• Erfdgt

Inför amning? Hjälp! :P

Jag är gravid, med andra barnet, och är i v.26 nu. Vi fick första barnet för 7år sedan, så det känns verkligen som att börja om från början igen. Jag kommer inte ihåg just något av den första graviditeten eller spädbarnstiden. Jag ammade dock aldrig första barnet pga diverse omständigheter. Jag vill gärna försöka amma andra barnet nu.

Men..

Hur gör man?! :P

Är det något jag oroar mig över så är amningen. Vad behöver man? Amnings-bh? Amningströjor? Amningskudde? När ska man införskaffa sådant?

• Svar på tråden Inför amning? Hjälp! :P
  • Sisisisi

Jag köpte amnings-BH, amningströjor från boob, amningskudde, amningsnapp, amningsinlägg, bröstvårtscreme, ersättning på tetra och flaskor innan förlossningen och tyckte att allt det underlättade mycket!

Jag kände att det var viktigt att vara inställd på att amma fritt, amma mycket och att det kan göra ont men det går över. Förberedde mig på att sitta i soffan och fokusera på amningen de första veckorna. Vilket jag oxå gjorde och amningen kom igång utan större problem :)

Efter ett par veckor är amningen så mycket lättare än i början.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Whitetrash86

BH kan vara skönt och ha, själv struntade jag inte amningströjor eftersom jag hade så pass töjbara linnen och tröjor ändå.
    Ibland kände jag att en kudde var bekväm, dock inte så att jag slängde ut pengar på en "amningskudde"

Hur man gör? Tja, man gör inte mycket mer än att föra barnet till tutten.. sen sköter bebisen resten själv. Men var inte rädd för att fråga personalen vid BB

• Erfdgt

Haha jag känner mig helt bortkommen gällande det här.

Allt jag kommer ihåg från första barnet var att jag var så less och arg på personalen som jag mest bara tyckte stressade och pressade mig. När jag väl bestämt mig för att inte amma, så kände jag inget stöd alls och enligt personalen var det egentligen inte ens ett tänkbart alternativ.

Amningsinlägg är det sådant man lägger i bhn? För att man inte ska läcka igenom. Bröstvårtscreme har jag inte ens tänkt på, men det kan nog vara bra :)

Hur har ni gjort på nätterna? Stiger ni upp varje gång? När vi fick dottern och hon bara åt ersättning, så var det ju väldigt enkelt att hjälpas åt och turas om med nattpassen hehe

• Whitetrash86
    Erfdgt skrev 2013-12-09 14:09:31 följande:

Allt jag kommer ihåg från första barnet var att jag var så less och arg på personalen som jag mest bara tyckte stressade och pressade mig. När jag väl bestämt mig för att inte amma, så kände jag inget stöd alls och enligt personalen var det egentligen inte ens ett tänkbart alternativ.

Amningsinlägg är det sådant man lägger i bhn? För att man inte ska läcka igenom. Bröstvårtscreme har jag inte ens tänkt på, men det kan nog vara bra :)

Hur har ni gjort på nätterna? Stiger ni upp varje gång? När vi fick dottern och hon bara åt ersättning, så var det ju väldigt enkelt att hjälpas åt och turas om med nattpassen hehe
    Jag har alltid haft mina barn i sängen bredvid mig. Då behöver man bara fösa barnet mot tutten och amma liggandes.
  • Sisisisi
    Erfdgt skrev 2013-12-09 14:09:31 följande:

Yes, såna amningsinlägg menade jag. De gör att det blir mjukare oxå. Krämen är bra att smörja med så att såren i te torkar, gör förjävligt ont när man river bort sårskorpor. Trots att jag var noga med att han skulle ta rätt tag jämt så fick jag sår i början.

På nätterna samsov vi och jag liggammade.
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• nkw

Jag har också funderat på detta, börjar bli dags att förbreda sig här hemma nu... 

Jag ska skaffa:

* Amnings bhar, gärna en i sportbhmodell...tips? 

* Amningslinnen/tshirt smidigt att ha under kofta/tröja 

* Fler blusar med knäppning, smidigt att bara knäppa upp några knappar

* Värmande ilägg, kan vara skönt om det är kallt osv och undvika mjölkstockning 

* Kräm till bröstvårtorna, tips? 

Borde jag skaffa mig en pump? Borde vi ha ersättning och nappflaska hemma?

