• Anonym (undrar)

Hur tungt väger en 12-årings åsikt i boendetvist?

Denna tvist är inte rättslig än så länge, och ingen av föräldrarna vill nog att det ska gå så långt heller.. Det tycks nu som att pappan har gett med sig och låter barnet bo hos mamma på heltid, för han orkar inte med exets fasoner - vill bara minimera kontakten med henne så mycket som möjligt.

Grejen är bara den att 12-åringen hellre vill bo hos pappan. Hos pappa har hen ett eget rum och egna prylar. Hos mamma har hen inget eget rum (sover på soffa i vardagsrummet) och enbart kläder i en resväska och sin mobil.

"Får" man låta en 12-åring bo så på heltid? Pappan orkar verkligen inte med grälen med exet längre, så han ger hellre upp nu eftersom han mår psykiskt dåligt av detta.

• Svar på tråden Hur tungt väger en 12-årings åsikt i boendetvist?
  • Anonym (undrar)

Han skrev inte ut hennes namn eller "mamman" i första inlägget, utan refererade till "människan". Men de som vet om situationen vet ju vem han syftar på.

• h8him
    Anonym (undrar) skrev 2013-12-04 11:32:42 följande:
    Han skrev inte ut hennes namn eller "mamman" i första inlägget, utan refererade till "människan". Men de som vet om situationen vet ju vem han syftar på.
    Och barnet är väldigt medveten om situationen.
  • Påven Johanna
    Anonym (undrar) skrev 2013-12-04 11:32:42 följande:
    Ja, det gjorde inte saken ens marginellt bättre. 
  • Anonym (undrar)

Sen hade det ju inte eldat på konflikten om inte hon hade varit inne på barnets konto och snokat. Det var inte meningen att hon skulle kunna läsa det.

• Påven Johanna
    Anonym (undrar) skrev 2013-12-04 11:38:52 följande:
    Sen hade det ju inte eldat på konflikten om inte hon hade varit inne på barnets konto och snokat. Det var inte meningen att hon skulle kunna läsa det.
    Men barnet kan ju läsa det? Tolvåringen som mycket väl vet vem "människan" som förtjänat arga inlägg signerade av pappan är. 

Oförsvarbart agerande i mina ögon.
  • Anonym (knasigt)
    Anonym (Tänk på barnet) skrev 2013-12-03 22:41:38 följande:
    Skulle nog vilja påstå att barnets önskan väger tungt. Men sedan är ju frågan om det ändå inte det är bättre att bo hos mamman eftersom pappan verkar vara en sådan mes som ger upp. Då har nog barnet det bättre hos en trångbodd mamma som kämpar. Men om anledningen att barnet hellre vill bo hos pappan förutom Att det är större så varför testar dom inte.
    Varför är det meriterande för en förälder att "kämpa"? I det här fallet innebär ju kämpandet att situationen och måendet för barnet försämras. Kan det verkligen innebära att den kämpande föräldern är bättre för barnet?
  • BioBonus
    Anonym (undrar) skrev 2013-12-04 10:59:31 följande:
    Nu kan man ju undra om det här var första gången hon var inne och snokade på barnets konto
    Är det bara jag som krävt att ungarnas internetanvändande varit fullkomligt transparent upp till 12-13 år? Jag har haft tillgång till alla deras konton tills jag ansåg att de var tillräckligt gamla för att själva kunna hantera alla fallgropar som finns för barn på nätet.
    Jag ser det som en självklarhet att "snoka" barnens konton. 

Jag ser det också som en självklarhet att hålla konflikter där barn är inblandade helt privat, och helt utanför sociala medier. Den här situationen får din man helt äga själv i mina ögon. Respektera barnet och håll det utanför konflikten. Ett barn förtjänar att växa upp och tro att mamma eller pappa är världens bästa. Oavsett vad de själva tycker om varandra.
  • h8him
    Anonym (knasigt) skrev 2013-12-04 11:46:00 följande:
    Varför är det meriterande för en förälder att "kämpa"? I det här fallet innebär ju kämpandet att situationen och måendet för barnet försämras. Kan det verkligen innebära att den kämpande föräldern är bättre för barnet?
    Ts beskriver en situation där barnet, enligt henne och pappan, inte har det bra hos mamman. Ska pappan då låta barnet fortsätta växa upp med en överkontrollerande mamma som inte kan tillgodose barnets normala behov (enligt Ts) för att själv slippa dra en konflikt i Tingsrätten?
  • Anonym (knasigt)
    h8him skrev 2013-12-04 11:51:45 följande:
    Ts beskriver en situation där barnet, enligt henne och pappan, inte har det bra hos mamman. Ska pappan då låta barnet fortsätta växa upp med en överkontrollerande mamma som inte kan tillgodose barnets normala behov (enligt Ts) för att själv slippa dra en konflikt i Tingsrätten?
    Nej, det tycker jag inte. Men den jag riktade frågan till verkade ha inställningen att mammans "kämpande" (som jag snarare läser som konfliktsökande, självcentrerat och stressande för barnet) gjorde henne till en bättre förälder. Det var det jag sökte klarhet i.
  • Anonym (j-a fb....)

Fullkomligt ointressant om föräldrarna namnger varandra i smutkastning på facebook - man tar INTE sina konflikter över ett socialt forum. Man utsätter varken sina vänner, sina barn eller andra för frustrerande "luftningar" om en inbördes konflikt. Helt fel, fortfarande omoget. Framförallt fel gentemot barnet. Konflikter sköts på ett vuxet och snyggt sätt. Även om den ena föräldern inte kan leva upp till det så bör den andra föräldern sträva dit i allafall, och inte hoppa i fallgropar som att skriva skit på sin facebook. Att mamman är inne på barnets konto är inget konstigt. Så klart bör föräldrar ha koll på vad deras 12-åringar gör på nätet. Ta hjälp istället av myndigheten för att lösa vårdnadsproblemen.

Svar på tråden Hur tungt väger en 12-årings åsikt i boendetvist?