• hösttussilago

längdskidor, 3 år????

Vår nyss fyllda 3åring önskar sig längdskidor i julklapp.
    Jag är dock rädd för att de bara kommer bli liggandes, att han när det väl gäller inte alls kommer vilja använda dem...
    Han är visserligen en väldigt envis liten grabb och har lärt sig att cykla och annat, vilket han ÄLSKAR!

Men vad är er erfarenhet? Använder en treåring sina längdskidor?

Och vad tror ni om dessa, som man spänner på de vanliga vinterkängorna?? http://www.shopping4net.se/Leksaker/Leksaker/Utomhuslek/Utomhus-leksaker/Skidor-Pingvin-65-cm.htm#

• Svar på tråden längdskidor, 3 år????
  • Sweet life
    Whitetrash86 skrev 2013-12-09 13:47:27 följande:
    eftersom det inte är "äkta" skidor överhuvudtaget så är det ju rent korrekt varken eller.. DOCK är ju dessa skidor med slalomskidor än längdskidåkning...
    Nej, det är dom inte eftersom dom har lös häl. isåfall är det telemark och det tvivlar jag att man tillverkar till 3 åringar...
  • KimPossible

Köp ett par "riktiga" (typ Edsbyn eller annat märke) istället för dessa som mer såg ut som leksaker. Det brukar finnas hur mycket bra som helst begagnat på bytesdagar och liknande. Inte slits de speciellt mycket i den åldern heller, så skicket brukar vara bra och priserna låga.

Och nej, skidorna i trådstarten är INTE slalomskidor! Det finns sådana för små barn med, våra fick när de var 2 1/2 år, och de ser helt annorlunda ut. 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Whitetrash86
    Sweet life skrev 2013-12-09 13:49:08 följande:
    Nej, det är dom inte eftersom dom har lös häl. isåfall är det telemark och det tvivlar jag att man tillverkar till 3 åringar...
    Störtlopps skidor då? Orka tjafsa.. skidor anpassade för längdåkning är det iaf inte.
  • PrinsessanLeia

Om ni åker skidor hela familjen så köpr riktiga med bindning, annars brukar det finnas set för ngra hundralappar med såna man fäster på skorna. Vi har dock aldrig fått dem att sitta på särskilt bra

• La Lola

Skidorna i ts är längdskidor o inget annat.
    Hedda har liknande.

Hon började åka när hon var 2 år.
    Jag skulle personligen aldrig köpa nya skidor. Finns begagnade jättefina! Och det känns skönare att ha köpt såna om ens barn inte vill åka så ofta.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lantis2013

Fantastisk diskussion om vilken typ av skidor det är :-P Hoppas TS ändå kan känna sig lite klokare! Har sett att Edsbyn har liknande bindning på sina. Men även att dom har gammal hederlig kabelbindning. Tror nog att den där typen av bindning som i länken kan sitta aningen bättre än kabel för en nybörjare. Så kanske ett hett tips att spana efter sånna Edsbyn

Kan ju ändå bara inte låta bli att lägga mig i diskussionen... :-P Snälla lägg ner allt som handlar om att det där skulle vara skidor för utförsåkning! Inte pjäxor, inte fast bindning, knappast stålkanter... Är det nått det skulle kunna vara lite likt så är det väl ett par tegsnäs med stövelbindning = skogsskidor. Skogsskidor kan väl räknas som ursprunget till längdskidor. Visst används dom väl i en och annan backe precis som vilka skidor som helst. Men att det skulle vara mer av utförsskidor är ju bara att glömma!

• Sweet life
    Lantis2013 skrev 2013-12-09 14:12:06 följande:
    Fantastisk diskussion om vilken typ av skidor det är :-P Hoppas TS ändå kan känna sig lite klokare! Har sett att Edsbyn har liknande bindning på sina. Men även att dom har gammal hederlig kabelbindning. Tror nog att den där typen av bindning som i länken kan sitta aningen bättre än kabel för en nybörjare. Så kanske ett hett tips att spana efter sånna Edsbyn

Kan ju ändå bara inte låta bli att lägga mig i diskussionen... :-P Snälla lägg ner allt som handlar om att det där skulle vara skidor för utförsåkning! Inte pjäxor, inte fast bindning, knappast stålkanter... Är det nått det skulle kunna vara lite likt så är det väl ett par tegsnäs med stövelbindning = skogsskidor. Skogsskidor kan väl räknas som ursprunget till längdskidor. Visst används dom väl i en och annan backe precis som vilka skidor som helst. Men att det skulle vara mer av utförsskidor är ju bara att glömma!
  • La Lola
    KimPossible skrev 2013-12-09 14:12:23 följande:
    Som de högra på bilden ser slalomskidor ut. www.blocket.se/stockholm/Slalomskidor_barn_80...

De högra, som alltså är "vanliga" skidor/längdskidor, var f ö jäkligt billiga! Går säkert att hitta fler liknande. 
    Tydlig bild som visar skillnaden.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • KimPossible

De vänstra var billiga, skulle det ju stå! Skäms 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • mammalovis

Min dotter på 3 år fick skidor efter en klädmarknad i år. Hon har åkt tre gånger och hade nog åkt ännu mer bara hennes mor lyckats slita sig från hushållsarbetet och ta sig ut med henne och bebisen. Det senaste har det dock varit väldigt blåsigt och knappt framkomligt i vanliga kängor så det har inte riktigt lockat att gå ut mer än nödvändigt i stormen Sven.

Hennes skidor är plastiga med 2 plastremmar man spänner runt fötterna med två piggar och hål, så inte helt smidigt att det håller alla gånger, men okej för en 50-lapp om de inte används så mycket. Hårda stövlar funkade inte alls platsmässigt, men kängor som är  mjuka upptill går bra.

• hösttussilago

Tack för alla svar! :)
    Om jag ska sammanfatta så tycker de flesta att en 3åring kan ha stort utbyte av längdskidor.
    Men att man ska köpa "riktiga" och gärna begagnat. Dessa som jag länkade till ovan verkar inte så populära?

• veh

Min treåring kunde åka en halvtimma innan orken tröt! Jag var klart imponerad... Köpte "riktiga"längdskidor, rejält prisvärt på xxl sport... *tips*

• Lantis2013

Tycker du har samanfattat det bra Hoppas du hittar några lämpliga och att han ska tycka att det är roligt!

Svar på tråden längdskidor, 3 år????