• hösttussilago

längdskidor, 3 år????

Vår nyss fyllda 3åring önskar sig längdskidor i julklapp.
    Jag är dock rädd för att de bara kommer bli liggandes, att han när det väl gäller inte alls kommer vilja använda dem...
    Han är visserligen en väldigt envis liten grabb och har lärt sig att cykla och annat, vilket han ÄLSKAR!

Men vad är er erfarenhet? Använder en treåring sina längdskidor?

Och vad tror ni om dessa, som man spänner på de vanliga vinterkängorna?? http://www.shopping4net.se/Leksaker/Leksaker/Utomhuslek/Utomhus-leksaker/Skidor-Pingvin-65-cm.htm#

• Svar på tråden längdskidor, 3 år????
  • Whitetrash86

Fast det där är ju slalom skidor och inte längdskidor. Fast det kanske är bättre, det måste ju vara roligare att åka ner för backar är att stacka sig fram på spår som 3 åring.

• hösttussilago
    Whitetrash86 skrev 2013-12-09 13:25:21 följande:
    Fast det där är ju slalom skidor och inte längdskidor. Fast det kanske är bättre, det måste ju vara roligare att åka ner för backar är att stacka sig fram på spår som 3 åring.
    Ha ha, är det!!?? Så bra på skidor är jag! ;)
    Tror du en treåring skulle kunna åka dessa NEDFÖR en backe då? Känns ju ännu svårare, men du kanske har rätt i att det är roligare?
  • Sisisisi

Min unge älskade att åka skidor i den åldern! Eller åka å åka, han gick med skidorna på sig iaf. Och inte fick man hjälpa honom upp när han ramlade heller, "kan själv" sa han bara :) Vi hade såna som funkar till vanliga skorna. När han va 4,5 fick han skidor med pjäxor.

Köp begagnade om du är tveksam :)

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Sweet life
    Whitetrash86 skrev 2013-12-09 13:25:21 följande:
    Det är INTE längdskidor. Vår femåring hade såna förra vintern och dom har lös häl... Slalomskidor har säkerhetsbindning och används med riktiga pjäxor.

TS. superbra att börja med. Annars skulle jag kolla på friluftsfrämjandet om dom har någon skidbytardag eller liknande där man kan fynda riktiga längdpjäxor och skidor till kanonpriser. Jag föredrar sådana och har köpt det i år till femåringen här hemma. Hade gjort det förra året om inte hennes biomamma köpt dom där innan...
  • Skogshuggaren

Våra barn började åka längdskidor redan i 2-års åldern. Fast då blev det ju mest att "gå" runt huset med skidor på fötterna.När de var 3 år kunde de åka kortare turer i spår, ja vi talar alltså om några hundra meter eller så. Nerför med längdskidor är svårt, de kunde inte riktigt glida förrän de blev 4 (om jag minns rätt).

Leta efter skidor med bindning som är ställbar på bredden, så kanske de vanliga vinterkängorna passar. Man brukar kunna hitta paket i sporthandeln för några hundralappar. Billigare om man hittar begagnade på Blocket eller liknande. Längden skall vara ungefär som kroppslängden på barnet, våra kortaste skidor var 80 cm om jag minns rätt.

Exempel från Blocket: http://www.blocket.se/uppsala/Langdskidor_barn_51071592.htm?ca=11&w=3

• Whitetrash86
    Sweet life skrev 2013-12-09 13:33:26 följande:
    Det är INTE längdskidor. Vår femåring hade såna förra vintern och dom har lös häl... Slalomskidor har säkerhetsbindning och används med riktiga pjäxor.
    Var ju precis det jag skrev...
  • Sweet life
    Whitetrash86 skrev 2013-12-09 13:39:08 följande:
    Var ju precis det jag skrev...
    Fast jag skrev uppenbarligen fel.. För det är inte slalomskidor. googla det så får du fram hur en slalomskida ser ut...
  • Lantis2013

Kan inte alls hålla med om att det där skulle vara slalomskidor... Vad tyder på det??

Min dotter fick sitt första par längdskidor när hon fyllde 2 och slalomskidor när hon blev 3. Hon älskar att åka skidor! Nu till jul när hon snart är 4 blir det nya skidor. Denna gång med pjäxor. Första paret var med kabelbindning. Kan tipsa dig om att hellre köpa ett par "riktiga" skidor än dom i länken. Jag tyckte dom såg väldigt plastiga ut. Edsbyn har fina och säkert andra märken med.

• Sweet life
    Lantis2013 skrev 2013-12-09 13:41:46 följande:
    Kan inte alls hålla med om att det där skulle vara slalomskidor... Vad tyder på det??

Min dotter fick sitt första par längdskidor när hon fyllde 2 och slalomskidor när hon blev 3. Hon älskar att åka skidor! Nu till jul när hon snart är 4 blir det nya skidor. Denna gång med pjäxor. Första paret var med kabelbindning. Kan tipsa dig om att hellre köpa ett par "riktiga" skidor än dom i länken. Jag tyckte dom såg väldigt plastiga ut. Edsbyn har fina och säkert andra märken med.
  • Whitetrash86
    Sweet life skrev 2013-12-09 13:40:08 följande:
    Fast jag skrev uppenbarligen fel.. För det är inte slalomskidor. googla det så får du fram hur en slalomskida ser ut...
    eftersom det inte är "äkta" skidor överhuvudtaget så är det ju rent korrekt varken eller.. DOCK är ju dessa skidor med slalomskidor än längdskidåkning...
Svar på tråden längdskidor, 3 år????