• merixson

vår bil blev tjuvkopplad men hur?! hjälp!!!

Hej.

Jag fick ett samtal för ett tag sen från polisen, dom hade hittat vår bilen en bit utanför stan totalt nerbrunnen.Nu undrar jag hur den tog sig dit? det är en saab 9-5 som inte är så jätte gammal. Vad jag har läst ska dom vara svåra att tjuvkoppla och vi har båda nycklarna till den så ingen nyckel är på vift...
    Jag är jätte orolig att vi inte ska få pengar från försäkringen för att dom ska tro att vi gjort det själva. :(

frågorna är:

hur lätt är det att tjuvkoppla en saab 9-5? (inte hur man gör utan hur lätt det är)

hur lätt är det att se på en totalt nerbrunnen bil, hur bilen blivit startad?

Snälla, behöver verkligen vet jag sover inte på kvällarna sen det här hände. Bilen betydde otroligt mycket för mig, den fick jag av min pappa som inte längre är i livet :'(

• Svar på tråden vår bil blev tjuvkopplad men hur?! hjälp!!!
  • merixson

kan ni hålla er till tråden snälla...

Som sagt så är det ju ingen saab 9000 dom går ju att starta med en glasspinne har jag hört.
    den har ju startspärr eller vad det heter och man kan inte knäcka rattlåset på den för den har inget...

Vi har haft det dåligt ekonomiskt så i såfall skulle de vart min sambo som eldat upp den men han var hemma med mig när det hände, och skulle inte göra det då vi fick typ inget förra gången vi gick igenom detta :(

• Chianti
    merixson skrev 2013-12-09 08:49:22 följande:

bilen vi hade inbrott i vart så sönder slagen att vi var tvungen att köpa en ny bil.

bilen står förövrigt inte på mig utan på min mamma, vet inte om det är fördel eller inte i detta fall...

Fast i början av tråden skriver du att du fått bilen av din pappa?

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • straw2008
    Whitetrash86 skrev 2013-12-09 08:57:59 följande:
    Absolut. Har man rätt program så.Annars är det inte svårt att tjuvkoppla.

Fast om man inte kan eller vill tjuvkoppla kan man ladda hem ett program /app o sen starta vilken bil man vill ? Även låsa upp den ?
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    merixson skrev 2013-12-09 09:06:45 följande:
    kan ni hålla er till tråden snälla... Som sagt så är det ju ingen saab 9000 dom går ju att starta med en glasspinne har jag hört.den har ju startspärr eller vad det heter och man kan inte knäcka rattlåset på den för den har inget... Vi har haft det dåligt ekonomiskt så i såfall skulle de vart min sambo som eldat upp den men han var hemma med mig när det hände, och skulle inte göra det då vi fick typ inget förra gången vi gick igenom detta :(

Det har även min man sagt (glasspinne) men det stämmer verkligen inte kan jag lova. Syrran försökte o NEJ det funkar inte. MEN du kommer givetvis få ersättning av fsbolaget, nöj dig inte med det dom erbjuder, det är förhandlingsbart. Vi fick först ett bud på 36 000 för vår saab vector turbo då jag krockade, men de höjde till 54 000 då jag påsken bilens fina skick osv.
    I kinamockaskogen.....
  • merixson
    Chianti skrev 2013-12-09 09:13:35 följande:
    Fast i början av tråden skriver du att du fått bilen av din pappa?

ja jag har det men min mamma står för försäkringen då hon är äldre än mig så blir det billigare...
  • merixson
    straw2008 skrev 2013-12-09 09:15:57 följande:

Det har även min man sagt (glasspinne) men det stämmer verkligen inte kan jag lova. Syrran försökte o NEJ det funkar inte. MEN du kommer givetvis få ersättning av fsbolaget, nöj dig inte med det dom erbjuder, det är förhandlingsbart. Vi fick först ett bud på 36 000 för vår saab vector turbo då jag krockade, men de höjde till 54 000 då jag påsken bilens fina skick osv.

jag hoppas du har rätt!! dom sista månaderna på det här året har varit hemska jag klarar inte fler bakslag nu :(

de där med glasspinne är nog mer ett talessätt...

• Nyfikna72
    merixson skrev 2013-12-09 15:01:28 följande:
    ja jag har det men min mamma står för försäkringen då hon är äldre än mig så blir det billigare...

Bara det kan ju göra att ni blir utan ersättning..........ser dom att det är ni som i huvudsk brukar bilen så har ni ju ljugit om de verkliga förhållandena..........visst, det är så här många gör men bolagen brukar vara ganska vakna på sånt här.
  • Punkster
    merixson skrev 2013-12-09 15:01:28 följande:
    Vem är ägare till bilen på pappret? Om det är en annan person än den som står på försäkringen så lär ni inte få ut ett öre. Även om bilen står skriven på din mor och hon står för försäkringen så kan ni få problem, eftersom det är du som är en verkliga ägaren och inte din mamma. 
  • merixson
    Punkster skrev 2013-12-09 17:40:07 följande:
    Vem är ägare till bilen på pappret? Om det är en annan person än den som står på försäkringen så lär ni inte få ut ett öre. Även om bilen står skriven på din mor och hon står för försäkringen så kan ni få problem, eftersom det är du som är en verkliga ägaren och inte din mamma. 
    alltså man får inte stå för en bil och en annan har försäkring för den, för då man en saftig räkning.
  • Nyfikna72

Det är nog mer så att den som är registrerad ägare till fordonet även står för försäkringen, tror inte ens det går att göra på annat sätt? Men kommer det fram att den huvudsakliga brukaren är nån annan än den registrerade ägaren så kan det ibland bli krångel med försäkringen. Ibland har det ju varit 80åringar som stått som ägare åt nåt 20 årigt barnbarn och så kör de åt fanders och begär ersättning för stereos och 19tums fälgar och annat och ja det ser ju lite märkligt ut om en 80 åring har såna behov.........därför är de oftast mycket vakna på dylika upplägg.

• Ulf Harrys Farsa

Sabb med växelspakslås? 1.draghammare med krok, 2. haka i, ryck upp låset, 3. starta med skruvmejsel
    SAAB har alltid varit biltjuvarnas favorit, just för att dom är väldigt lättstulna, nyare SAABar kanske har elektronik som kräver rätt nyckel.

Hittades den urbrunnen har den ju använts som någon form av flyktbil antagligen, dom grabbarna orkar inte sno bilar med knäcka databoxar eller annat, det ska gå fort och lätt = ingen smart startspärr på er modell.

• Gabbe75

Sedan 1998 är det lag på immobilizer, vilket gör det betydligt besvärligare att stjäla bilar nu för tiden.

En SAAB 9-5 är alltid utrustad med detta oavsett årsmodell. Det är ingen bil man startar och kör iväg med en glasspinne. Att rycka ur tändningslåset med en glidhammare tjänar ingenting till.

Min gissning är att bilen är stulen med nyckelkopia, alternativt har någon bytt ur styrdatorn på bilen, men det är sannerligen inte något fem minuters jobb. Dessutom tror jag att vissa komponter efter byte av styrdator måste programmeras om med Tech2 för att det ska fungera. Inget som den vanliga Kalle Kofot har i ryggsäcken precis.

Svar på tråden vår bil blev tjuvkopplad men hur?! hjälp!!!