Inlägg från: Anonym (bipolär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bipolär)

Ni som varit inlagd på psykiatrin...

håller med om att det är förvaring och att det inte finns tid för att prata oftast. jag har inte heller fått gå ut nåt alls och inga promenader med personal erbjöds. tillbringade den mesta tiden i sängen, gick ut till de andra när det var matdags. de andra gjorde likadant.

litar man inte på sig själv, har man allvarliga självmordstankar osv är inläggning en bra idé. att bli inlåst har räddat mig flera gånger.

• Anonym (bipolär)
    EnLitenSvamp skrev 2013-12-15 18:28:27 följande:
    Sveriges regering lägger ner en struntsumma på psykatrin vilket leder till underbemanning och "dålig" service.

Jag har varit på ett antal ställen både på S.T göran och Danderyd och tro mig när jag säger att det inte kommer hjälpa ett skit. Trodde själv första gången att jag "kommit hem" och att folk skulle lyssna på mig och ta del av min misär. BULLSHIT, du får träffa en läkare (ofta tillsammans med någon assisten) 1 gång om dagen i ca 10 minuter under resten av tiden får du dela med en massa väldigt psykiskt sjuka människor. Inte alls ovanligt att det är folk med kraftiga psykoser, schizofrena eller väldigt självmordsbenägna personer.

Dagarna går väldigt långsamt och de trycker i dig en massa skit så du knappt kan prata ibland. OM du nu beslutar dig för att lägga in dig så ta med dig en laptop, hörlurar och en internetsticka.  

Just ja, jag har även erfarenhet av RPÖV i huddinge vilket också är underbemannat så om det går ett larm när du har samtal måste du gå hem. Vet att detta inte var det du ville höra men jag berättar som det är IRL.
    Men det är väl just psykiskt sjuka som ska ligga på en psykavdelning? Personer som mår riktigt dåligt?

Jag har inte haft några problem med att de trycker i mig så mycket medicin att jag inte kan prata men ja, medicinlistan växer och doserna blir högre så fort man blir inlagd. Prata finns det oftast ingen tid för och läkarna har inte heller så mycket tid. Hoppas att det inte är så på alla sjukhus men med besparingarna misstänker jag att det är så.
  • Anonym (bipolär)

På större sjukhus har de flera olika avdelningar. En del avdelningar är dock uppdelade efter var man bor. När jag var inlagd på ett mindre lasarett fanns det bara en avdelning för alla. Kommer man in efter ett självmordsförsök är det svårt att veta vilken diagnos personen har och så finns det ju mer personal på en del avdelningar och de har olika möjlighet att ta hand om patienter. Gissar jag. Det är nog inte alltid så lätt att sätta en gräns och bestämma vilken avdelning patienten ska till - och så finns det säkert inte plats. Det behövs absolut mer resurser! Senast jag var inlagd fanns det t.ex. inte personal för att kunna gå ut med någon patient, att få frisk luft borde ju vara ganska bra för att må bättre.

Senast jag var inlagd fick jag flera nya mediciner, höjda doser på allt jag hade (dubbelt så mycket Stilnoct t.ex. från första natten) och lugnande utan problem. Kommer ihåg en person som hade tid att prata lite. Jag delade rum med en epileptiker som fick ett anfall mitt under natten. Det fanns en kvinna på avdelningen som var totalt förvirrad, hon tog all mat från matvagnen och trodde att det bara var hennes. Ingen personal fanns i närheten.

MEN - att vara inlagd har gjort att jag fortfarande lever.

• Anonym (bipolär)
    EnLitenSvamp skrev 2013-12-18 19:34:42 följande:
    Du skriver ungefär som att du antar att jag är någon jävla piga som bor ute på vischan. Mina erfarenheter kommer från Danderyd och St:Göran vilket borde anses som ganska stora sjukhus eller har jag fel?

(jag kan INTE påstå att min tid som inlagd räddade my sorry ass)
    Jag citerade inte dig eller riktade mig specifikt till dig. Jag vet mycket väl att de sjukhus du nämner är stora, jag tillhör Danderyd själv.
  • Anonym (bipolär)
    EnLitenSvamp skrev 2013-12-19 10:06:28 följande:
    Eller hur!!Kräks Just detta fall skedde i Luleå om jag inte minns fel.
    Vilket/vilka sjukhus syftade du på då?
    Jag tänkte på alla sjukhus som finns i Sverige. Hade ingen tanke på att förolämpa dig på något sätt.
  • Anonym (bipolär)
    Johanna6 skrev 2013-12-19 15:00:10 följande:
    Jag var inlagd på Gbgs största sjukhus och även där var alla blandade.
    Vet du varför? Tycker de att det är bra så?
Svar på tråden Ni som varit inlagd på psykiatrin...