• underlandetialice

Helvetet!!!

Jag är så tröööött! Min (helvetes-)katt väcker mig om nätterna, för skoj skull. Det går i perioder hur ofta, men just nu ca 4-5 ggr per natt genom att sitta o skrapa på min dörr eller sätta i klorna i min älskade skinnfåtölj. Hon är innekatt, men går ut ibland. Hon är en Rex -katt o har inte så mycket päls, annars hade jag gladeligen slängt ut henne om dagarna. Försöker väcka henne när jag e hemma, leka med henne så hon ska hinna bli trött, men hon vill inte, går bara o lägger sig igen. Jag älskar henne o barnen har växt upp med henne så det känns som en omöjlighet att avliva henne, även om det just nu känns som att min hälsa fullständigt håller på att rämna. Som att ha haft småbarn i tio års tid när mina egna äntligen började sova.... HJÄLP MiG!!

• Svar på tråden Helvetet!!!
  • nemo1

Jag har just nu sju katter och de sover ALLA hela nätterna!

• straw2008
    nemo1 skrev 2013-12-09 09:58:52 följande:
    Jag har just nu sju katter och de sover ALLA hela nätterna!

Ush fy så jobbigt.
    I kinamockaskogen.....
  • underlandetialice

Oj, vilket engagemang!! Tack! Nja, vi har dörren öppen, men hon krafsar på vad som helst bara för att få uppmärksamhet., spegeln är populär eftersom det låter rätt högt... Hittills är det mest mig hon terroriserar, men jag är på min vakt o kastar mig upp för att hon inte ska börja väcka barnen också. Det gör nog min sömn ännu ytligare, annars kunde jag bara lägga en kudde över huvudet o försöka ignorera henne. Ett annat problem är ju oxå att hon biter när jag försöker klippa hennes klor, så hon förstör allt med sina små sylar och jag vill ju rädda vad som räddas kan, även om de flesta möbler ser förjävliga ut . Andra katter tål hon inte överhuvudtaget. Hon är som sagt ute vissa delar av året o när hon möter en annan katt blir hon som ett monster o springer sen o gömmer sig. Så, nä, nån mer katt är det inte aktuellt med. Och jag skulle inte vilja förlänga kattägandet med en ny katt heller, tyvärr. Maten är ju ett annat problem. Har försökt få henne att gå ner i vikt, vilket lyckades delvis under sommaren, men nu blir hon bara tjockare o tjockare. Hon äter den mest lighta varianten Royal Canin o skulle nog äter hela dagarna om hon själv fick välja. Försöker ge henne precis innan jag lägger henne. Har även köpt en aktivitetplatta att gömma maten i, men hon är inte nöjd ändå. Som sagt, jag försöker leka med henne, gnida in saker med kattmynta, vilket hon gillar, men det hjälper inte... Nu vill min pojkvän knappt sova hos mig längre eftersom han känner att han inte orkar. Det här har som sagt pågått i många år...

• straw2008

Vi klipper vår katts klor vid pulpan. Han älskar det. MEN ett tips är att linda in katten i ett stort badlakan o klippa koooort!!

I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    underlandetialice skrev 2013-12-09 22:11:18 följande:
    Usch, jag är rädd att klippa för långt in så jag naggar bara längst ut, men jag ska prova!!

Jag fattar, är klon svart är det svårt att se men min katts klor är genomskinliga!!
    I kinamockaskogen.....
  • snartsnart

När det gäller foder så tycker inte jag att light foder funkar. Jag testade Hills och Rc light varianter i flera år, men mina katter blev bara fetare och fetare. När jag istället bytte till ett vanligt Hills foder (först för kastrerade hankattee, sen katter +7) så äter katterna inte lika mycket, de är nöjdare och mättare. När det gäller nätterna skulle jag rekommendera dig att trötta ut katten med lek före läggdags och använda öronproppar. Svara inte på kattens ljud genom att gå upp eller skrika, ignorera den så gott det går, tillslut borde den tröttna. Placera foliepapper på sådana ställen du inte vill att katten ska gå på. Lycka till!

• lördagsgodis

Kattkompis är det bästa tipset men såg att det inte var intressant. Din katt visar alla tecken på understimulering, har ni en rejäl klösmöbel? Annars är det en bra sak att införskaffa och så finns det feromoner att köpa på djuraffärer som man antingen sprayar eller sätter i kontaktutaget som gör katterna mer harmoniska.

• nemo1
    underlandetialice skrev 2013-12-09 21:02:46 följande:
    Oj, vilket engagemang!! Tack! Nja, vi har dörren öppen, men hon krafsar på vad som helst bara för att få uppmärksamhet., spegeln är populär eftersom det låter rätt högt... Hittills är det mest mig hon terroriserar, men jag är på min vakt o kastar mig upp för att hon inte ska börja väcka barnen också. Det gör nog min sömn ännu ytligare, annars kunde jag bara lägga en kudde över huvudet o försöka ignorera henne. Ett annat problem är ju oxå att hon biter när jag försöker klippa hennes klor, så hon förstör allt med sina små sylar och jag vill ju rädda vad som räddas kan, även om de flesta möbler ser förjävliga ut . Andra katter tål hon inte överhuvudtaget. Hon är som sagt ute vissa delar av året o när hon möter en annan katt blir hon som ett monster o springer sen o gömmer sig. Så, nä, nån mer katt är det inte aktuellt med. Och jag skulle inte vilja förlänga kattägandet med en ny katt heller, tyvärr. Maten är ju ett annat problem. Har försökt få henne att gå ner i vikt, vilket lyckades delvis under sommaren, men nu blir hon bara tjockare o tjockare. Hon äter den mest lighta varianten Royal Canin o skulle nog äter hela dagarna om hon själv fick välja. Försöker ge henne precis innan jag lägger henne. Har även köpt en aktivitetplatta att gömma maten i, men hon är inte nöjd ändå. Som sagt, jag försöker leka med henne, gnida in saker med kattmynta, vilket hon gillar, men det hjälper inte... Nu vill min pojkvän knappt sova hos mig längre eftersom han känner att han inte orkar. Det här har som sagt pågått i många år...
    Jag tycker det låter som om du ska omplacera katten, du verkar hata allt som har med katten att göra. Fodret du ger innehåller massor med spannmål så det är inte så konstigt att hon är tjock.
    Sälj katten till någon som älskar henne för den hon är....
  • straw2008
    underlandetialice skrev 2013-12-09 22:11:18 följande:
    Usch, jag är rädd att klippa för långt in så jag naggar bara längst ut, men jag ska prova!!

För oss funkar inte heller direkt lightfoder, vi kör nu sen ett par månader tillbaka på 100% spannmålsfritt foder. Vår katt verkade bara bli arg av lightmaten, som man själv då man bantar
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Helvetet!!!