• Milliemolly

Hur åker era 7-åringar i bilen?

Min snart 4-åring ska vändas fram och frågan är om hon kan ta storasyskonets bilstol? Men vad sätter jag då sjuåringen i?

Räcker en halv kudde? Eller behövs hela stolar till bägge?

Hon är 122 cm lång och precis fyllda 7 år.

Hur har ni andra gjort som har barn med 3-4 års mellanrum?

• Svar på tråden Hur åker era 7-åringar i bilen?
  • PoL

Min 7-åring har en Britax stol som skyddar kroppen bra. Skulle inte ha bara kudde av säkerhetsskäl.

• tinis77

Han har en bältesstol som han fick när han vändes framåt när han var drygt 6 år. Lillebror som är 5 kommer att få en ny bältesstol när han ska vändas.
    De kommer att sitta i sina stolar tills de är urvuxna på längden, förhoppningsvis funkar det till 11-12 år.

• Lady Namárië

Åttaåringen har en bältesstol i huvudbilen och en sittkudde i extrabilen (han är strax över 130 nu). När han var sju hade han bältesstol i båda.

So say we all
  • Kina79

Bältesstol. Både hon och storasyster som snart fyller 10.

• pigglet

De har suttit bakåtvända tills de har varit 5-6 år. Att vända vid 4 år är ju det absolut tidigaste. Stolen är urvuxen först när öronen kommer över kanten på stolen, eller barnet väger mer än stolen är godkänd för.

7-åringen, 9-åringen sitter på bältesstolar, sådana med ryggstöd. Det behövs för at bältet ska hamna rätt mot kroppen. Stolen ger kanske ett visst skydd på sidorna också, alla ryggstöd går väl höja en bra bit?

11-åringen sitter på kudde. Det är för att det inte ryms 3 bilbältesstolar i bredd där bak, annars hade hon fått fortsätta sitta i sin stol.

• Gladskit

Tills för nån månad sedan satt han på bältesstol.
    Men nu har vi fått ta bort ryggdelen för det blev helt enkelt för trångt för axlarna. Det gick inte att dra upp ryggen mer. Så nu är det bälteskudde i baksätet. Han fyller 8 i februari.

Svar på tråden Hur åker era 7-åringar i bilen?