• Milliemolly

Hur åker era 7-åringar i bilen?

Min snart 4-åring ska vändas fram och frågan är om hon kan ta storasyskonets bilstol? Men vad sätter jag då sjuåringen i?

Räcker en halv kudde? Eller behövs hela stolar till bägge?

Hon är 122 cm lång och precis fyllda 7 år.

Hur har ni andra gjort som har barn med 3-4 års mellanrum?

• Svar på tråden Hur åker era 7-åringar i bilen?
  • Milliemolly

Då får det bli bältesstol. Kan förhoppningsvis dra lite på vändandet för den lille, men det ser så rysligt trångt ut för benen och huvudet är nu över kanten, ca 104 cm lång..........................vi är sist i vänskapskretsen med bakåtvänd stol nu. De har alla vänt sina vid ca 3 år. Nu med overall är det ännu trängre tyvärr.

Vilka prisvärda hela stola rekommenderar ni? Jag tycker de r så smala vissa av dem?

• Sisisisi
    Milliemolly skrev 2013-12-05 11:32:10 följande:
    Då får det bli bältesstol. Kan förhoppningsvis dra lite på vändandet för den lille, men det ser så rysligt trångt ut för benen och huvudet är nu över kanten, ca 104 cm lång..........................vi är sist i vänskapskretsen med bakåtvänd stol nu. De har alla vänt sina vid ca 3 år. Nu med overall är det ännu trängre tyvärr.

Vilka prisvärda hela stola rekommenderar ni? Jag tycker de r så smala vissa av dem?

Ett så litet barn kan åka bakåt mycket längre tid! Jag skulle definitivt köpa en större bakåtvänd stol. Twoway, axkid minikid eller AG Belogic. De funkar tills barnet är ca 120 cm.

Ert barn kan väl åka säkert i bilen även om era vänner vänt sina barn? Förstår inte vad du menar med det..?

För att svara på din första fråga så fick 8-åringen nya bältesstolar, britax adventure, som är enklare och kan användas längre än de han hade. 5-åringen fick brorsans Britax Kid plus/fix som han sitter superbra i. Rekommenderar dem absolut!
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• Mrs Green

Så länge vi hade egen bil hade dottern bältesstol, men när vi sålde den och gick med i en bilpool bytte vi till bälteskudde. Vi åker nästan aldrig bil och kudden är smidigast att ta med sig.

• Gladskit
    Milliemolly skrev 2013-12-05 11:32:10 följande:

Tycker också att du ska avvakta med att vända barnet. Det är oftast vi vuxna som tycker att det ser trångt ut, barnen klagar för det mesta inte alls. Självklart ska barnet inte sitta TRÅNGT eller så att det skapar obehag, att benen somnar osv. Men det är värre att vända ett barn för tidigt än att sitta med något böjda ben.

Jag kan rekommendera Britax Two-way. Den räckte till länge för vår son och mot slutet hade vi stolen framåtvänd, men sen växte han ur den på längden så då bytte vi till bältesstol.
  • Minniemousemommy

En sådan här har vi till vår 5åring och hon kommer ha den tills hon kan sitta helt utan stol. Den är jättebra och hon gillar den verkligen då den är jättemjuk. :)

• ymmmi

Våran 8 t
    Åring har ingen bälteskudde
    Hon ät 147 lång

• Archandra

Vi har en 6,5-åring och en treåring. Stora dottern har en bältesstol och lilla sitter bakvänd i minst två år till. Stora kommer alltså att vara minst 8,5 år innan det blir dags att fundera över bälteskudde.

• glassen

Jag tror en vanlig bilkudde räcker. Min 7-åring (som är lite kortare än din) sitter i en bältesstol, men han tjatar nästan dagligen att han vill att jag ska ta bort ryggstödet eftersom han tycker det är bekvämare utan.

• amalie79

Sjuåringen sitter på bilkudde och nioåringen är storväxt så hen sitter utan nu

• Spartacus
    Viewmount skrev 2013-12-05 20:44:04 följande:
    www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Bilbarnstol-ar-inte-sakrare-an-balteskudde-for-aldre-barn.aspx

Lite intressant läsning om att bältesstolar inte behöver vara säkrare än en bälteskudde.

Säkrare njaee.. lite mer support åt sidorna om barnen somnar dock!

Och bakvänt i all ära men man måste försöka anpassa vad som fungerar för varje barn/ familj.. i vårt fall har vi vänt barnen framåt vid ca 3, 5. Dottern var då 110 lång m långa ben och åksjuk av bakvänt. Sonen något senare men sitter nu bakåt igen i min bil. Ska vi åka allihopa så går det dessvärre inte. Jag är 180 m långa ben och mannen 2 m. Med two-wayen i ford focus så sitter vi åt helvete rent ut sagt, barn som vuxna.. har varierat i det oändliga utan bättre resultat.

Så en ny bil kanske skulle vara lösningen men där tar vår ekonomi tyvärr stopp...

Vet att hela familjeliv.se tycker det är förkastligt men känner mig ändå som en relativt god förälder som håller mina barn trygga efter bästa förmåga.
  • En glad tjej

Min dotter är en bastant tjej på över 130 cm. Hon sitter på en bilkudde, anser att hon inte behöver en bilstol.

• Prospero

Vi har en Brio caro till både 5-åringen och 8-åringen, dvs den som är på bilden som någon la in lite högre upp. Skön och bra och lätt att bära om man behöver flytta den.

• Hemligkvinna

våra barn sitter på bästitest stolarna från britax med isofixfästen och sidokrockskydd. Barnen är snart 8år och 5½. De kommer att ha dessa tills de växer ur de, vilket säkert dröjer. Sedan blir det sittkudde till 10-12år.

• cosinus

Bältesstolar i förstabilen till de som fyller 6, 8 och 10. I andra-bilen som går mest till och från skolan sitter de två äldre enbart på kuddar.

• idis78

Min 7,5 åring sitter på bilkudde. Han hadebältesstol till för några månader sedan, då gick nackstödet sönder. Vi plockade bort ryggstödet då.

Svar på tråden Hur åker era 7-åringar i bilen?