För eller emot surrogatmödraskap?
Är ni för eller emot surrogatmödraskap?
Är ni för eller emot surrogatmödraskap?
Jo är väl lite det med åka till Indien jag känner är lite dumt
Ett grundskäl till rätten till abort är kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp.
Av det följer som en ren självklarhet att då måste surrogatmödraskap också vara tillåtet, om nu kvinnnan vill använda sin kropp på det viset. Förbjuder man det säger man ju samtidigt att hon inte har rätt att bestämma över sin egen kropp.
Eller så förbjuder man bägge men den vägen tror jag inte att någon vill gå. Men att tillåta abort och samtidigt vilja förbjuda surrogatmödraskap går inte ihop.
Jag är emot själva iden. Jag vet att det är inte helt glasklart med lagstiftningen kring detta.
Dock för att alla skall ha rätt till barn.
Ica: kan bara instämma, minns dock en annan tråd där argumentet för indiska surrugatmammor var att "du vet inte hur det äääär att vara baaarnlös" :/ Dock skulle jag vara för att få använda frivilliga surrugatmammor i Sverige/Norden där det noga utretts att kvinnan verkligen vill göra detta, inte att hon är tvungen för att överleva eller som i Indien ofta tvingats av sin man.
Helt emot. Både för barnets och surrogatmammans skull är jag emot. Jag är även emot donation av könsceller överhuvudtaget, även om det är kvinnan som ska bli barnets sociala mor som bär det.
Ett barn har rätt till båda sina riktiga föräldrar. Detta måste i alla fall vara grundläget. Händer det sedan något - att pappan sticker, eller att den ena eller båda föräldrarna visar sig vara olämpliga, så kan det bli annorlunda ändå. Men då VET barnet i alla fall vilka föräldrarna är. De slipper grubbla över detta, och över vilka de är...
Att utnyttja en surrogatmamma som en behållare för sitt kommande barn, är lika illa som att utnyttja en kvinnas kropp för sex mot betalning. Det är kvinnoförnedrande. De kvinnor som har verkliga valmöjligheter, skulle inte ge sig in i det. Det blir en över- och underordning. Dessutom är en graviditet och en förlossning aldrig helt riskfri. En kvinna ska aldrig pressas att av ekonomiska skäl - eller känslomässiga skäl om det är t.ex. en syster som vill att hon ska göra det - ta dessa risker.
Ytterligare en stor risk är att surrogatmamman utvecklar moderskänslor för barnet i sin livmoder, och inte vill skiljas från det. Vad gör man då? Ska det vara möjligt att skriva kontrakt som upphäver kvinnans rätt till barnet hon fött - och djupa mänskliga känslor..? Ska polisen få jaga henne i så fall, och ta ifrån henne barnet med våld? Sådant har hänt i USA. Jag vill inte se något sådant här.
...men jag tror även att det finns något som är ännu viktigare här, nämligen synen på vad som är en människa. Människovärdet skulle påverkas tror jag, om vi kom för långt ifrån de naturliga livsprocesserna, och barn blev något som vi kunde köpa oss och få tillverkade åt oss... Det blir ett cyniskt och kallt samhälle av det.
Ica: Det var några stycken som tänkte så. Personligen tycker jag inte att barn är en rättighet i det att man ska få hjälp att få dem till varje pris tex genom att utnyttja andra exempelvis dra nytta av fattiga i andra länder. Är även emot en stor del av adoptionerna i det syftet (adopterad själv).