosen själv tills det blir braDrömmer
  • EnLitenSvamp
    Anonym (Rädd) skrev 2013-12-24 14:50:26 följande:

Jo men jag blir ju så jävla trött av dom lugnande så sitter och sover nästan redan
    Minska dosen nästa gång så kanske det blir bättre. Men jag fattar vad du menar, försöker balansera mina sömntabletter så jag inte ska somna i stolenSkrattande
  • EnLitenSvamp
    Maryon skrev 2013-12-24 18:04:51 följande:
    Du kanske tänker på när det handlar om fara för någons liv, t ex vid suicidförsök eller risk till suicidförsök?
    När en person frivilligt väljer att söka vård på t ex den psykiatriska akutmottagningen så är det inte polisens uppdrag att skjutsa personen dit. 
    Ja ber om ursäkt!! givetvis menade jag vid allvarligare situationer. Tänkte bara utifrån mina egen erfarenheter och då har det bara varit riktigt illa. En av gångerna så ringde min mor upp och grät för att hon hade fått moppa upp allt blod som fanns i rummen då jag var ganska förvirrad och gick runt i lägenheten samtidigt som jag skar upp mina armar och polisen var på väg att dra pistol när de kom in då jag tydligen upplevdes som hotfull med en stor globalkniv i handen fast det enda jag ville var att någon skulle förstå migGråter
    Vilket givetvis var relativt svårt då jag varit vaken i 2 dygn på en ganska stor mängd amfetamin och stessolid.
  • EnLitenSvamp
    Maryon skrev 2013-12-24 18:18:30 följande:
    Då är det en helt annan sak. I en sån situation skall polisen kontaktas för det är inte ambulanspersonalens jobb att ta hand om en person i det tillståndet. Tråkigt att höra att du har så tuffa erfarenheter inom detta området. Jag hoppas att du mår bättre nu? Du behöver såklart inte svara.

Julkram till både dig och TS!
    Vore väl en fet lögn om jag sa att allt var ok men jag mår iaf bra.

Kram på dig också!

• EnLitenSvamp
    Anonym (Rädd) skrev 2013-12-24 20:35:39 följande:
    Tack alla så jätte mkt och stora kramar till er. Nä det enda läkaren sa va och höja zoloft om jag ville och ta en stesolid (2 mg) tablett när det blir för jobbigt
    Du måste verkligen vara jättekänslig. Jag åt 4-7st 5mg om dagen förut. Visserligen så var det inte utskrivet men i alla fall.

Nu ska jag logga ut för kvällen.

Trevlig fortsättning TS & Maryon + alla ni andra.

Hjärta
Svar på tråden Ni som varit inlagd på psykiatrin...