• Anonym (undrar)

Hur tungt väger en 12-årings åsikt i boendetvist?

Denna tvist är inte rättslig än så länge, och ingen av föräldrarna vill nog att det ska gå så långt heller.. Det tycks nu som att pappan har gett med sig och låter barnet bo hos mamma på heltid, för han orkar inte med exets fasoner - vill bara minimera kontakten med henne så mycket som möjligt.

Grejen är bara den att 12-åringen hellre vill bo hos pappan. Hos pappa har hen ett eget rum och egna prylar. Hos mamma har hen inget eget rum (sover på soffa i vardagsrummet) och enbart kläder i en resväska och sin mobil.

"Får" man låta en 12-åring bo så på heltid? Pappan orkar verkligen inte med grälen med exet längre, så han ger hellre upp nu eftersom han mår psykiskt dåligt av detta.

• Svar på tråden Hur tungt väger en 12-årings åsikt i boendetvist?
  • EllisBell

Beror på hur moget barnet är och hur situationen ser ut hos respektive förälder. Men om barnet är 12 vill bo hos pappan och har det bra där är chanserna goda att man lyssnar på barnet i domstolen.

• nymedlem

Så länge inte barnet far illa så får han såklart bo så! Varför skulle det inte vara okej menar du? Finns många ensamstående som inte har råd med eget rum till sina barn.

• Anonym (undrar)

Jag tror inte de kommer ta det till domstol, däremot kommer de ha ett samtal med familjerätten i januari. Jag vet inte vad familjerätten har för syn på saken i en sådan här fråga?
    Är det "okej" med att låta barnet bo i en två utan tillgång till något "eget"? Är det okej att köra över barnets åsikt?

• Anonym (undrar)
    nymedlem skrev 2013-12-03 19:50:45 följande:
    Så länge inte barnet far illa så får han såklart bo så! Varför skulle det inte vara okej menar du? Finns många ensamstående som inte har råd med eget rum till sina barn.
    För att jag tycker att man i den åldern måste få ha utrymme, och få ha plats för egna grejer (leksaker/böcker/annat). Jag bor också i tvåa med barn, men de får ha sovrummet medan jag bor i vardagsrummet.
    Den där lägenheten är dock inte anpassad för att barnet ska flytta in. Jag vet inte om de kommer möblera om något? Förmodligen inte eftersom mamman och barnet kommer vara inneboende hos en släkting.
  • Moolie
    EllisBell skrev 2013-12-03 19:50:21 följande:

Beror på hur moget barnet är och hur situationen ser ut hos respektive förälder. Men om barnet är 12 vill bo hos pappan och har det bra där är chanserna goda att man lyssnar på barnet i domstolen.

• MuppinCowboy

Pappan mår dåligt och ger upp??

Han sätter sig själv före barnet alltså, nja då får man ha hur stora rum som helst men i mitt tycke är man inte speciellt bra pappa då.

Även om han mår dåligt ska han väl kämpa för sitt barn??
    Han orkar inte bråka med exet, nähä det väger tyngre än barnets välmående?

Det finns gott om föräldrar som så bekvämt 'ger upp'.

Jag har väldigt svårt för föräldrar som påstår sig älska sina barn men inte ids kämpa för dem.

Har svårt att se att rätten skulle ge pappan boendet grundat på att mamman bor i en tvåa(såvida inte massor av andra människor bor där också) däremot kanske rätten undrar varför pappan inte kämpar för sitt barn, ska pappan då skylla på sitt eget mående och att det går före barnets mående så kan jag inte se hur pappan skulle få boendet.

• Anonym (undrar)
    MuppinCowboy skrev 2013-12-03 20:05:37 följande:
    Pappan mår dåligt och ger upp??

Han sätter sig själv före barnet alltså, nja då får man ha hur stora rum som helst men i mitt tycke är man inte speciellt bra pappa då.

Även om han mår dåligt ska han väl kämpa för sitt barn??
    Han orkar inte bråka med exet, nähä det väger tyngre än barnets välmående?

Det finns gott om föräldrar som så bekvämt 'ger upp'.

Jag har väldigt svårt för föräldrar som påstår sig älska sina barn men inte ids kämpa för dem.

Har svårt att se att rätten skulle ge pappan boendet grundat på att mamman bor i en tvåa(såvida inte massor av andra människor bor där också) däremot kanske rätten undrar varför pappan inte kämpar för sitt barn, ska pappan då skylla på sitt eget mående och att det går före barnets mående så kan jag inte se hur pappan skulle få boendet.
    De har försökt samarbeta länge. Eller ja, han har försökt samarbeta men hon mot-arbeterar hela tiden. De har haft barnet halvtid de senaste månaderna, och innan dess heltid hos pappan. Nu har dock mamman länge velat ha barnet för sig själv, så det kanske är därför hon har jävlats extra mycket de senaste månaderna...? Obestämd

Jag tycker inte han är en dålig pappa. Jag tror inte barnet blir misskött hos mamman, men jag undrar om det verkligen är det bästa alternativet.
  • ZsaZsa

En egen säng brukar man se som tämligen grundläggande.

En tolvåring lyssnar en domstol absolut på och nu finns det ingen ålder satt i lagen, men praxis är att man inte verkställer domar om boende och umgänge för barn som är tolv eller äldre. Då handlar det om speciella fall och LVU. Så om 12-åringen vill bo hos pappa så ska 12-åringen bo hos pappa och även om en domstol skulle döma till något annat är det inte mycket man kan göra. Jag skulle tro, och hoppas, att familjerätten ge sitt stöd till 12-åringen att välja själv.

• MuppinCowboy
    Anonym (undrar) skrev 2013-12-03 20:13:46 följande:
    De har försökt samarbeta länge. Eller ja, han har försökt samarbeta men hon mot-arbeterar hela tiden. De har haft barnet halvtid de senaste månaderna, och innan dess heltid hos pappan. Nu har dock mamman länge velat ha barnet för sig själv, så det kanske är därför hon har jävlats extra mycket de senaste månaderna...? Obestämd

Jag tycker inte han är en dålig pappa. Jag tror inte barnet blir misskött hos mamman, men jag undrar om det verkligen är det bästa alternativet.
    Om man ger upp sitt barn för att exet är jobbig då är man en dålig pappa.
    Precis som man är en  dålig mamma om man hela tiden ska 'jävlas'.

Stötta din man att kämpa för barnet och att han ska  slå dövörat till när mamman håller på.
    Låt inte exet vara ett skäl för att ge upp utan låt barnet vara ett skäl att inte ge upp.

• Queenie70

Pappan sviker alltså sitt barn och barnets vilja för att han inte orkar ta fighten? Och mamma låter pojken bo på soffa och i resväska? Ytterligare ett barnsom dragit feta nitlotter i föräldrarlotteriet. Kanske pojken kan adopteras av normalt folk istället?

Svar på tråden Hur tungt väger en 12-årings åsikt i boendetvist?