• Anonym (*)

"Praxis" barnbidrag

Anonym (Eve) skrev 2013-12-09 16:41:58 följande:
    Tycker ni att man bör dela på kostnaden för barnförsäkring om man delar på barnbidraget?

Nej, jag hade inte delat barnförsäkring med en förälder där jag inte hade kunnat komma överens bättre med än TS. För om den andra betalar försäkringen och olyckan är framme så kan ju den andre bestämma sig för att behålla pengarna... eller vad det rör sig om.
    Det är isåfall bättre och skaffa sig en egen försäkring till barnen
  • Anonym (*)
    ZsaZsa skrev 2013-12-10 16:26:51 följande:
    Man kan inte välja vad i barnets försörjning man ska delta i på det viset. Barnförsäkring är en självklarhet, inget nöje.

Dessutom är det barnets pengar om exempelvis ett skadestånd betalas ut. Som förälder kan du inte använda pengarna som du vill.

Fast eftersom många föräldrar skiter i att skaffa försäkringar till sina barn, så kan det väl inte räknas som barnets försörjning? För alla är det inte en självklarhet!!

Man kan väl inte tvinga någon att skaffa en försäkring? Då borde det vara lag på försäkringar på barn och vuxna precis som det är på bilar.
  • Anonym (*)
    Anonym (Eve) skrev 2013-12-10 17:11:19 följande:

Man kan ha olika åsikter om det men jag tänker att en ansvarsfull förälder borde vilja ha en bra försäkring för sitt barn. Och om föräldrarna var eniga om att försäkra barnet innan de separerade så bör inte en av föräldrarna sedan kunna vägra att betala sin andel av försäkringen.

Jo vi kan tycka det, men kommer man inte överens om så grundläggande saker som vinterkläder som barnen verkligen behöver så är försäkringar o dyl kanske ännu svårare att komma överens om.
  • Anonym (*)
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-12 10:14:05 följande:

Mycket trist. Jag ser det som att kläderna är BARNENS, när de är stora nog att bry sig om att ha sian favvogrejor med sig ska man låta dem få det tycker jag. MEN med undantag för de föräldrar som inte skickar tillbaka dem sen, eller tvättat sönder kläder flera gånger.

Jag tycker det är väldigt skoj när barnen kommer till oss o säger att det är mammas kläder de har på sig...

Eller när mamman hade frågat sonen om det var pappans byxor som hängde på dagis...som de hade fått med sig härifrån. :)

Jag vet att det kanske inte är så rätt, men jag känner mig tvungen att varje gång påpeka att det är barnens kläder och att de faktiskt inte passar oss eller deras mamma. Barnen blir förvånade varje gång, men de måste väl få lära sig på nåt sätt att det är deras saker.
  • Anonym (*)
    Brumma skrev 2013-12-12 22:45:37 följande:
    Fast ibland är man tyvärr så illa tvungen att införa "pappa" o "mamma" kläder...
    Efter att vi aldrig såg ett endaste plagg (eller sak) som bonus tog med sig hem till mamman igen så fick vi tyvärr sätta stopp för att skicka grejer med henne hem. I början tyckte vi nämligen att det var självklart att hon tog med sig grejerna till mamman men det är orimligt att fortsätta så när plagg efter plagg bara försvinner.
    Nu är hon tonåring o sköter det medta själv men ändå... Det försvinner fortfarande det ena o det andra..
    Trist när det självklart ÄR barnens grejer - men det inte funkar att ha dem i båda hemmen..

Nej jag vet att det är så för många. Sambons barn får inte heller ta med sig saker till sin mamma, och enbart de kläder de klär på sig på morgonen har de med sig till mamman. Vi får tillbaks de kläderna, oftast en vecka senare....eller när hon hittar dom. Men ytterkläder har de samma på både ställena, men även där blir det problem om vi skickar med en mössa extra eller så.... Då kan mamman lägga dom i bort-tappat-lådan bara för att det inte är "hennes"
Svar på tråden "Praxis" barnbidrag