• sozkin

Bo i Enköping?

Hej alla! 

Nu är det så att det förmodligen nalkas en flytt till Enköping, dock har jag inte varit där längre än det tar att tanka bilen..
    Kan ni som bor där, eller som känner till staden, snälla hjälpa mig? 
    Vart ska man bo? Vill gärna bo i ett familjevänligt område med närhet till natur, lekparker och dagis. 
    Vad säger ni om Nedre Lillsidan? Eller andra områden som EHB erbjuder. 

• Svar på tråden Bo i Enköping?
  • Raggarbrud
    sozkin skrev 2013-12-09 11:19:25 följande:
    Hej alla! 

Nu är det så att det förmodligen nalkas en flytt till Enköping, dock har jag inte varit där längre än det tar att tanka bilen..
    Kan ni som bor där, eller som känner till staden, snälla hjälpa mig? 
    Vart ska man bo? Vill gärna bo i ett familjevänligt område med närhet till natur, lekparker och dagis. 
    Vad säger ni om Nedre Lillsidan? Eller andra områden som EHB erbjuder. 

Jag & min familj bor på Nedre Lillsidan och vi trivs hyfsat okej.
    Visst, området har lite dåligt rykte men det mesta hänger kvar sen förr.......bor "olika sorters folk" på området.
    Finns dagis, dagmammor & grundskola i området.
    ICA, Statoil, Thaiaffär, Thairestaurang & ungdomsgård & karateklubb i området.
    Fina gröna gårdar/lekplatser och så finns det skog i närheten.
    Tar ca 10 - 15 min att gå till stan, stadsbussen går in på området.
  • sozkin

Tack så hemskt mycket för svaret! 
    Kanske bäst också att åka och titta runt.. men tog detta som ett första steg. 

• Raggarbrud
    sozkin skrev 2013-12-09 21:49:27 följande:
    Tack så hemskt mycket för svaret! 
    Kanske bäst också att åka och titta runt.. men tog detta som ett första steg. 

Vill ni ha lgh eller radhus?  EHB har radhus oxå......Tärbygatan ligger nära stan, tar max 10 min att gå.
    Bergvreten tar ca 20 - 25 min att gå till stan.
    EHB har radhus även i Örsundsbro 2 mil utanför stan, Grillby 1 mil utanför stan & Hummelsta 6 km utanför stan.
  • Noname00

Har några vänner som flyttade till enköping sen många år tillbaka.
    Om ni ska bo i lägenhet försök bo i eller nära enköping som möjligt mycket lättare med service och kommunikationer, i tex Örsundsbro finns ingenting, en mack och ica typ om inte macken är nedlagt, den stan består bara av en gata.

Det är lätt att pendla till sthlm också från enköping om man vill det.
    Själv skulle jag kunna tänka mig att bo där ute men är då inne på hus ca 10 minuter med bil utanför stan, man får mycket för 2 miljoner,

• nkw

Försök att bo sätta dig mer i stan!

Lillsidan, Västerleden och Romberga är det mest skit och jag skulle inte vilja bo där ens om det var gratis!

• Noname00
    nkw skrev 2013-12-28 17:36:42 följande:

Lillsidan, Västerleden och Romberga är det mest skit och jag skulle inte vilja bo där ens om det var gratis!
    Varför, är det hyresrätter, kulturberikat?
  • camus

Jag skulle rekommendera ett hus mot Fanna-hållet, mot järnvägsstationen. Då går det att jobba i Sthlm om man vill. Det är uppvuxet och städat och mestadels villor. Bergvreten är också helt ok, men något mindre centralt. Jag skulle undvika nybyggnadsområdena, t ex Gröngarn som är nya hus-schabrak i spånskivor som ligger utslängda på en leråker. Eller det ut mot Bredsand som ligger helt off. Delar av Romberga kan vara ok, men då gäller det vissa insprängda delar, t ex villorna vid Rombergaskolan och vidare i riktning mot centrum.  Har dålig koll på Lillsidan efter att ha bott annorstädes sedan tidigt 90-tal. Men jag hade en hel del skötsamma bekanta från skoltiden som bodde där så det var helt ok då iallafall.

• Noname00

Bredsand är väl det ultimata om man vill ha ett fint sommarhus?
    Håller med att bo nära stationen så man kan gå då blir inte det en pina att resa till sthlm och detsamma gäller väl uppsala?

• Raggarbrud
    nkw skrev 2013-12-28 17:36:42 följande:

Noname00 skrev 2013-12-29 00:48:37 följande:
    Varför, är det hyresrätter, kulturberikat?
    Är både hyresrätter & bostadsrätter........
    Och ja, det är "kulturberikat" och dessa områden  hsr tyvärr rykte om sig att det händer en massa mindre trevliga saker Obestämd
    Jag & min familj nor på Nedre  Lillsidan och trivs hyfsat okej.........Glad
  • Raggarbrud
    camus skrev 2013-12-29 01:03:39 följande:
    Jag skulle rekommendera ett hus mot Fanna-hållet, mot järnvägsstationen. Då går det att jobba i Sthlm om man vill.

Det går att jobba i Stockholm var man än bor i Enköping.......CoolOskyldigTungan uteFlört
    Vi bor som sagt på Nedre Lillsidan och min man har jobbat i Sthlm......
    camus skrev 2013-12-29 01:03:39 följande:
     Har dålig koll på Lillsidan efter att ha bott annorstädes sedan tidigt 90-tal. Men jag hade en hel del skötsamma bekanta från skoltiden som bodde där så det var helt ok då iallafall.
    Som sagt så är vi Nedre Lillsidanbor och jag lovar att vi är skötsamma även fast det är 2000-talet nu Skrattande
  • Noname00
    Raggarbrud skrev 2013-12-29 18:14:56 följande:

Det går att jobba i Stockholm var man än bor i Enköping.......CoolOskyldigTungan uteFlört
    Vi bor som sagt på Nedre Lillsidan och min man har jobbat i Sthlm......

Som sagt så är vi Nedre Lillsidanbor och jag lovar att vi är skötsamma även fast det är 2000-talet nu Skrattande
    Jo allting går men sitta i biltrafiken är inte så kul och har man 15-20 min till en pendelparkering så blir det lätt 1 timmes resväg eller mer det måste man komma ihåg.

Jag resonerade också så att ska jag åka bil varje dag då går det år rätt mycket pengar i bensin + service och det är pengar som går att lägga på ett boende närmare i stockholm.

Men enköping är inte helt uteslutet.
  • Raggarbrud
    Noname00 skrev 2014-01-03 03:24:30 följande:
    Jo allting går men sitta i biltrafiken är inte så kul och har man 15-20 min till en pendelparkering så blir det lätt 1 timmes resväg eller mer det måste man komma ihåg.

Jag resonerade också så att ska jag åka bil varje dag då går det år rätt mycket pengar i bensin + service och det är pengar som går att lägga på ett boende närmare i stockholm.

Men enköping är inte helt uteslutet.

Bensin kan man dra av i deklarationen......
Svar på tråden Bo i Enköping?