• Almina

Julklapp till treåring?

Jag är på jakt efter den "perfekta" julklappen till en snart treårig tjej.

Jag har funderat lite på en bondgård, men hittar ingen som jag riktigt gillar (tycker ofta de är omotiverat dyra också). Men jag tar gärna emot tips.

Jag har också funderat på kasperdockor/handdockor. Såg att IKEA hade till bra pris. Någon som vet hur kvalitén är på dem?

En tanke var en bärbar cd-spelare med "cd-sagor". Är hon för liten för det?

Någon bra bok hade också kunnat vara något. Har någon ett tips på en bra bok för den åldern?

Eller finns det andra bra förslag på vad man kan ge? Det får inte vara alltför skrymmande och budgeten ligger på max 500.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Julklapp till treåring?
  • Mymla

Micki Pippihus med pippifigurer, en sing-a-long cdspelare med mikrofon, lego, eller en sån där leksaksbilbana (flexitrax?) som går att bygga ut.

• Mellanmjölkens land

En tågbana, leksakskök, duplo, docka/dockläder och böcker är sånt som vår tjej som blir 3 i april skulle gilla. Böcker är svårt att tipsa om i den åldern. Beror på hur mycket text de har tålamod med Dottern gillar just nu Stora Bebisbytet som vi lånat på biblioteket. I julklapp kommer hon även att få en bok med 365 korta sagor.

• fluu

Min tvååring ska få bland annat:

Radiostyrd bil
    Bilgarage
    Rittavla
    Megabloks

Till födelsedagen i januari blir det bland annat dockvafn, docksäng, ankidocka.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Om du tror att hon är för liten för talbok så kanske musiksagor är bättre. Kanske sånger med rörelser till och sånt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Airhostess

Min son leker dagligen med sitt Mickey Mouse Clubhouse och Lego duplo som han fick när han va 3. Klubhuset för att han ser på det och vill leka med sina Disney figurer samtidigt som han ser på programmet och Duplo för att jag byggt mycket med honom och han kan låtsas bygga vad han vill. Målarfärg och penselset från Ikea är också väl använt.
    En gitarr I trä är också det han gillar att plocka fram titt som tätt, och alla kompisar som kommer over börjar spela på den så fort dom kommer in I hans rum.

• Alexi

Min treåring fick briotåg nu i november på födelsedagen och kommer få Jake piratskepp i julklapp, Jake och piraterna är favorit-tvprogrammet.

• Veritaslux

Dottern på 2,5 kommer få (eller önskar):

Gunghäst (en lite större variant med "päls", sadel, träns etc, som dessutom gnäggar när man trycker på örat, hon älskar hästar)
    Delar till brio tågbana 
    Målarsaker (lite bättre papper, bättre färger)
    Liten resväska med hjul 
    Pussel

Det som hon leker mest med som hon redan har: Leksakstält, veterinärsaker (typ som doktorsväska), leksaksspis+låtsasmat+kaffeservis.

Boktips: Laban, Alfons, Anna och långa farbrorn, Pettson och Findus (det är mycket text, men jag hoppar över en del när jag läser).

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Nayaa

Min snart treåring ska få ett pippihus med pippifigurer och en traktor med släp.

• Kraftverk

Mina barn har lekt mycket med kassaapparaten från Fischer Price när de har varit i den åldern. Två av dem har också lekt mycket i sitt lilla lekkök, där virkade bakelser och de små kaffekopparna varit roligast.

När min minsta fyllde tre i våras fick han en brio-tågbana. Han leker inte jättemycket med den, faktiskt, men tycker att det är roligt när vi plockar fram den tillsammans. Sin bondgård leker han (tyvärr) nästan aldrig med.

• mammalovis

I samband med sambon låg på sjukhus så lekte hon flitigt med den nya doktorsväskan. Nu 1,5 månader senare har hon återvänt till att bygga höga torn i duplo och dockorna pysslar hon flitigt med. Hon har dockvagn, säng, hemgjord lift, läragåvagnen plus kläder och en uppsättning täcke, lakan till varje säng. Nu har hon två dockor; en hård och en som är mjuk i kroppen och pratar.

Till jul får hon barbiedockor, duplohus (hade tur med rea på skadad kartong) samt docka med hår och matstol. Likaså använder hon gärna sina utklädningskläder, då rollekarna börjar i den här åldern. Tågbana finns, men används bara ibland. Den nya keyboarden gillas, likaså sångböcker med ljudpanel och cd-spelaren.

Bäste sättet är väl att bolla dina tankar med föräldrarna. Den perfekta leksaken varierar ju för varje barn.

Hur är hållbarheten på möblerna till Pippihuset?

Svar på tråden Julklapp till treåring?