• Erfdgt

Så ni har inte haft bebisen i spjälsäng eller vagga? Har ni haft ett typ sånt babynest i sängen då? Jag tror inte jag kommer våga ha bebisen i sängen, är rädd att hunden ska lägga sig rätt över och vilja mysa.

nkw, ja, tips på amningsbhar tar gärna jag också! Antar att alla har rätt stor byst, men jag har 85G-H redan före graviditet och amning, så gärna en modell som ger bra stöd.

Och värmande inlägg, bra, för mjölkstockning vill jag inte ha igen! Jag funderar på att köpa en liten sån handpump, bara utifall att. Samt att ha en förpackning ersättning hemma, just in case. Jag vet dock inte hur jag ska göra med nappflaska. Nu var det ju 7år sedan, men när dottern föddes och inte ville amma, så sa dom att man inte skulle använda nappflaska till ersättningen om man fortfarande ville försöka amma. Att det var bättre med en sådan liten kopp då. Jag har ingen aning..

• Whitetrash86
    Erfdgt skrev 2013-12-10 13:30:19 följande:
    Så ni har inte haft bebisen i spjälsäng eller vagga? Har ni haft ett typ sånt babynest i sängen då? Jag tror inte jag kommer våga ha bebisen i sängen, är rädd att hunden ska lägga sig rätt över och vilja mysa.

nkw, ja, tips på amningsbhar tar gärna jag också! Antar att alla har rätt stor byst, men jag har 85G-H redan före graviditet och amning, så gärna en modell som ger bra stöd.

Och värmande inlägg, bra, för mjölkstockning vill jag inte ha igen! Jag funderar på att köpa en liten sån handpump, bara utifall att. Samt att ha en förpackning ersättning hemma, just in case. Jag vet dock inte hur jag ska göra med nappflaska. Nu var det ju 7år sedan, men när dottern föddes och inte ville amma, så sa dom att man inte skulle använda nappflaska till ersättningen om man fortfarande ville försöka amma. Att det var bättre med en sådan liten kopp då. Jag har ingen aning..
    Hade spjälsäng under dagtid, eftersom det var säkrare att lämna barnet i den är i våran säng när man inte var där. Men annars har dom sovit nära bröstet på mig.

Har 2 katter och 1 hund. INGEN har varit i närheten av att lägga sig på barnet. Ligger nära ja, nere vid benen, mysa vid magen osv. Men aldrig så att barnet/barnen har riskerat att skadats.
    Får djuren vara nära barnet från början så kommer dom (i normala fall) ta tills sig barnet och skydda barnet och därav inte vilja skada.
  • Celice29

Vi valde att ha barnet i vagga bredvid vår säng o det fungerade fint. När jag ammade på natten satt jag lite lutad i sängen och hade dottern på amningskudden. Jag ska kanske tillägga att jag ammade med "tvillinggreppet" och då behöver man palla upp lite mer med kudde/kuddar. (det innebär att barnet är vänt så att det ligger med benen under armen/armhålan). På förhand hade jag köpt hem amningsinlägg till bh:n (engångs) och fått några av min svägerska i fleece. De i fleece var mkt smidiga eftersom de torkade så snabbt efter tvätt. Ibland hade jag ju 2- och 3-dubbla! Sen hade jag en enkel handpump och flaskor eftersom vi valde att ge flaska en gång/dag (på kvällen) med urpumpad mjölk eftersom jag upplevde att jag hade mindre mjölk på kvällen i bröstet. Jag pumpade ändå ur det jag hade så länge pappan matade med flaska. Jag hade också en uppsamlare som jag hade på den ena bröstet när jag ammade på det andra på morgonen och mjölken bokstavligen flödade efter natten. (Det var den uppsamlade mjölken + pumpad mjölk från föregående kväll som dotterna fick i flaska). Sen hade jag också amnings-BH. Jag hade nåt amningslinne men tyckte även att det fungerade bra att ha vanligt linne under en tröja/blus. Man kunde då dra upp ena tröjan/knäppa upp blusen och ner det linnet utan att frysa om magen! Jag köpte inte hem ersättning - tänkte faktiskt inte ens på det utan tänkte att det kan vi köpa sen om det skulle behövas.

• Emelius

Jag pratade lite med min bm om kräm till bröstvårtorna men hon sa att det absolut bästa mot såriga bröstvårtor är bröstmjölk! så det tänkte jag köra på och se hur det funkar för mig när bebis kommer

Svar på tråden Inför amning? Hjälp! :P