• underlandetialice

Helvetet!!!

Jag är så tröööött! Min (helvetes-)katt väcker mig om nätterna, för skoj skull. Det går i perioder hur ofta, men just nu ca 4-5 ggr per natt genom att sitta o skrapa på min dörr eller sätta i klorna i min älskade skinnfåtölj. Hon är innekatt, men går ut ibland. Hon är en Rex -katt o har inte så mycket päls, annars hade jag gladeligen slängt ut henne om dagarna. Försöker väcka henne när jag e hemma, leka med henne så hon ska hinna bli trött, men hon vill inte, går bara o lägger sig igen. Jag älskar henne o barnen har växt upp med henne så det känns som en omöjlighet att avliva henne, även om det just nu känns som att min hälsa fullständigt håller på att rämna. Som att ha haft småbarn i tio års tid när mina egna äntligen började sova.... HJÄLP MiG!!

• Svar på tråden Helvetet!!!
  • DeLo
    felicityporter skrev 2013-12-07 19:59:10 följande:
    Låt dörren vara öppen och vänj henne vid att sova bredvid dig istället, jag tror att det är den allra enklaste lösningen.
    "dörren är på glänt o hon kan komma in om hon vill"
  • felicityporter

Då hade jag provat med att skapa rutiner innan läggdags för att minimera risken för rastlöshet. Lek med henne aktivt ca 20 minuter innan läggdags, använd dig av laserpekare eller vippa och försök engagera dig i leken så att hon behåller intresset. Avsluta sedan denna lekstund med en rejäl portion av den godaste blötmaten hon vet, mina älskar t. ex. Pussi portionspåsar i sås eller Whiskas lyxigare portionspåsar (också i sås, såsen är tydligen det bästa om man frågar mina katter). Jag har också en riktig liten terrorist som håller igång på nätterna och gör allt i sin makt för att hålla mig vaken, men jag kan numera sova de flesta nätter med hjälp av mutor. Ibland kan det hända att jag får gå upp från sängen ytterligare en gång för en andra portion, men det är det värt!

• straw2008

Ta jag förstår dig SÅ väl!! I vårt förra boende kunde vi inte ha sovrumsdörren öppen (en gatulampa på 1000000watt utanför). Katten skrek rev krafsade o levde djävel. Funderade ABSOLUT på att inte ha kvar den då vi fick så pass försämrad livskvalité. Men vi flyttade o bor nu i 3 våningshus problemet finns ej längre som tur är. Kan inte direkt ge andra råd än att ha fler dörrar helstängda mellan dig o katten om det går. Man kan liksom inte låta en katt härja hur mkt som helst. Vi behöver sova om natten o blev bara förbannade gentemot katten då den skrek o rev i allt.

I kinamockaskogen.....
  • IceJossan

Vad sägs om att prova med en passande kattkompis till henne i några veckor? Hon har uppenbarligen fantastiskt astråkigt när ni sover, dessutom har hon fått in detta beteende som vana nu. Mitt tips, eftersom ni försöker aktivera henne dagtid men inte lyckas, är att kontakta ett katthem för att vara akuthem i några veckor. Då köper ni inte en katt ni har fullt ansvar för livet ut, utan ni har den tidsbegränsat helt enkelt och dessutom kan det innebära att ni räddar livet på en krake som inte hade nåt hem eller led i sitt hem. Det är toppen, då kan ni prova på en kort tid!

• straw2008

Skaffa för Guds skull inte fler katter, inte ens temporärt !! Ni riskerar att de kissar sönder sängar tvättpåsar tar kål på varandra leker hela nätterna osv. Lös problemet med den ni har nu istället.

I kinamockaskogen.....
  • felicityporter
    straw2008 skrev 2013-12-07 22:27:59 följande:
    Skaffa för Guds skull inte fler katter, inte ens temporärt !! Ni riskerar att de kissar sönder sängar tvättpåsar tar kål på varandra leker hela nätterna osv. Lös problemet med den ni har nu istället.
    Nog för att fler katter inte är någon automagisk lösning som fungerar alltid, men vad fan är det du sitter och skriver? Förvånad Det är inget annat än skitsnack och du har absolut inga belägg för dina påståenden.

De allra flesta katter har oerhört stort utbyte av en artfrände och jag kan ärligt talat säga att jag aldrig någonsin kommer ha ensamkatt igen. De har så mycket glädje av varandra och sättet de leker på är något jag aldrig skulle kunna ge fullgott substitut på egen hand i egenskap som matte.
  • nemo1
    straw2008 skrev 2013-12-07 22:27:59 följande:
    Kissar sönder sängarna?????? Katten har dessutom någon att aktivera sig med under dagarna och kvällarna och kommer därmed att vara trött på natten och sova.
  • Michael 310
    nemo1 skrev 2013-12-08 16:27:38 följande:
    Kissar sönder sängarna?????? Katten har dessutom någon att aktivera sig med under dagarna och kvällarna och kommer därmed att vara trött på natten och sova.

Eller så gör dom som våra 2 mysdjur sover på dagarna och kör elefant race på nätterna..
  • straw2008
    felicityporter skrev 2013-12-08 00:06:43 följande:
    Nog för att fler katter inte är någon automagisk lösning som fungerar alltid, men vad fan är det du sitter och skriver?  Det är inget annat än skitsnack och du har absolut inga belägg för dina påståenden.De allra flesta katter har oerhört stort utbyte av en artfrände och jag kan ärligt talat säga att jag aldrig någonsin kommer ha ensamkatt igen. De har så mycket glädje av varandra och sättet de leker på är något jag aldrig skulle kunna ge fullgott substitut på egen hand i egenskap som matte.

Ts HAR redan problem, skaffar man ett djur är det ju för livet ut. Det mest korkade rådet just nu är ju då att skaffa en katt till enligt mig.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    nemo1 skrev 2013-12-08 16:27:38 följande:

Verkligen inte säkert, ena katten kanske inte ens tycker om att leka ? Eller som någon skrev "att de sover om dagarna o är vakna på näterna" De lär sig oxå av varandras dåliga beteende, två katter vars behov ska ses. Som att skita i det blå skåpet medvetet .
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Helvetet!!!