Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Sen abort

Jag har gjort en abort i v 18 pga av att barnet var sjukt och vi fick avbryta. Ofrivilligt alltså, men det spelar ingen roll. Processen är densamma ändå. 

Ja, det gör ont. Det tog tid. För mig tog det ca 8 timmar innan allt var klart. Din livmoder ska öppna sig en del och stöta ut det som finns där, och det är som vilken som helst förlossningsvärk. Men du får ju givetvis smärtlindring. Jag fick fulla doser morfin och även en bedövning i livmoderhalsen. Det hjälpte till viss del.

Det är en stor sak att gå igenom en så sen abort. Så även om du fixar smärta osv, vilket du gör - du får bra hjälp, så ska du även vara uppmärksam på den känslomässiga delen som kan komma i efterhand. Se till att ha bra stöd. Gärna en kurator på sjukhuset som du kan gå till efteråt. Jag tror du kommer att behöva det.

Man väljer ju själv om du vill se barnet eller inte. Det är ett litet barn, alldeles perfekt med fingrar och tår. För mig var det en självklarhet att se barnet. Men det är det ju inte för alla. Fundera på det. 

Svar på tråden Sen abort