• Deelicious

Fjantigt, töntigt, fånigt, löjligt. Samma betydelse?

Tycker ofta dessa ord blir synonymer till varandra men att det egentligen betyder olika saker. Vad anser du att varje ord betyder?

Fjantigt
    Töntigt
    Fånigt
    Löjligt

• Svar på tråden Fjantigt, töntigt, fånigt, löjligt. Samma betydelse?
  • NenneLo

Fjantigt - t.ex om någon inte vill ta i en disktrasa för att det är äckligt. Töntigt - när man beter sig på ett sätt som är.. Kan inte sätta ord på det. :P Fånigt - När någonting är riktigt fånigt, är det snudd på pinsamt. Löjligt - alltså, ja. Löjligt. Haha vad svårt att förklara hur man ser på de olika orden.

2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
  • roffe

Jag har nog aldrig tyckt att orden du listat är synonymer, jag tycker dom betyder olika saker allihop. 

• Åsa

Ja, de är tämligen  synonyma men de har ju olika konnotationer allihop och används delvis olika (töntig längst bort från de andra skulle jag säga). Det är ju liksom vitsen med att synonymer att de lyfter fram olika aspekter; annars kunde man nöja sig med ett enda ord i standardspråket

• Engångspostaren

I stort sett synonymer (och jag lägger gärna till "tetigt" Flört)

• Johan70

Jag tycker att orden har ungefär samma betydelse, men att de har aningen olika valör ändå, även om gränserna mellan dem inte är strikta. Min tolkning av vad som ligger närmast varje ord är nedanstående.

Fjantigt - som en clown eller - som någon som inte vill ta i smutsiga saker
    Töntigt - som någon som inte riktigt vågar eller - som en nörd
    Fånigt - som fnittriga tonårstjejer
    Löjligt - som en vuxen karl som inte förstår att bete sig vuxet (det kan nog också kallas töntigt) eller - som en yrkesverksam person som inte kan de regler som företaget/myndigheten personen jobbar på skall följa

Vad betyder "tetigt"? Det ordet har jag nog aldrig hört förut.

• Engångspostaren
    Johan70 skrev 2014-01-06 13:27:54 följande:
    Jag tycker att orden har ungefär samma betydelse, men att de har aningen olika valör ändå, även om gränserna mellan dem inte är strikta. Min tolkning av vad som ligger närmast varje ord är nedanstående.

Fjantigt - som en clown eller - som någon som inte vill ta i smutsiga saker
    Töntigt - som någon som inte riktigt vågar eller - som en nörd
    Fånigt - som fnittriga tonårstjejer
    Löjligt - som en vuxen karl som inte förstår att bete sig vuxet (det kan nog också kallas töntigt) eller - som en yrkesverksam person som inte kan de regler som företaget/myndigheten personen jobbar på skall följa

Vad betyder "tetigt"? Det ordet har jag nog aldrig hört förut.
    Tetigt är det göteborgska ordet i sammanhanget. 
  • Lady Bird

Töntigt - Någon bär sig (mer eller mindre medvetet) åt på ett "töntigt" sätt. Kan vara ett skämt eller inte.

Fjantigt och Fånigt - Närmast varandra... När något är "dumt" - att få visa leg på bio när man är 30 typ... 

Löjligt - känns starkast. Tänker på löjeväckande. Ridicule. Att förlöjliga någon. 

Var det någon hjälp?

Svar på tråden Fjantigt, töntigt, fånigt, löjligt. Samma betydelse?