• Anonym (Kallt)

"Praxis" barnbidrag

Skilda sen ett år. Mamman får barnbidragen för våra två barn som vi har halva tiden var.
    Hoppar fram på tillfälliga jobb och är stundtals arbetslös.
    Barnen får inte ta med eller iallafall känner att dom inte får ta med sig kläder från mamman när dom ska till mig vilket inneburit att det är vanliga byxor och jympaskor som dom kommer i.
    Nu är det vinter vilket innebär att de behöver överdragsbyxor, vinterkängor och hela kittet. Givetvis låter jag dom inte springa och frysa utan får dra ner på annat och låna pengar så de kan pälsa på sig men finns där någon "praxis" för sånt här gällande barnbidraget?

• Svar på tråden "Praxis" barnbidrag
  • Anonym (S)

Det lämpliga borde ju vara att ni får ett barnbidrag var, med tanke på att ni har barnen lika mycket!
    Finns nog inge "praxis" i det här fallet, utan finns nog regler & lagar att tillgå vid osämja och bråk och det troligaste borde vara att ni får 50/50 var.

• Anonym (Eve)

Den 1 mars kommer en ny lagstiftning där pappan mot mammans vilja kan få halva barnbidraget vid växelvis boende.

• Anonym (.!.)
    Anonym (Eve) skrev 2013-12-08 12:27:14 följande:

Den 1 mars kommer en ny lagstiftning där pappan mot mammans vilja kan få halva barnbidraget vid växelvis boende.

Gäller ju barn födda efter det träder in
  • Anonym (Eve)
    Anonym (.!.) skrev 2013-12-08 13:33:04 följande:
    Gäller ju barn födda efter det träder in

Automatisk delning av BB vid gemensam vårdnad för barn födda efter 1/3 2014. Övriga gäller att man vid gemensam vårdnad och växelvis boende kan ansöka om delat barnbidrag. Till skillnad från idag där mammans medgivande krävs för delat BB räcker det att pappan gör sannolikt att växelvis boende föreligger efter 1/3-14. Så, jo det gäller även äldre barn men då först efter att man har skickat in en skriftlig ansökan.
  • Anonym (Kallt)

Lagom till vårgarderoben då!

Men vad ska täckas upp av barnbidraget? Mamman betalar barnomsorg, musikskola och lite sånt. Men jag tycker hon ska ansvara för de lite dyrare grejerna som behövs köpa in.

• Anonym (Eve)
    Anonym (Kallt) skrev 2013-12-08 22:10:20 följande:
    Lagom till vårgarderoben då! Men vad ska täckas upp av barnbidraget? Mamman betalar barnomsorg, musikskola och lite sånt. Men jag tycker hon ska ansvara för de lite dyrare grejerna som behövs köpa in.

Om mamman står för barnomsorg, musikskola mm så har nog barnbidraget redan gått åt. Vi betalar 1.260 kr i dagisavgift. Om du ska ha halva barnbidraget får du nog räkna med att mamman begär delad faktura. Dvs att du får betala för barnomsorgen de veckor du har barnet. Det är då beräknat på inkomst. Maxtaxan ligger på 1.260 och hälften av det blir 630 kr dvs mer än halva barnbidraget. Så ibland kan det vara taktiskt att inte begära halva barnbidraget eftersom det faktiskt kan bli en ekonomisk förlust om du då ska betala halva dagisavgiften och halva avgiften till musikskola samt andra fritidsaktiviteter som tex skridskor, fotbollsskor mm och givetvis halva kostnader av alla kläder.
  • ZsaZsa

Det här handlar egentligen inte om barnbidraget utan om att ni ska dela solidariskt på försörjningen. Vad kostar barnen och vem bidrar med vad? Bäst är att föra bok över det och sedan dela på det. Det är lätt att stirra sig blind på det där att den ena får hela barnbidraget, men se till att ta med vilka kostnader mamman betalar också innan du bestämmer dig för att det är orättvist.

Självklart ska barnen få ta med sig kläder och andra personliga ägodelar mellan hemmen. Det är ju deras! Att tvingas köpa dubbla uppsättningar och då i synnerhet för växande barn är ju ganska korkat.

• Anonym (V)
    Anonym (Eve) skrev 2013-12-09 00:33:25 följande:

Om mamman står för barnomsorg, musikskola mm så har nog barnbidraget redan gått åt. Vi betalar 1.260 kr i dagisavgift. Om du ska ha halva barnbidraget får du nog räkna med att mamman begär delad faktura. Dvs att du får betala för barnomsorgen de veckor du har barnet. Det är då beräknat på inkomst. Maxtaxan ligger på 1.260 och hälften av det blir 630 kr dvs mer än halva barnbidraget. Så ibland kan det vara taktiskt att inte begära halva barnbidraget eftersom det faktiskt kan bli en ekonomisk förlust om du då ska betala halva dagisavgiften och halva avgiften till musikskola samt andra fritidsaktiviteter som tex skridskor, fotbollsskor mm och givetvis halva kostnader av alla kläder.
    Om barnet är över 3 år är maxtaxan på 860 kr då det dras av för gratis allmän fsk
  • Anonym (Eve)
    Anonym (V) skrev 2013-12-09 13:29:07 följande:
    Om barnet är över 3 år är maxtaxan på 860 kr då det dras av för gratis allmän fsk

Aha, då skulle pappan tjäna 95 kr på att begära delat barnbidrag. I mitt fall betalar jag även barnförsäkringen så vid delat barnbidrag bör man väl dela även på den. Eller hur. Den kostar 1.500 kr/år = 125 kr/ månad. Så då skulle vinsten på 95 kr ändå förvandlas till en ökad kostnad på 30 kr/månad.
  • Anonym (V)
    Anonym (Eve) skrev 2013-12-09 13:52:11 följande:

Aha, då skulle pappan tjäna 95 kr på att begära delat barnbidrag. I mitt fall betalar jag även barnförsäkringen så vid delat barnbidrag bör man väl dela även på den. Eller hur. Den kostar 1.500 kr/år = 125 kr/ månad. Så då skulle vinsten på 95 kr ändå förvandlas till en ökad kostnad på 30 kr/månad.
    Det var en dyr försäkring alla kanske inte har det :)
Svar på tråden "Praxis" barnbidrag