• Anonym (USCH)

Slänga eller äta?? Plattbagge i Basmati ris från Eldorado

Hittade en plattbagge (levande) i riset precis. Vi åt samma ris igår och mår bra. Men ska vi slänga de ris som är inte tilllagad??
    Det är flera kg ris

ÄTA ELLER SLÄNGA?! USCH

• Svar på tråden Slänga eller äta?? Plattbagge i Basmati ris från Eldorado
  • Anonym (USCH)

Behöver snabba svar!!

• Anonym (-)

Är inte farligt att äta krypen, men det låter lite usch, ja. 

• alice85

Jag skulle slänga, bara tanken på att den gått runt i riset och kanske bajsat får mig att rysa!

• Nyfikna72

Ät och se glad ut.......skölj av det innan du tillagar det så har du väl gjort vad du kan

• mysan77

SLÄNG, ioch det direkt. Har du haft matvaror i samma skåp som rispåsen(öppnad) så kan de lätt spridit sig vidare. Jag fick hem plattbaggar med ris från eldorado och Jag hade ett helvete att bli av med dom. antcimex kom och sanerade 2 ggr men till slut fick de "gasa" hela köket, för att de är svåra att få grepp om när de sprider sig. Så jag skulle inte äta utan slänga så fort som möjligt och undersöka andra livsmedel.

• Anonym (x)

Jag skulle äta. Man kokar det ju Cool Däremot skulle jag syna det extra innan. Smaken av baggar är nog inte så bra.

• Anonym (x)

Fast Mysan har ju en klok synpunkt. Jag är inte skraj för att de har varit i riset, men jag vill inte ha dem överallt i skafferiet.

• Anonym (skölj,)

Skölj riset flera gånger. Gärna tills vattnet är klart när du häller i nytt. Så är de inga problem =) 

• Anonym (mmhmm)

ewww tacka vet jag uncle ben's...där vet man vad man får!
    var inte så snåla och köp kvalité för hhhee....

• Anonym (ris e gott)

Fast ni vet om att det är ganska vanligt med mögelsporer i ris va? 

• Anonym (Sarah)

Släng det ! eeew Bara tanken att nåt djur sprungit omkring i maten Kräks

Skaffa vanan att alltid förvara mat i tättslutande burkar så slipper du risk att ev insekter sprider sig i bostaden och  till andra varor.

• tordA

håller med:
    "tacka vet jag uncle ben's"

Jag har många fördomar och trivs med dom allihop.
  • Anonym (Usch nej!)

Jag hade inte ätit det!
    Däremot hade jag förslutit påsen noga och tagit den till butiken för att får ersättning för riset samt " plåster på såren" ersättning. ( en tidning hade nog velat smaska i historien).

• Anonym (USCH)

Hittat en plattbagge tidigare på spisen. Anticimex kom och sanerade och han sa att de har förmodligen kommit in med varorna vi köpt för det fanns inte spår efter de i skafferiet eller varorna.
    Har slängt all ris nu!

Svar på tråden Slänga eller äta?? Plattbagge i Basmati ris från Eldorado