Inlägg från: snedtak |Visa alla inlägg
  • snedtak

Matte 2 - f(x) & g(x)

nirakanna2 skrev 2013-12-06 15:13:03 följande:

f(x)=0 betyder att det är konstant. Om du istället har f(x)= x+1 så visar det vad du ska göra för uträkning och x kan sen bytas mot valfri siffra eller funktion som sätts in på varje ställe där x förekommer. T.ex  f(2)=2+1 eller f(x+7)=(x+7) + 1. Om det står f(x) eller g(x) spelar egentligen ingen roll (jag tror bara att mattelärarna snobbar sig Var den förklaringen någon hjälp? Du får gärna inboxa mig om du vill fråga mer precist.

Snobbar sig tror jag inte att de gör, ibland behöver man faktiskt flera funktioner och då måste de ju heta olika saker. Så jag tror tanken är att vänja eleverna med att både f(x), g(x) och fun(x) är funktioner. Det är bara vad man kallar dem som är olika
  • snedtak
    JoBa skrev 2013-12-08 10:20:53 följande:

Vidare kan inte h(x) vara en olikhet. Det är en annan funktion, bara.
    Har du verkligen läst rätt i boken?
    Fast frågan "För vilka x är h(x)< -3 ?" är en vanlig mattefråga. Och TS har fattat det rätt! h(x) är funktionen av x och om man ska lösa den grafiskt är det bara att titta på grafen och se var funktionen är mindre än -3 =)
  • snedtak
    JoBa skrev 2013-12-08 14:33:00 följande:

För vilka x är h(x) vad då?
    Hmm, jag ser även resten av mitt inlägg. Kanske är det ngt som inte syns med mobilen eller så. Frågan är "För vilka x är h(x) mindre än -3"
Svar på tråden Matte 2 - f(x) & g(x)