• Myling

Dålig relation till pappan

Måste hon träffa pappan överhuvudtaget då? Det kanske kan räcka med att hon sover över hos farmor en natt i månaden och pappan får besöka sitt barn där? Om skolläkaren till och med överväger en socanmälan så borde du kunna få stöd för att få till stånd ett sånt schema.

• Myling

Jag tror inte det är bra att dottern träffar pappan mer än pappan orkar med. Ska de lyckas bygga relation måste pappan orka. Det gör han uppenbarligen inte i dagsläget.

• Myling

Låt mig gissa lite...

Antagligen känner han att han borde kämpa för sitt umgänge med dottern eftersom det är "rätt" sak att göra. Han vill väl hålla upp en fasad att han är en engagerad pappa inför sin omgivning.

Men egentligen orkar han inte. Det verkar inte som han har tillräckligt roligt under sitt umgänge för att det ska ge positiv inverkan på relationen. Utan det blir en negativ spiral där han är otillräcklig och allt blir tråkigt både för honom och dottern.

Vad detta beteende har för rubrik / diagnos vet jag inte. Skadad anknytning? Depression? Missbrukare? Sjukligt omogen? Han kanske är sån som behöver omedelbar positiv feedback i allt han gör. Och barnuppfostran funkar ju inte så, man får inte sin belöning förrän långt långt senare.

• Myling

Håller med Anonym (abc). Säg att du inte vill släppa dottern till pappan pga hennes dåliga mående. Men att hon kan få bo hos farmorn då och då.

Om pappan börjar bråka om det så tycker jag du ska låta honom ta steget att driva det till domstol. Jag tycker det låter som att du har både soc, vården och familjerätten bakom dig.

Svar på tråden Dålig relation till pappan