Tevedosa skrev 2013-12-07 13:32:02 följande:
Hrm, tack för förklaring men jag har så himlans svårt endå att förstå... :S
Min lärare har sagt något om parantesen också, om det är en siffra i den så är det y värdet man ska leta efter? Eller har jag blandat ihop? Jag blir galen på att inte förstå, sen när jag gjort detta provet 3 ggr blir jag så less på att inte förstå hur man ska tänka
Jag tror att du krånglar till det för dig själv. Rensa skallen från vad du tror att du lärt dig och läs detta:
Vi tar exemplet f(x)=x
Funktionens namn är f. Den har som indata en parameter som heter x. Därför står det f(x), det funktionen skall matas med står inom parenteser.
Då tittar vi på vad som står till höger om likhetstecknet. Där står i detta exempel bara ett x. Det betyder att funktionen kommer att anta samma värde som parametern x.
Alltså: om x=2 är f(2)=2
Om x=12,45 f(12,45)=12,45
Du bara byter ut x:et i högerledet mot vad som står i parentesen i vänsterledet.
Vi tar en lite svårare funktion: g(y) = y-1
Nu heter funktionen inte f, utan g. Det spelar ingen roll. Variabeln heter inte x, utan y. Det spelar heller ingen roll. g(y)=y-1 betyder att du skall ta vad som står inom parenteserna i vänsterledet och ersätta ditt y i högerledet med:
g(1) = 1-1 = 0
g(6) = 6-1 = 5
g(12,4) = 12,4 - 1 = 11,4